"תיבת נח" במהדורה מודרנית לתפיסת נשק מוברח לעזה

החודש לפני 15 שנה ביצע חיל הים את אחת הפעולות המורכבות למניעת הברחת אמל"ח לעזה – האנייה "קארין A" נלכדה במפרץ אילת בסיוע מודיעין מדויק ויכולת מבצעית מרשימה. אפרים לפיד מזכיר בטורו השבועי

 

אמצעי לחימה שנתפסו על "קארין A". צילום - דובר צה"ל

בדצמבר 2001 העמיסו בנמל באיראן על אנייה בשם "Karin A " מטען גדול שנועד להגיע בסוף הנתיב לרצועת עזה. המודיעין הישראלי גילה בעוד מועד כי האנייה נרכשה על ידי הרשות הפלסטינית, ועל כן היתה נתונה למעקב איסופי צמוד. לאחר שנוצרה תמונת מצב מקיפה על היקף האיום אושר מבצע ימי (בשם "תיבת נח") לתפיסת האנייה והחרמת אמצעי הלחימה .

במקום להמתין לספינה כמה עשרות מיילים דרומית לשארם א-שייח, בחר מפקד המבצע, תא"ל אלי מרום ("צ'ייני"), ראש מספן ים, להפליג לנקודה רחוקה יותר, כ-150 מייל דרומית לתעלת סואץ, מיקום שנחשב אז לקצה גבול היכולות המבצעיות של חיל הים וחיל האוויר. צעד זה, שנועד להקדים את הסערה הגדולה, היה האפשרות היחידה של צה"ל לקיים מבצע, שחשיבותו האסטרטגית למדינת ישראל הייתה לאין שיעור. מפקד חיל הים, האלוף ידידיה יערי, כתב על תרומתו של המטאורולוג של חיל הים, בני ("מטרו") בן-פורת, למבצע זה כי " במבצע 'תיבת נח' מתחו חיל הים וחיל האוויר את המעטפת המבצעית של צה"ל מעבר לכל מה שחשבנו בעבר. ההחלטה המרכזית באשר לזמן ולמיקום ההשתלטות הייתה מבוססת על תחזית מזג אוויר נקודתית באחד האזורים היותר קשים לחיזוי במרחב. הסתמכנו עליך ועל חלון הרגיעה הזעיר שהבטחת לנו. וכמו תמיד פגעת בול. כן ירבו".

לוחמי שייטת 13 , בפיקודו של רם רוטברג, לימים מפקד חיל הים , הגיעו במסוקים לאזור הפעולה  בין סעודיה וסודאן בליל 3 בינואר 2002 , שנת שיא באינתיפאדה השנייה. לוחמים השתלשלו ממסוק ובעזרת לוחמים נוספים, אשר עלו מסירות גומי, השתלטו על צוות  האנייה ללא פתיחה באש. על תורן האנייה הונף דגל ישראל והיא הובלה למפרץ אילת. בחיפוש מדוקדק בכל חלקי כלי השיט התגלו אמצעי לחימה במכלי אטימה המיוצרים באיראן, שהכילו כ-50 טון נשק, שנועדו לשימושם של הפלסטינים ברצועת עזה. המטען הכיל בין היתר:  אלפי רקטות קטיושה, מרגמות, טילי לאו, רובים , טילי רעד, מטולי R.P.G ומוקשים.

במטוס הפיקוד ניהלו את המבצע הרמטכ"ל רב-אלוף שאול מופז, מפקד חיל הים אלוף ידידיה יערי ומפקד חיל האוויר אלוף דן חלוץ. בזכות ההישג המודיעיני והמבצעי המרשים בתפיסת קארין איי  יכול היה ראש הממשלה, אריאל שרון, לעדכן את האמריקנים במעורבותו האישית של יאסר ערפאת בהגברת הטרור נגד ישראל בתקופה שהאמריקנים חיפשו דרכים להביא לחידוש ההסכם בין הצדדים.

עכאווי, רב החובל של קארין A, נידון ל-25 שנות מאסר. הספינה נותרה כמה שנים בחיל הים ושימשה לאימונים. לאחר מכן נמכרה לגריטה בהודו, שם פורקה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית