הקבינט אישר: לחיל האוויר יהיו שתי טייסות של 50 מטוסי חמקן F-35

מדינת ישראל החליטה לממש את הזכות לרכוש מארה"ב 50 מטוסי F-35 מתוך מכסה מירבית של 75 שאושרה על ידי הממשל האמריקאי. היות והמטוסים נרכשים מדולר סיוע, המגבלה לרכישה נוספת היא תקציבית 

U.S. Air Force photo by Master Sgt. Donald R. Allen

הקבינט המדיני-בטחוני אישר אמש רשמית רכישת עוד 17 מטוסי חמקן F-35  'אדיר'. עם 33 המטוסים שכבר הוזמנו יהיו לחיל האוויר בשלב הראשון 50 מטוסי חמקן, שתי טייסות מלאות. בחברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס, הביעו אמש שביעות רצון מההחלטה.

במערכת הביטחון ובחיל האוויר כבר מדברים על טייסת שלישית, שיהיו בה מטוסי F-35 מדגם B המסוגלים להמריא ממסלולים קצרים ביותר ולנחות אנכית. אולם יש גורמים בחיל האוויר ובחברת בואינג המעוניינים לקדם רכש עתידי של מטוסי F-15 מהדגמים המתקדמים כדי להגדיל את הגיוון במטוסי החיל בעתיד. תומכי ה-F-35 , לעומת זה, מדגישים כי F-15 הוא מטוס שתחילתו בשנות ה-80 והדגמים החדשים המתקדמים יקרים יותר מ-F-35. ישראל רוכשת את מטוסי 'אדיר' במחיר הנע בין 80 ל-85 מיליון דולר.  

ב-12 בדצמבר אמורים שני מטוסי 'אדיר' הראשונים לנחות בבסיס הטייסת בנבטים שבדרום הארץ. הטייסת הראשונה נמצאת עתה בשלבי הקמה, וציוותי האוויר והקרקע מתכוננים לקליטת שני המטוסים הראשונים, שיוטסו לארץ על ידי טייסים אמריקניים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול אחרי החלטת הקבינט: "הממשלה פועלת לביצור כוחה של ישראל כדי להבטיח את קיומה לעשרות השנים הבאות. ישראל תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל אויב ובכל מרחב". ביוני היה שר הביטחון אביגדור ליברמן אורח הכבוד בטקס גלילת ה'אדיר' הראשון של חיל האוויר במתקני לוקהיד מרטין בטקסס.

התעשיות הביטחוניות של ישראל תרמו תרומה חשובה למטוסי F-35: יותר מ-880 זוגות כנפיים של המטוס מיוצרים בתעשיה האווירית, קסדת הטייסים מיוצרת בשיתוף רוקוול קולינס ואלביט מערכות ואילו דלתות תאי החימוש של המטוס מיוצרות מחומרים מרוכבים תוצרת אלביט-סאיקלון.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית