"אסירי חמאס מתאמים מהומות בין בתי סוהר באמצעות טלפונים סלולריים"

בכיר בשב"ס אומר לישראל דיפנס שהמהומות בבתי הכלא פרצו אתמול (ד') בגלל שאסירי חמאס לא רצו שיחידת מצדה תערוך חיפוש בתאים שלהם. "חמאס לא יכתיב לנו מדיניות. שצריך לפעול - פועלים."

יחידת מצדה - YouTube

"חמאס ניסה להכתיב את המדיניות, ולכן המהומות", אומר בכיר בשב"ס בראיון טלפוני לישראל דיפנס. "חמאס לא רוצה שיהיו חיפושי פתע בתאים של יחידות כמו מצדה או דרור. אבל צריך להבין משהו, מאסר כרוך בחיפושים.  

"עוד משהו שראוי להדגיש - בבית סוהר אין מנהיגים. יש אסירים. חלקם מאד מסוכנים ומטרת החיפושים היא למצוא אמצעי תקשורת, נשקים מסוגים שונים ועוד. חמאס רוצה להכתיב לנו שיחידת מצדה לא תוכל להיכנס לאגפים שלהם. הם רואים בה גורם מאיים. אנחנו לא מוכנים לתכתיבים. זה בכלל לא בלקסיקון של שב"ס. כאשר צריך לפעול - פועלים."

נקודה נוספת שמעלים בשב"ס בנוגע למהומות בימים האחרונים היא שמדובר במהומות מתואמות בין אסירים בבתי הסוהר השונים באמצעות טלפונים סלולאריים. "היה תיאום מהומות בין בתי הסוהר", מסביר הגורם הבכיר. "הבעיה של הטלפונים הסלולריים בבתי סוהר לא חדשה. אם לפני עשור הייתה חסימה מלאה לדור הראשון של הטלפונים, העולם השתנה. מאז שנכנסו הדורות החדשים, דור 2 ואילך, זו בעיה מורכבת מאד. היא קשורה בין היתר, גם לפער תקציבי.

"בשנים האחרונות בחנו מספר פתרונות. או שהם היו מתוחכמים מידי, או שלא עבדו. ניהול חסימות תדרים (ל"א) במתאר כמו בית סוהר זו לא משימה פשוטה. גם לצה"ל ולשב"כ, עמם יש לנו שיתוף פעולה, אין ניסיון בהתמודדות עם מתאר כזה.

"אנחנו צריכים טכנולוגיות חסמים יעילות. לא מאד מתוחכמות. בשנים האחרונות מוצאים בבתי הסוהר מכשירים מזעריים בגודל אצבע. רוחב ואורך. ובעובי שני דפי נייר. כמעט בלי מתכת בפנים. הרבה פעמים זה שלד של מכשיר בגודל אצבע. אסירי חמאס מפרקים את רכיבי המכשיר על מנת להסתיר אותו. המוח של המכשיר, כרטיס הסים, והסוללה - כולם בנפרד. ומחברים רק לצורך הפעלה. אלו מכשירים אזרחיים שאפשר לקנות באתרים בסין. 

"צריך לזכור שיש בישראל 32 בתי סוהר. יש 6200 אסירים ביטחוניים באגפים שונים בבתי סוהר שונים. חלקם נמצאים בתנועה. הם מקבלים ביקורים, לעיתים כאלו הכוללים גם משפחה וילדים. הם מקבלים משלוחי מזון, סיגריות ואחרים. ניהול שגרת חיי האסיר בהיבט חסימת תקשורת סלולרית זה אירוע מורכב מאד וייחודי לשב"ס. בחלק מהמקומות זה יעיל. בחלק לא.

"גם במדינות אחרות לא מצליחים למצוא פתרון. בארה"ב מנסים כבר שנים ללא הצלחה יתרה. אנחנו בקשר עם שירותי בתי סוהר שונים בעולם, לא ראינו פתרונות יותר טובים מאלו שיש אצלנו. לאחרונה הגיע לשב"ס מנהל טכנולוגיות חדש. לשעבר בכיר במפא"ת. הוא מכיר את הטכנולוגיות. אבל יש כאן בעיה ייחודית, זה לא מסתכם במוצר מדף. צריך תקציב ופיתוח יכולות.

"תזכור שגם הצד השני, חמאס או ארגון אחר, מכיר את הטכנולוגיה, ומנסה כל הזמן לעקוף את החסימות. לפני עשור היית יכול להגיד שמה שקורה בבתי הסוהר, נשאר בבית הסוהר. היום זה לא נכון. בבתי סוהר בחו"ל אסירים מפרסמים מתוך בתי הסוהר סרטונים ביו טיוב.

"התיאום הטלפוני בין אסירים בבתי הסוהר בארץ נכנס בהערכת המצב. בעיקר המודיעינית והפיקודית. שאתה יודע שיש אירוע שמדווח מחוץ לבית הסוהר, זה משנה את הערכת המצב. כמו כן, האסירים בבתי הסוהר יודעים מה קורה בסביבה החיצונית. מאד קשה להפריד בין החוץ לפנים וזה משפיע על הדינמיקה בבתי הסוהר בארץ. בחלק מהמקרים, המהומות הן גם בשל מאבק בין חמאס לפתח מחוץ לכתלי בית הסוהר. אמצעי התקשורת בידי האסירים מוחקים את הבידול בין הסביבה החיצונית לפנימית של בית הסוהר."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית