חיל האוויר מחליף את מטוסי השחף בכטמ"מ ה-"שובל"

חיל האוויר החל להשתמש בכטמ"מ ההרון-1 של תעשייה אווירית במקום במטוסי השחף.  על הכטמ"ם מותקן מכ"ם ייעודי למשימה שיכול לסרוק אזורים רחבים בים ולאתר מקרים חריגים

בקרוב הטייסת עתידה להרחיב את היקף שעות הטיסה ולהקצות מטוסים נוספים לביצוע המשימה | תמונת ארכיון

משימה חדשה נוספה לכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) "שובל" (הרון 1): מטוסי ה"שובל" מבצעים סיורים ימיים, שאותם קיימו בעבר מטוסי ה"שחף" (סי-סקאן) של טייסת "ענקי המדבר".

על הכטמ"ם מותקן מכ"ם ייעודי למשימה שיכול לסרוק אזורים רחבים בים ולאתר מקרים חריגים. בקרוב עתידה הטייסת להכשיר מטוסים נוספים לביצוע המתאר וכמו כן ישנו רצון להרחיב את היקף המשימה, זאת כדי לקבל תמונה טובה יותר על הגבולות הימיים של המדינה. "כיום אנחנו מבצעים את המשימה כאשר רק מפעיל אחד מבצע אותה", אמר סג"ם עומרי מטייסת "המל"טים הראשונה".
 
בעקבות צורך מבצעי ומתוך הבנה כי על-ידי ביצוע המשימה באופן מוטס ניתן לקבל תמונה רחבה יותר על האזור, החלה הטייסת לפעול בנושא. ההגנה על גבולות הים מתבצעת בשיתוף עם אנשי זרוע הים שנמצאים באופן קבע במתחם הטייסת, כאשר לכל גיחה מצטרפים שלושה אנשים: מפקד המשימה, מפעיל המכ"ם שאמון על סריקת הים ומפעיל המטע"ד (מטען ייעודי).

התדריך המשותף לפני כל גיחה בין מפקד המשימה מחיל הים לזה מחיל-האוויר מייצר הפרייה הדדית והבנה מעמיקה של המתאר והמטרה המשותפת. "המטוס עולה לאוויר וכאשר מזהים גורם חשוד טסים לנקודה וסורקים אותה", הסביר סג"ם עומרי. "אנחנו מבצעים את המשימה כדי לראות את תמונת הים בביטחון השוטף ולדעת היכן נמצאים כלי-השיט באזור".

שיתוף הפעולה בין החילות עלה מדרגה בשנים האחרונות, זאת עקב תהליך שנועד לגשר על הפערים וליצור שפה משותפת. תרגילים חיליים הנערכים במקביל בשנתיים האחרונות יחד עם אימונים משותפים נוספים ועבודת מטה המערבת את שני הצדדים, משפרים את איכות הפעילות המבצעית בהם נוטלים חלק אנשי החילות. אחת הפעולות הבולטות שננקטו במסגרת התכנית לחיזוק הקשר היא יצירת מסמך רשמי המאגד בתוכו את כל עקרונות שיתוף הפעולה בין השניים. מטרת המסמך היא העמקת העבודה המשותפת, השילוביות בין הזרועות והגדרת נהלי עבודה.

לאורך השנים התרחשו מספר פיגועים בהם חדרו מחבלים בדרכים שונות דרך הגבולות הימיים למדינת ישראל. דוגמא לניסיון פיגוע מסוג זה אירע במהלך "צוק איתן" כאשר מחבלים פלסטינים ניסו לחדור לקיבוץ זיקים מצפון לרצועת עזה במטרה לחטוף ישראלים וחוסלו על-ידי כוחות אוויר, ים ויבשה לאחר שבקריות שליטה זיהו כמה מהם.

גם ביוני 1974 חדרו מחבלים מארגון הפת"ח באמצעות סירות מנוע מסוג "זודיאק" לחוף נהריה. הם הגיעו עם אמל"ח (אמצעי-לחימה) רב במטרה לבצע, ככל הנראה, פיגוע המוני. בדרכם ליעד הם נתקלו באנשי המשמר האזרחי שהגיבו בירי שעיכב אותם עד להגעת כוחות צה"ל. המחבלים התבצרו בבית וחוסלו על ידי כוח של סיירת גולני. בפיגוע נהרג חייל ונרצחו שלושה אזרחים.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר חיל האוויר / על ידי נדב שחם

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית