עידן ה-AI: קונפליקט בין חדשנות לתפעול ידני בארגונים

מחקר חדש של F5 חושף את המתח הגובר בין אימוץ הבינה המלאכותית לבין תהליכי IT מסורתיים, ומצביע על הצורך בפלטפורמות אחודות לקידום אוטומציה ואבטחה בארגונים

עידן ה-AI: קונפליקט בין חדשנות לתפעול ידני בארגונים

צילום: ניב קנטור

בעידן הבינה המלאכותית (AI) אנו נמצאים בצומת ייחודית. החדשנות מואצת בקצב חסר תקדים, אך כעת נדרש ליצור את הדבר הנכון – להבין היכן נמצאים הלקוחות. F5 עוקבת אחר צרכי לקוחות בתחום אספקת ואבטחת אפליקציות, במטרה לזהות הזדמנויות ואתגרים. תוצר המעקב הוא דו"ח אסטרטגיית האפליקציות השנתי, הסוקר מקבלי החלטות מכל העולם.

המחקר מאפשר לנו להבין את העולם ההיברידי והמרובה-עננים (multicloud) ההולך והופך למורכב, שבו פועלים כיום ארגונים רבים. הדו"ח השנתי ה-11 של מצב אסטרטגיית האפליקציות 2025 כולל מגמות חשובות רבות. מומלץ לקרוא אותו במלואו, אך הנה שלוש תובנות בולטות שכדאי להכיר כבר עכשיו.

האמון באוטומציה מתחזק

העלייה באמון בנתונים מביאה ארגונים להעביר תהליכי קבלת החלטות וביצוע, כולל כאלה המונעים על ידי AI, לאוטומציה מלאה. למעשה, איכות נתונים כבר אינה המחסום העיקרי לאימוץ AI. שיעור הארגונים שראו בכך חסם ירד תוך שנה אחת מ-72% ל-48%.

65% מהמשיבים עושים שימוש בטלמטריה תפעולית (Operational Telemetry) לצורך אוטומציה, ועוד 23% מתכננים להתחיל בכך במהלך 12 החודשים הקרובים. השימוש המוביל בטלמטריה כיום הוא אוטומציה. ניתוח, התרעות ודיווחים תופסים מקום משני. מדובר בשינוי מהותי לעומת 2024.

אז, 47% מהמשיבים התמקדו בטלמטריה לצורך יצירת התרעות תפעוליות. 99% מהמשיבים העידו שהם מרגישים בנוח להשתמש ב-AI לצורך אוטומציה של לפחות פונקציה אחת בתפעול. רוב הארגונים שואפים ש-AI יתמודד גם עם משימות אסטרטגיות וגם עם משימות תפעוליות.

לרבות: אופטימיזציה של ביצועי אפליקציות (72%), תמיכה באופטימיזציה תקציבית (59%) ומניעת פגיעויות Zero-Day על ידי הזרקה אוטומטית של חוקי אבטחה (59%). אלו הן רק חלק מהמגמות המעניינות שצוינו בדו"ח.

דאגה גוברת לאבטחת מודלי הבינה המלאכותית

96% מהמשיבים כבר פרסו מודלים של בינה מלאכותית, והאבטחה של אותם מודלים היא בראש רשימת החששות. דאגה דומה עולה גם בקרב 95% מהארגונים העוסקים באימון מודלים. אבטחה היא הדאגה מספר אחת, שכן 96% מהמשיבים לסקר פורסים מודלים של בינה מלאכותית.

בשל כך, ארגונים נוקטים בפעולות מעשיות: 50% כבר משתמשים ב-AI Gateways, ו-40% נוספים צפויים לאמץ אותם במהלך השנה הקרובה. יתר הארגונים צפויים לאמץ שערים כאלה בהמשך. אף אחד מהם לא מתכוון להישאר בלי.

פריסות מרובות של API ותהליכים ידניים הם חסמים משמעותיים לאימוץ AI

למרות ההתלהבות הגדולה מ-AI, 54% מהארגונים מדווחים על מחסור בכישורים מתאימים בתחום, ו-60% עדיין שקועים במשימות תפעול ידניות. זאת בגלל הסתמכות על תהליכים ומערכות ישנות (Legacy). ריבוי נקודות אינטגרציה ופיצול תהליכים מגבירים את הצורך בהתערבות ידנית ומאטים את הקצב.

עד כדי כך שמתודולוגיות Agile מתקשות להדביק את צרכי התפעול המודרניים. ארגונים מציינים את היעדר מערך מיומנויות מספיק של בינה מלאכותית כמחסום העיקרי לפריסת בינה מלאכותית. 58% מהארגונים מציינים ש-APIs הם נקודת כאב מרכזית בניהול אספקת ואבטחת אפליקציות.

31% מהם מציינים שמורכבות ה-API של ספקים היא המשימה האוטומטית שגוזלת הכי הרבה זמן. לעיתים עד חצי מזמן העבודה מוקדש לניהול תצורות API מרובות בשפות שונות. קונפליקט בין בינה מלאכותית לבין תפעול IT ידני.

הדו"ח השנה מראה מצד אחד את החדירה הרחבה של AI, אך גם את הדרך הארוכה שנותרה לארגונים רבים כדי להיכנס באמת לעידן החדש. מצד אחד, אנו עדים לארגונים שממנפים את אסטרטגיות הנתונים שלהם כדי להאיץ אוטומציה ו-AI.

זהו מעבר מצ'אטבוטים פשוטים למודלים תומכי קבלת החלטות עסקיות. מצד שני, רבים עדיין כבולים לסביבות פריסה מורכבות המבוססות על APIs, אפליקציות מודרניות, ומודלים היברידיים. רבים ממשיכים להתמודד עם חוסר יעילות תפעולית שמעכבת את מימוש הפוטנציאל של AI.

הדרך קדימה: פלטפורמה אחודה לאספקת ואבטחת אפליקציות

כדי להתמודד עם ריבוי ה-API ולפשט את המורכבות, ארגונים צריכים לעבור לפלטפורמה מקיפה. זו תספק שירותים ואבטחה מוכווני-AI, בלתי תלויים בענן מסוים (cloud-agnostic) – הן עבור מודלי AI והן עבור כלל האפליקציות התלויות בהם.

כך ניתן לשפר את היעילות העסקית, לספק חוויות דיגיטליות דינמיות, לבנות נאמנות לקוחות ולהניע הצלחה כלכלית. זו הדרך היעילה ביותר למימוש פוטנציאל הבינה המלאכותית בסביבה ארגונית מורכבת.