סין חושפת תמונות ראשונות משיגור טיל נגד ספינות מסוג YJ-12A. האם לכאורה יש בפיתוח שלו מעורבות ישראלית?

לפי טענות שונות בארה"ב משנות ה-90, הטיל לכאורה פותח יחד עם ישראל. לפי אותן טענות, הטיל מבוסס על טיל ישראלי שפותח בעבר בשם STAR-1 שהתבסס על בסיס טיל השיוט "דלילה". על אף שטענות אלו עלו בעבר בועדה של הקונגרס, אין להן אישור מאף גורם רשמי

The first ever picture of the PLAN's YJ-12A in its launch phase, with booster attached - navyrecognition.com

מדובר בטיל על קולי נגד ספינות לטווח של 250-400 ק"מ עם רש"ק 250-500 ק"ג. הטיל משוגר בכוורת סטנדרטית מסוג VLS ואמור לצייד את הספינות הסיניות מדגם Project 956E ו- Type 055.

הטיל מונע במנוע  ramjet מבוסס דלק נוזלי ומגיע למהירויות של 2.5-3.5 מאך. הוא מבוסס על ה-Y-12 , הגרסה הקודמת, שהגיעה לטווח של 150-300 ק"מ. לפי כתבה באתר chinese-military, מדובר בטיל שיכול להיות משוגר גם ממטוסי קרב.

התמונות של ניסוי בטיל פורסמו לראשונה באתר navyrecognition, לקראת תערוכת נשק בסין תחת השם  Airshow China 2016.

פצע פתוח

תמונות השיגור של טיל ה-YJ-12A פותחים שוב את הדיון סביב השאלה האם לכאורה ישראל הייתה מעורבת בפיתוח הטיל יחד עם סין אי שם בסוף שנות ה-90. פרסום באתר wrmea.org, מביא את הפרסום משנת 1996 שבו חברי קונגרס רצו להטיל סנקציות על ישראל בשל העברת טכנולוגיה צבאית לסין.

לפי אותו פרסום, התנהל דיון בתת ועדה בקונגרס בשם House national security military research and development שהוביל אותה מומחה לצבא סין בשם Richard Fisher.  הדיון עסק בהשערות כי ישראל העבירה לסין טכנולוגיה ועזרה לה בפיתוח אמל"ח. בין היתר, גם בפיתוח טיל ה-YJ-12A.

כמו כן כוללות ההשערות גם עזרה בפיתוח טיל ה-YJ-91 וה- YJ-62. לפי הטענה, הטילים מבוססים על טיל ישראלי ישראלי בשם STAR-1 או Light Defender שמתביית על קרינה ומיועד להשמדת תחנות מכ"מ. ככל הידוע, טיל ה- STAR-1 לא נכנס לשימוש מבצעי והוא התבסס על טיל השיוט דלילה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית