צרפת משלימה את מעבר צי מטוסי התדלוק: פרידה מ-KC-135, קבלת פנים ל"פניקס"

חיל האוויר והחלל הצרפתי השלים את המעבר המלא למטוסי תדלוק רב-משימתיים מדגם A-330 MRTT של איירבוס, הידועים בצרפת כ"פניקס"

צרפת משלימה את מעבר צי מטוסי התדלוק: פרידה מ-KC-135, קבלת פנים ל"פניקס"

By U.S. Air Force photo by Christian Turner - commons.wikimedia, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88914411

צרפת השלימה את המעבר המלא של צי מטוסי התדלוק שלה, והוציאה משירות את אחרוני מטוסי התדלוק האמריקניים מדגם KC-135 (בואינג) ב-30 ביוני, 2025. מטוסי תדלוק אלו שירתו בחיל האוויר והחלל הצרפתי במשך 61 שנים. במקומם, נכנסים לשירות מטוסי התדלוק הרב-משימתיים A-330 MRTT של איירבוס, המכונים בצרפת "פניקס".

צי מטוסי ה"פניקס" יוכל לשאת מעתה בכל הנטל המבצעי של מערך התדלוק האווירי, התובלה האסטרטגית, וההתרעה הגרעינית של חיל האוויר הצרפתי. מתוך 15 מטוסים שהוזמנו, 12 כבר נמצאים בפעילות מבצעית.

מטוסי ה-KC-135 של בואינג התבססו על מטוס הנוסעים B707, כשההמראה הראשונה התרחשה בשנת 1956. חברת בואינג ייצרה כ-800 מטוסים מדגם זה.

מטוס האיירבוס A330 MRTT מציע יכולות מתקדמות יותר בהשוואה למקבילו האמריקני. הוא בעל טווח טיסה ארוך יותר ויכול לשאת כמות גדולה יותר של דלק לתדלוק מטוסים אחרים, עד 111 טונות. מטוס ה"פניקס" תומך בשתי שיטות תדלוק – 'סל' ומוט תדלוק (BOOM), ומסוגל לתדלק שני מטוסים במקביל. 

בנוסף לתפקידו כמתדלק, הוא משמש גם כמטוס תובלה אסטרטגי, וביכולתו לשאת עד 300 נוסעים יחד עם 45 טונות מטען, או 40 אלונקות במבצעי פינוי רפואי. 

טווח הטיסה של המטוס מגיע ל-14,800 קילומטרים. על פי דיווח של ARMY RECOGNITION, מטוס האיירבוס מצויד בתא טייס מודרני מסוג "קוקפיט זכוכית", מערכת הטסה דיגיטלית, תקשורת לוויינית ומערכות הגנה עצמית.