פרשנות | ישראל לא חידשה לאיראן כלום בתקיפה האחרונה

האיראנים ידעו ויודעים שמערכת ההגנה האווירית שלהם רחוקה מלהיות מושלמת, ויש בה חורים ניתנים לניצול. את תשתיות הגרעין הצבאיות, האיראנים קברו עמוק באדמה

פרשנות | ישראל לא חידשה לאיראן כלום בתקיפה האחרונה

תמונה: דובר צה״ל

ביום שבת ה13.4 תקפה איראן את ישראל בטילים ומל״טים. חמישה ימים לאחר מכן, בתגובה המיוחסת לישראל, בוצעה תקיפה נגד מכ״מ איראני באזור איספהאן. התקיפה המיוחסת לישראל, מטרתה, אם נכונה, הינה להראות לאיראנים שיש חורים במערך ההגנה האווירית שלה, אותם יכולה ישראל לנצל. זאת, אם יחליטו בירושלים לתקוף את תשתית הגרעין הצבאית באיראן. 

 

קצת הקשר. האיומים הישראלים לתקוף באיראן אינם חדשים. כמו גם העובדה שמטוסים ישראלים יודעים להכנס למרחב האווירי של איראן. בשנת 2019 פרסם הניו-יורק-טיימס תחקיר במסגרתו נכתב כי עוד בשנת 2012, ממשל אובאמה ריגל אחרי ישראל וההכנות שלה לקראת תקיפה באיראן. אובמה כיהן כנשיא עד שנת 2017. 

 

כלומר, כבר לפני 12-13 שנים, ארה״ב החלה לרגל באמצעות לווינים אחרי ישראל בהקשר תקיפה באיראן. על פי הפרסומים, במסגרת הריגול אחרי ישראל, האמריקאים טענו שראו את האימונים שעושים מטוסים ישראלים בשמי איראן. ניתן לשער כי גם האיראנים, אז והיום, יודעים, לפחות חלקית על הפעילות שעושה ישראל בגבולותיהם. 

 

ולא רק ישראל. בינואר השנה, תקף חיל האוויר הפקיסטני בשטח איראן, כתגובה לתקיפה איראנית בשטח פקיסטן. כלומר, לא רק ישראל, אם נכון המיוחס לה, מסוגלת לנצל את החורים הקיימים בהגנ״א האיראנית. 

 

לסיכום, האיראנים ידעו ויודעים שמערכת ההגנה האווירית שלהם רחוקה מלהיות מושלמת, ויש בה חורים ניתנים לניצול. את תשתיות הגרעין הצבאיות, האיראנים קברו עמוק באדמה. לא נראה שהם ״בונים״ על מערכות ההגנה האווירית שלהם. 

 

לכל היותר, מערכות אלו יצליחו להפיל אולי כמה מטוסים ישראלים, לא מעבר לכך. בטח לא יצליחו למנוע תקיפה אם ישראל תרצה בכך. ההגנה טמונה בעומק וביטון התשתיות בהן עושים העשרת אוראניום ומאחסנים טילים ורש״קים. 

 

אם זו אכן הייתה ישראל שתקפה ב18 לחודש, נגזרת מהיכולת להגיע עם מטוסים למרחב האיראני, טמונה בתכנון נתיב טיסה אפשרי מעל ירדן, עירק ואולי סעודיה. ייתכן וישראל מפעילה ל״א לצורך הטעייה של מערכות מכ״מ בנתיב. 

 

ייתכן וישראל מנצלת חורים בכיסוי המכ״מ במדינות הללו. ייתכן וישראל קיבלה ״הסכמה שקטה״ מארה״ב, לגבי מעבר מעל מדינות אלו בדרך לאיראן. ייתכן גם וישראל קיבלה ״הסכמה שקטה״ מריאד. גם תובנה זו כנראה לא תפתיע את האיראנים. בטהרן מודעים למערכת האינטרסים במזרח התיכון ולקשרים החשאיים בין המדינות השונות באזור. 

 

בכל מקרה, האיראנים, יש להעריך, יחקרו מהם נתיבי הטיסה מהם הגיעו המטוסים הישראלים, ואולי ינסו לסגור את החורים בכיסוי המכ״מ בצד שלהם. האם ישראל תשתמש באותם נתיבים בהם פעלה כעת, אם תרצה לתקוף באיראן בעתיד? זו שאלה פתוחה. 

 

ומה לגבי החימוש? ובכן, גם בהיבט זה, אין משהו מפתיע. לפי הפרסומים, נראה כי ישראל גם לא שלפה חימושים מיוחדים שלא פורסמו קודם לכן. נראה כי לא היה צורך ורצון ישראלי לחשוף אמל״ח סודי, ככל שיש כזה, המיועד לתקיפה נרחבת באיראן. 

 

אחת הסברות ברשת היא שישראל השתמשה בחימוש מסוג Rampage. גם אם באיראן גילו כי הטווח המעשי של חימוש זה גדול יותר במציאות מאשר בברושור השיווקי, כנראה לא יפלו שם מהכסא. מדובר בידע חשוב לתכנון הגנה מול חימוש מנגד, אך אלו שיקולים טקטיים, לא אסטרטגיים. 

 

ישראל מצידה, כך נראה, לא רצתה להסלים את התגובה ולדרדר את המצב במזרח התיכון למלחמה כוללת מול איראן. בנוסף, ישראל, כך נראה, לא רצתה להכניס את איראן לחוסר ביטחון קיצוני, בדמות תקיפה נרחבת נגד אתר גרעין, שיכולה לקדם ניסוי גרעיני איראני. בישראל מעדיפים את איראן כמדינת סף, ללא גרעין מוצהר. 

 

אם בעתיד ישראל תחליט שהיא ״הולכת עד הסוף״, סביר להניח כי התקיפה תתחיל בהפתעה שתתן למטוסים הישראלים אפשרות לעשות נזק גדול לתשתיות הגרעין של איראן. כאמור, זה לא המקרה כעת ונראה כי הסבב הנוכחי בין המדינות הסתיים ללא תובנות מיוחדות שכל אחד מהצדדים לא היה מודע אליהן קודם לכן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית