פרשנות | מתקפה ישראלית יכולה להאיץ ניסוי גרעיני איראני

תקיפה ישראלית יכולה לגרום באיראן לחוסר ביטחון קיצוני, שיוביל לניסוי גרעיני מהיר

פרשנות | מתקפה ישראלית יכולה להאיץ ניסוי גרעיני איראני

תמונה: דובר צה״ל

מדינת ישראל נמצאת מאז ה1.4 בסחרור ביטחוני שמוביל אותה להחלטות מורכבות. 

 

לצד המלחמה שעדיין מתנהלת בעזה והעימות בגבול לבנון עם חיזבאללה, התקיפה בקונסוליה האיראנית בדמשק פתחה חזית חדשה ישירות מול טהרן. 

 

ביום שבת האחרון החליטה איראן להגיב על התקיפה בדמשק במטח של מאות חימושים מסוגים שונים נגד מדינת ישראל. מערך הגנה אווירי מתואם של מספר מדינות הצליח לבלום את המתקפה עם נזקים מועטים לבסיס חיל האוויר בנבטים. 

 

בעוד ישראל יצאה מהמתקפה האיראנית כמעט ללא פגע, בירושלים רוצים להגיב לתקיפה האיראנית. חשוב לציין כי שטח קונסוליה נחשב לשטח ריבוני של המדינה. 

 

כלומר, פגיעה בקונסוליה האיראנית בדמשק או בסביבתה, נתפס באיראן כתקיפה ישראלית נגד שטח ריבוני איראני. זו גם הסיבה שאיראן הגיבה משטחה, באופן מוצהר וגלוי, לעבר שטח מדינת ישראל. 

 

למרות הרצון של ישראל להגיב, עולות דילמות מורכבות. ראשית, ישראל לא רוצה להגיב בצורה שתסלים למלחמה כוללת מול איראן ושלוחותיה. 

 

ארה״ב מצידה לוחצת להורדת המתח הביטחוני במזרח התיכון. כך גם מדינות אירופה והמפרץ. חלקן השתתפו ביירוטים של החימושים האיראנים בשבת האחרונה, אך אינן רוצות להיות חלק ממלחמה נרחבת במזרח התיכון. 

 

מהן אפשרויות התקיפה של ישראל? 

ובכן, ישראל יכולה לבחור את עצימות התגובה שלה. החל מתקיפת נרחבת נגד מתקני הגרעין של איראן, ללא סיוע אמריקאי. 

 

תקיפה של בסיס צבאי יחיד באיראן, כתגובה מדודה יותר לתקיפת נבטים. ישראל יכולה גם לבחור בחלופות שאינן כוללות מטוסים או טילים באופן מופגן, אלא חשאיות יותר. 

 

למשל, חיסול בכירים שהיו שותפים למתקפה נגד ישראל, על אדמת איראן. זאת, באמצעות המוסד. המוסד יכול גם לפוצץ אתרים צבאיים באיראן כתגובה שתשאיר את הגורם המבצע עמום. 

 

ישראל יכולה גם להחליט לתקוף קבוצות פרוקסי איראניות ברחבי המזרח התיכון. למשל, תקיפה נרחבת נגד מטרות בלבנון, סוריה, עירק ותימן, בו זמנית. 

 

באמצעות מאות מטוסים. תגובה כזו תמחיש לאיראן את יכולות הביצוע של ישראל, אך תאפשר לאיראן לא להגיב, היות והתקיפה לא כוונה לשטח איראן. 

 

חיזבאללה על הכוונת

לגבי חיזבאללה, ישראל נמצאת במלחמה בעצימות נמוכה עם הארגון הלבנוני כבר חצי שנה. ישראל יכולה להחליט שהיא מאחדת את התגובה למתקפה האיראנית ולפינוי האוכלוסיה מגבול הצפון בדמות תמרון לתוך לבנון, עד הליטאני ומעבר. 

 

כך ישראל יכולה להשיג שתי ציפורים במלחמה אחת - גם לדחוק את חיזבאללה צפונה מהגבול וגם לרדד משמעותית את כוחו של הארגון שכפוף לפקודות מטהרן. קרי, להחליש את כוחה של איראן במזה״ת. בלי חמאס וחיזבאללה, המנופים של איראן על ישראל, קטנים משמעותית. 

 

לגבי הטענות על שימוש במוסד לצורך נקמה, עולה השאלה כמה זמן יקח לארגון לבצע פעולה באיראן. אם יש כבר תשתית קיימת במקום, ייתכן ואפשר להוציא לפועל מהר. אם לא, מדובר בלוח זמנים של לכל הפחות מספר חודשים. אם ישראל רוצה תגובה זריזה, אם אין למוסד תשתית במקום באיראן, החלופה הזו בסבירות נמוכה. 

 

אין ספק כי בפני ממשלת ישראל עומדת החלטה מורכבת. אם המתקפה האיראנית הייתה יוצרת יותר נזק או תמותה בישראל - ההחלטה הייתה קלה יותר. 

 

היות והמתקפה לא השיגה זאת, תגובה קיצונית כמו תקיפת מתקני הגרעין של איראן לא תתקבל בהבנה, גם לא בחוג ידידיה של ישראל. 

 

גם תקיפת בסיס צבאי באיראן תוביל להסלמה שאף אחד במפרץ, אירופה או וושינגטון לא רוצה. בספק אם ישראל רוצה, כאשר היא שקועה עדיין בבוץ העזתי ועם התחממות ביו״ש מאז ה7.10. 

 

נקודה נוספת לסיום היא הגרעין האיראני. בהנחה וישראל לא מסוגלת לעכב את פרויקט הגרעין האיראני בתקיפה צבאית, ללא סיוע אמריקאי, תקיפה כזו יכולה להאיץ את הפרויקט. 

 

אין עוררין כי איראן היא מדינת סף, שיכולה לפרוץ למתקן גרעיני בטווח זמן קצר. תלוי את מי שואלים, ההערכות נעות בין חודשים לשנתיים למתקן מבצעי. 

 

תקיפה ישראלית יכולה לגרום באיראן לחוסר ביטחון קיצוני, שיוביל לניסוי גרעיני מהיר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית