הזירות הנפיצות: דאעש, הבחירות ברש"פ, חמאס ומה שביניהם

הארוע הביטחוני המרכזי של השבוע ארע בקרב בין צה״ל לדאעש ברמת הגולן, אבל הזירה הנפיצה ביותר היא הפלשתינית. נוסף לגל ההצתות, הועידה של מועצת הפתח והבחירות בחמאס

צילום: AP

נתחיל עם דאעש: גם הקרב שם לא נולד ככה פתאום. מבחינת העובדות היבשות (לפחות הגלויות) הקרב התרחש לאחר שכוח גולני הותקף בירי כאשר זוהה במארב מעבר לגדר המערכת, אך עדיין בשטח שנחשב בתחומי ישראל לפי קו הגבול המשורטט במפות.
יכול מאוד להיות שמדובר היה בפיתיון, בכל מקרה, את ההתקפה המפתיעה על כוח צה״ל אפשר לראות על רקע המצוקה של אנשי דאעש בדרום מזרח רמת הגולן, במשולש הגבולות בין ישראל, ירדן וסוריה, קרוב לערוץ הירמוך, ולא רחוק מהעיר דרעא. אנשי האיזור נשבעו אמונים לדאעש, ויש עליהם לחץ לפעול כנגד אויב כלשהו כאשר דאעש נמצא תחת מתקפה גדולה בצפון עיראק ובצפוו סוריה. אויב זמין הם אנשי אלקאעידה במרכז רמת הגולן (שהרגו את מנהיג דאעש באיזור בפיצוץ מכונית תופת ששלחו אליו), וכמובן ישראל.
אנשי דאעש לא העזו ״להתעסק״ עם צה"ל עד השבוע, ועל הירי לעבר מארב גולני שילמו ביום ראשון לפנות בוקר ביוקר - כלי טיס חיסל ארבעה אנשי דאעש בתקיפה מהאוויר תוך כדי התקרית, ולאחר מכן עלו לאוויר גם מטוסי קרב שהפציצו מפקדה של דאעש באיזור, שהתרוקנה מבעוד מועד מיושביה. המטרה של ההפצצה הייתה לחדד את המסר של ישראל - לא לערב את צה״ל במלחמת האזרחים הסורית בגזרת רמת הגולן.
התקיפה התאפשרה במסגרת ההבנות בין ישראל לרוסיה, לפיהן מערכות ההגנה האווירית המתקדמת שהציבה רוסיה במערב סוריה, אינן מופעלות כנגד מטוסים ישראליים הפועלים באיזור זה. כפי שנחשף כאן באחרונה, בחודש שעבר שוגר טיל אס 200 לעבר מטוס חיל האוויר בגיחה אחרת בסוריה. הנושא הזה עדיין בברור בין רוסיה לישראל, ומסתמן כי הטיל הרוסי שוגר על ידי כוח סורי. הטיל לא פגע במטוס, אבל היה עלול להתפוץ בשטח ישראל אלמלא נחת בים.
בינתיים, התפרסמו השבוע בסוריה ידיעות שחיל האוויר תקף גם קרוב לדמשק, ואם כך היה, סביר כי הרוסים העבירו לצבא סוריה מסר שלא להשתמש בטילים המתקדמים מתוצרתם כנגד כמטוסי חיל האוויר הישראלי.
 
 
שריפה פלסטינית
 
מסובך? המצב בזירה הפלסטינית מסובך אפילו יותר, ומדאיג מאוד את מערכת הביטחון. כך, במערכת הביטחון עקבו השבוע בעניין עצום אחר ועידת הפתח שנערכה ברמאללה, וזכתה לסיקור אפסי בתקשורת הישראלית, כאילו מדובר בחדשות חוץ
רחוקות. ובכן, החשש במערכת הביטחון הוא שהזירה הפלסטינית נמצאת לפני גל נפץ נוסף, שכבר בא לידי ביטוי בגל השריפות השבוע, שכלל הצתות רבות. ההצתות הן ביטוי נוסף לתסיסה בציבור הפלסטיני (שבחלקה מכוונת כנגד הרשות הפלסטינית עצמה). תוצאות הבחירות בארה״ב מחזקות את התחושה בקרב רבים בציבור הפלסטיני שללא גל אלימות עניינם לא יעלה על הפרק.
כך או כך, ועידת הפתח השבוע הייתה חשובה מאוד משום שהיא תחילת המאבק הפנים פלסטיני העז שיתלקח סביב ירושת ראש הרשות אבו מאזן. המנהיג בן ה-81 נבחר לחמש שנים נוספות אבל הסיכוי שיישאר בכיסאו במשך כל התקופה נחשב נמוך מאוד. מלחמת הירושה, שגיבוריה הם מוחמד דחלאן, השנוא על אבו מאזן ועל החמאס גם יחד, ומרוואן ברגותי היושב בכלא הישראלי, תהיה רבת השפעה על הביטחון הישראלי (אם גל טרור בצורה חדשה- ישנה) לא יתלקח עוד קודם. אגב גם החמאס עומד בפני בחירה של יורש לראש הזרוע המדינית, חאלד משעל היושב הקטאר ועומד לסיים קדנציה. 
 
לא מטוס: מערכת
 
וגם זה זכה השבוע לאזכור מינימלי: הקבינט אישר רכש של 17 מטוסי 35 F ( ״אדיר״) נוספים. הסיבה לחוסר תשומת הלב מצד התקשורת היא העובדה שההחלטה להשלים את מצבת המטוסים לשתי טייסות, 50 "אדירים", התקבלה מעשית כבר מזמן אבל נדחתה פורמלית רק בגלל התנגדות עזה שהונהגה בממשלה הקודמת על ידי השר יובל שטייניץ. אלה היו דיוני סרק. אם הקבינט היה משקיע אפילו חמישה אחוזים מהאנרגיה שהושקעה בעסקת המטוסים, על דיונים בנושא עסקת הצוללות עם גרמניה, המהלך לא היה מצטייר כל כך גרוע.
כך או כך, שני מטוסי ״אדיר״ ראשונים יגיעו לבסיס נבטים בטקס חגיגי ב-12.12. על רקע זה חשוב להבהיר כי הרבה יותר מאשר ה״אדיר״ הוא מטוס קרב המיועד למשימות הפצצה או לקרבות אוויר, מדובר במערכת אימתנית של איסוף מודיעין ואש, המסוגלת לפעול לבד או במסגרת להק מטוסים, גם  בטווחים רחוקים המכוסים על ידי מכ״מים. היכולות ה״מערכתיות״ הן שמקנות למטוב החדש את התואר ״דור חמישי״ באבולוציה של מטוסי הקרב העולמיים.
 
שריון במצוקה
 
הידיעה שפורסמה השבוע על כך שלמעלה מ-80 מתגייסים העדיפו ללכת השבוע לכלא ולא לשריון מעידה על שפל ביוקרתו של החיל שפעם, בימי גייסות השריון ו״חשופים בצריח״׳, היה החשוב בחילות צה״ל. השפל של השריון הוא תמונת ראי לעליית הביקוש לשירות במג״ב מצד אחד ולמערכים טכנולוגיים כמו סייבר מצד שני- תוצאה מתמשכת של השתנות צורת המערכה מקרבות בין צבאות בשטח פתוח ללחימת גרילה שהיא בעיקרה אורבנית.
 
שת״פ אש
 
בחזרה לאוויר: חדר האוכל בסיס חצור התמלא השבוע בבליל של שפות טייסים שהגיעו מכל קצוות תבל כדי לסייע בכיבוי השריפות. יש בהתגייסות העולמית, שכללה גם את מדינות ערב, עדות נוספת למצבה המדיני- ביטחוני המשופר של ישראל בימים אלה. תוך כדי כיבוי השריפות, לכל טייס זר ״הוצמד״ טייס ישראלי שטס איתו. יוצאי דופן במיוחד היו הקוקפיטים של מטוסי הכיבוי הטורקיים שצללו בגיחות מסוכנות לשאוב מים מן הים התיכון. צוותי המטוסים ישראל-טורקיה היו בבחינת הבלתי יאמן רק לפני מספר חודשים, לפני הסכם הפיוס בין המדינות, אבל דברים באיזור משתנים מהר מאוד. גם לטובה.
 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית