דיווחים: איראן בוחנת רכש מטוסי קרב סיניים מתקדמים

פרסומים ברשת טוענים כי שר ההגנה האיראני ביקר בסין לדון ברכישת מטוסי קרב מסוג J-10C ומטוס התרעה, במטרה לחדש את חיל האוויר המיושן

כלי תקשורת ורשתות חברתיות במזרח התיכון דיווחו לאחרונה כי שר ההגנה האיראני ערך ביקור בסין וקיים סבב שיחות רמות-דרג. על פי הדיווחים, מטרת הביקור הייתה בחינת אפשרות לרכישת מטוסי קרב סיניים מדגם צ'נגדו J-10C, וכן מטוס התרעה (AWACS). מהלך זה נועד ככל הנראה לחדש את צי חיל האוויר האיראני המורכב ממטוסים אמריקניים מיושנים.

על פי דיווחים של WORLD DEFENSE NEWS ו-ARMY RECOGNITION, מטוס ה-J-10C מוגדר כמטוס קרב מדור 4.5. המטוס מצויד במכ"ם AESA ובטילי אוויר-אוויר ארוכי-טווח מדגם PL-15. הוא מוגדר כמטוס רב-משימתי, בעל יכולות להשגת עליונות אווירית, תקיפת מטרות קרקע ומשימות לוחמה אלקטרונית. המטוס הסיני הוכיח את יכולותיו בחיל האוויר הפקיסטני, כאשר על פי טענת הפקיסטנים, הציג יתרונות על פני מטוסי ראפאל צרפתיים המופעלים על ידי חיל האוויר ההודי.

מומחים בתחום מציינים כי רכישת המטוס הסיני מהווה אתגר עבור חיל האוויר הישראלי, אך אינו עולה עליו מכל בחינה. למטוס "אדיר" הישראלי, לדוגמה, יתרונות בולטים בהשוואה למטוס הסיני. יחד עם זאת, המכ"ם וטילי האוויר-אוויר הסיניים עלולים להוות איום על מטוסי קרב ישראליים שאינם חמקנים, כגון F-15I ו-F-16I.

הנטייה האיראנית לרכוש מטוסי קרב מסין נובעת, בין היתר, מחוסר זמינותם של מטוסי קרב רוסיים מסוג SU-35. טהראן נאלצת לחפש חלופות מודרניות עבור חיל האוויר שלה, המורכב כיום ממטוסי פנטום ו-F-14 אמריקניים מיושנים. במשך שנים, הזניחו האיראנים את מטוסי הקרב בשל הסנקציות הבינלאומיות, והעדיפו לפתח יכולות טילים מגוונות. ייתכן שאחד הלקחים מהמלחמה הנוכחית בטהראן הוא חזרה למאמצי מודרניזציה של חיל האוויר.

רכישת מטוסים כמו ה-J-10C הסיני עשויה להוות צעד משמעותי לשיפור היכולות המבצעיות של חיל האוויר האיראני ולקדמו לעבר יכולות של מטוסי קרב דור 5. במקביל, איראן מביעה עניין ברכישת מטוס התרעה, אלקטרוניקה ומערכות שליטה ובקרה מתוצרת סין.