פרו רוצה לחקור את עסקת מערכות ה-MLRS מסין

Fencer13 - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Type_90B.jpg

על פי דיווח באתר larepublica, ממשלת פרו רוצה לחקור את עסקת הרכש של מערכות ה-MLRS תוצרת Norinco הסינית. מדובר במערכות מסוג Type 90B. מדובר בעסקה לרכישת 27 מערכות כאלו בשנת 2013 עליה התמודדה גם חברת תעש מערכות עם הלינקס.

ככל הנראה, תשעה קצינים ושני טכנאים מ-Service War Material חתמו על ההזמנה של המערכות - מבלי שיש להם אישור לכך. בעקבות החתימה על ההסכם, שולמה לחברת נוריקו מקדמה של 23.6 מליוני דולרים, כך לפי הדיווח. היקף העסקה מול נוריקו הסתכם ב-38.5 מליוני דולרים (היקף המשקף עלות מערכת MLRS של 1.4 מליוני דולרים).

לפי הדיווח, הקצינים שחתמו על ההסכם מול נוריקו שינו את המאפיינים הטכניים של מערכת ה-MLRS כך שתתאים לדרישות המכרז.

הליך הרכש נוהל בידי Special Technical Operating Committee, אבל הבחינה הטכנית הייתה של גוף השייך לצבא בשם Military Materiel Service. על המכרז התמודדו לצד ה-Type 90B של נוריקו, גם המערכות HIMARS (ארה"ב), BM-30 Smerch (רוסיה), RM-70 (צ'כיה), Astros II (ברזיל), Orkan (סרביה) ו-Lynx (ישראל).

מומחים טענו בזמן בחינת המערכות כי המערכת הסינית היא שיפור של המערכת BM-21 הרוסית משנות השבעים, אבל הצבא הפרואני רצה את המערכות הסיניות, כך לפי הפרסום.

החקירה החלה בעקבות מידע שהגיע למשרד הביטחון של פרו כי ההחלטה לשלם לחברת נוריקו מקדמה לפני שהיא עמדה בכל הקריטריונים של ה-Act of Technical Factory Acceptance.

אולם, בתוך החקירה, התגלה כי הקצינים שהיו אמונים על הבחינה הטכנית של המערכות לא שאלו את היצרן שאלות המתחייבות תחת ה-Act of Technical Factory Acceptance. אחת הטענות בפרסום היא כי כאשר המשאיות של מערכות ה-MLRS הגיעו לפרו, התגלו בהן אי התאמות למכרז. לפי הדיווח, אי התאמות אלו היו יכולות להתגלות בהליך הבחינה המקדים כנדרש במכרז.

המקרה עבר לתובע הכללי של פרו. "לדבר מחברי הדו"ח, המעורבים יכולים לעמוד לדין על הפשעים לכאורה של משא ומתן או שימוש לרעה בעמדה שלהם. מדובר בעונשי מאסר של בין 4 ו -6 שנים.", נכתב בפרסום.

במקור, הצבא של פרו רצה 40 מערכות רקטיות לטווח של 100 ק"מ בקוטר של 273 מ"מ. בסוף הרכש היה של 27 מערכות בקוטר 122 מ"מ לטווח של 40 ק"מ. כמו גם התכנית הייתה לרכוש 3000 רקטות - בסוף נרכשו 528. העסקה בוצעה במתווה G2G של פרו מול סין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית