דיווח: סלובקיה התחמשה במערכת ההגנה הישראלית "ברק MX"; סוללה ראשונה נפרסה מבצעית
המערכת הוצבה באזור אסטרטגי הממוקם בין שתי תחנות כוח גרעיניות, ועל פי נתוני משרד ההגנה הסלובקי, היא צפויה להשיג יכולת מבצעית מלאה בתוך מספר שבועות
על פי דיווח של אתר החדשות "קרסי" (Kresy), סוללה ראשונה של מערכת ההגנה האווירית והטילית הישראלית "ברק MX" הגיעה לסלובקיה ונפרסה בשטח המדינה.
המערכת הוצבה באזור אסטרטגי הממוקם בין שתי תחנות כוח גרעיניות, ועל פי נתוני משרד ההגנה הסלובקי, היא צפויה להשיג יכולת מבצעית מלאה בתוך מספר שבועות. שר ההגנה הסלובקי, רוברט קליניאק, אישר את הפרטים ומסר כי המערכת נמצאת במדינה מזה כעשרה ימים, תוך שהוא מציין כי עיכובים בייצור ובשרשרת האספקה השפיעו על מועד הגעתה המקורי.
חוזה הרכישה, שנחתם בשלהי שנת 2024 בעלות כוללת של כ-560 מיליון אירו, נועד לשקם את מערך ההגנה האווירית של סלובקיה. יכולות המדינה בתחום זה נחלשו משמעותית בשנים האחרונות לאחר שהעבירה מערכות הגנה ישנות מדגמי S-300 ו"קוב" לידי אוקראינה. הגעת ה"ברק MX" מהווה פריצת דרך עבור הצבא הסלובקי, שכן המערכת מאפשרת התמודדות רב-שכבתית עם מגוון רחב של איומים, בהם מטוסים, מסוקים, כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים.
לצד הסוללה הגיעו לסלובקיה גם מומחים ישראלים הפועלים לצד החיילים המקומיים. חלק מהצוותים הסלובקיים כבר השלימו את הכשרתם בישראל, והשאר ממשיכים באימונים כדי להבטיח את הטמעת המערכת בזמן הקצר ביותר. העיכוב באספקה, שיועד במקור לסוף 2025, נבע בין היתר מהשפעות המתיחות הצבאית בין ישראל לאיראן ומהפרעות לוגיסטיות שנוצרו בעקבותיה. למרות זאת, במשרד ההגנה מציינים כי חלוף זמן של פחות משנה וחצי מחתימת החוזה ועד למסירה ראשונה נחשב להישג משמעותי.
מערכת ה"ברק MX", שפותחה על ידי התעשייה האווירית, נחשבת למערכת מתקדמת וגמישה במיוחד. היא משלבת שלושה סוגי מיירטים לטווחים שונים: טווח קצר (35 ק"מ), טווח בינוני (70 ק"מ) וטווח מורחב (150 ק"מ), כאשר כולם ניתנים לשיגור מאותו משגר. גמישות זו מאפשרת למפעילים לבחור את המיירט המתאים ביותר לסוג האיום, ובכך לחסוך בעלויות התפעול מול מטרות בעלות ערך נמוך. המערכת כבר הוכיחה את יכולותיה בשדה הקרב בשימוש צבא אזרבייג'ן ובמהלך ההגנה על שמי ישראל.
עסקת הענק עם סלובקיה היא חלק ממגמה רחבה של העמקת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למדינות אירופה. בעוד סלובקיה קולטת את ה"ברק", שכנתה צ'כיה מצטיידת במערכת ה"ספיידר" של חברת רפאל. מומחי ביטחון מציינים כי המלחמה באוקראינה האיצה את הצורך של מדינות מרכז ומזרח אירופה בחידוש מאגרי הנשק ובאימוץ טכנולוגיות הגנה מתקדמות, מה שהופך את ישראל לספקית מרכזית ביבשת. סלובקיה צפויה לקלוט בסך הכל שש סוללות של המערכת עד שנת 2030.