בין המזל"ט לצוללות

בזמן שפרשיית הרחפן של אורי אריאל מעסיקה את התקשורת, קרו מספר אירועים ביטחוניים בעלי חשיבות גבוהה בהרבה. ראש המל"ל המיועד מסובך בחקירות, טיל מתוצרת רוסית שוגר לעבר מטוס חיה"א, ותרגיל צבאי גדול נערך בין ישראל לצרפת באי קורסיקה. עמיר רפפורט חושף את הפרטים

צילום: AP

כמו במקרים רבים בעבר, אין קשר בין מידת תשומת הלב הציבורית שניתנת לפרשיה כלשהי ובין החשיבות שלה באמת.

כך, הפרשה שזכתה לסיקור עצום השבוע, קשורה למסירת המזל"ט של מכון וולקני כמתנה לראש ממשלת רוסיה. האירוע קיבל בתקשורת ממדים של פרשיה ביטחונית חמורה. לאמיתו של דבר, מדובר במקרה מביך למדי של עבירה על נהלים בתחום מסירת מתנות על ידי המדינה. לא הרבה יותר מזה. המזל"ט החקלאי אינו ציוד ביטחוני רגיש.

ההתפתחויות החשובות באמת בקשר לרוסיה הן אחרות לגמרי. נתחיל בעצם הביקור של ראש ממשלת רוסיה בישראל, לקידום עסקת ענק חקלאית בין הארצות. הביקור וההסכם מעידים על עומק הקשר בין ישראל לרוסיה, שתחילתו ברגש חם שרוחש הנשיא ולדימיר פוטין לישראל, כפי מתרשמים גורמים מדיניים וביטחוניים בכירים שפגשו אותו בגובה העיניים (והיו הרבה פגישות של בכירים ישראליים עם פוטין בשנים האחרונות).

היחס החם של פוטין בא לידי ביטוי כבר בימי ראש הממשלה אהוד אולמרט, אז הוא טען בשיחה סגורה (שמצוטטת כאן בפעם הראשונה), כי הוא לעולם לא יפגע בביטחון ישראל (ואף נימק זאת בכך ש: "יש לי בישראל מיליון וחצי אזרחים רוסיים", בהתייחסו לעולים מאז שנות ה-90 של המאה שעברה).

דיבורים לחוד ומעשים לחוד: ההתפתחויות הדרמטיות ביותר באזור בשבועות האחרונים היו קידום בסיסים ימיים ואוויריים של רוסיה על אדמת סוריה והצבת סוללות טילים מתקדמות מאוד, שפוגעות בחופש הטיסה המוחלט ממנו נהנו מטוסי חיל האוויר במשך עשרות שנים. המערכות יכולות לזהות מסוריה מטוסים שעולים לאוויר במרכז ישראל. במקרה שהיה לפני חודש, אף שוגר טיל s-200 מתוצרת רוסית לעבר מטוס של חיל האוויר, שהיה במשימת תמרון והפצצה על אדמת סוריה, בעקבות ירי שבוצע לעבר ישראל באזור רמת הגולן.

צוללות ומבוכה במל"ל

במקביל למזל"ט חסר החשיבות, עסקו הכותרות גם בעסקת הצוללות הבאה של ישראל עם גרמניה (שנחשפה לראשונה במקור ראשון/ישראל דיפנס לפני כחודשיים). מדובר בשלוש צוללות שיגיעו לישראל בעוד כעשור, ושליש מהמימון שלהם יהיה בסבסוד של ממשלת גרמניה (שמעוניינת לשמר את המספנה בקיל כשהיא פעילה).

בערוץ עשר נחשף על ידי רביב דרוקר השבוע, כי עורך דינו הפרטי של ראש הממשלה, דוד שמרון, מייצג גם את המספנה הגרמנית, בלי קשר לסנגוריה שהוא מלמד על ראש הממשלה.

חלק מהפרטים בסוגיית הצוללות עדיין לא פורסמו במלואם. למשל, העובדה שהצוללות החדשות יהיו מדגם חדש, ולא המשך לצוללות הדולפין שכבר משרתות כיום בחיל הים. ההסכם בין ישראל לגרמניה כבר נחתם, אך הצוללת החדשה לא אופיינה ולא נוהל שום מו"מ לגבי מחירה המדויק. אולי המסתורין סביב העסקה הזאת יתפוגג במהלך החודשים הקרובים. נכון להיום, מערכת הביטחון עדיין לא מעורבת בדיאלוג עם הגרמנים.

בינתיים, נחשפת השבוע גם הפרשה של המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, עם פתיחת שלב החקירה הגלויה כנגד בכיר המועצה לביטחון לאומי. החקירה החלה בעקבות תלונה שהוגשה לנציבות שירות המדינה כנגד סגן ראש המועצה לשעבר, תא"ל אבריאל בר יוסף, בחשד שניהל קשר עם איש עסקים אירופאי תוך ניגוד עניינים חמור.

אבריאל בר יוסף היה אמור להתמנות לראש המטה לביטחון לאומי בחודש פברואר במקום יוסי כהן שמונה לראש המוסד כבר חודש קודם לכן, ואולם למרות שהמינוי בוטל מזמן, לא מונה ראש קבוע למטה, עד היום. כמה אנשים שקיבלו הצעה לקבל את המשרה דחו אותה, ובהם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף עידו נחושתן, נ', שהיה סגנו של יוסי כהן במוסד, ונוספים. באחרונה נבחנה מועמדותו של האלוף יעקב עיש, שסיים תפקיד כנספח צה"ל בוושינגטון, אבל גם הוא אינו נענה לאתגר, ככל הידוע. כך, המל"ל תסגור שנה ללא יורש קבוע לכהן. 

בינתיים בצרפת, באי קורסיקה הצרפתי (מקום הולדתו של נאפוליון בונאפרטה) הושלם בסוף השבוע שעבר תרגיל אווירי עצום ממדים בהשתתפות חילות האוויר של צרפת וישראל, כולל מפקדי חילות האוויר של שתי המדינות באופן אישי, ואפילו מטוסו של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד.

זהו שיתוף הפעולה הצבאי הגדול ביותר של ישראל וצרפת מאז ימי הזוהר של היחסים הביטחוניים של שתי הארצות, שנקטעו באמברגו הצרפתי לאחר מלחמת ששת הימים. התרגיל נערך זמן לא רב לאחר שיחידות מובחרות מאוד של צה"ל סיימו תרגיל חשוב וסודי במדינה מערבית אחרת, ולאחר תרגיל אווירי משותף לחילות האוויר של ישראל ויוון- ביוון.

התרגיל העצום עם הצרפתים הוא המחשה נוספת לכך שמערכת הביטחון הישראלית נהנית מתקופה חסרת תקדים של בריתות ושיתופי פעולה עם מדינות שונות ומגוונות – ממדינות במפרץ הפרסי,  סינגפור, הודו, ירדן ומצרים, דרך רוסיה ומזרח אירופה ועד למדינות מערב אירופה וכמובן ארצות הברית.

בלי קשר, נפל השבוע דבר כאשר האלוף עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני, הודיע על סיום תפקידו בתחילת 2017. גלעד היה הראש הראשון והיחיד עד כה באגף שהוקם בימי שאול מופז כשר ביטחון, בחלק הראשון של העשור שעבר. 

קריה בדרום ופינוי עמונה

השבוע השתתפו ראש הממשלה וכל הצמרת הביטחונית בטקס שבו צוינה השלמת האכלוס של קריית ההדרכה הצה"לית בנגב, לשם עברו 9500 משרתים מבסיסי צריפין שפונו. עד שנת 2022 תושלם באזור באר שבע גם קריה ליחידות אגף התקשוב, ועד לשנת 2023- קריית המודיעין העצומה.

בדבריו, שסיימו את הטקס המעניין, התייחס אביגדור ליברמן לפרשת פינוי עמונה, ואמר כי אסור לצאת כנגד חיילי צה"ל ומפקדיו. הוא רמז כי יהיה פינוי וכי האחריות כולה תהיה של הדרג המדיני. איך שהדברים נראים על פי הרמז הזה, מדובר בסוגיה שתזכה למירב הכותרות בשבועות הבאים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית