שיפור הקליטה הסלולרית ברכבות ישראל: חריטת חלונות הקרונות בלייזר

משרד התקשורת ממשיך לבחון פתרונות משלימים, כמו מקלטי Wi-Fi ומגברי אותות, כדי להבטיח חוויית נסיעה משופרת

נוסעי רכבת ישראל מתמודדים זה שנים עם קליטה סלולרית לקויה בתוך קרונות הרכבת ולאורך תוואי המסילה. הסיבה המרכזית היא הציפוי המתכתי על חלונות הקרונות, שחוסם אותות סלולריים ויוצר מעין "כלוב פאראדיי". 

כדי להתמודד עם הבעיה, משרדי התקשורת והתחבורה, בשיתוף רכבת ישראל, בחנו פתרונות חדשניים, והחליטו על צעד ראשוני: חריטת חלונות הקרונות בלייזר. טכנולוגיה זו, שכבר הוכיחה את עצמה במדינות כמו שווייץ, גרמניה ואוסטריה, מאפשרת לאותות סלולריים בתדרי 4G ו-5G לחדור לקרונות מבלי לפגוע בבידוד התרמי של החלונות.

הטיפול בלייזר יוצר חריטות מיקרוסקופיות בציפוי המתכתי של החלונות, שמאפשרות מעבר של גלי רדיו. על פי דיווח של The Jerusalem Post (דצמבר 2023), הפתרון הוצע בעבר ועל פי משרד התקשורת, כעת נמצא בשלבי ניסוי בישראל. במקביל, נבחנים פתרונות משלימים, כמו התקנת אנטנות על גגות הקרונות או מגברי אותות פנימיים, כדי להבטיח שיפור מקיף יותר.

הפתרון הוכח כיעיל במדינות אחרות. בשווייץ, בדיקות של חברת Swisscom (2016, דו"ח של EPFL) הראו כי חלונות מטופלי לייזר שיפרו את הקליטה עד לרמה כמעט זהה לזו שמחוץ לרכבת. על פי Innovation Origins (2022), הטכנולוגיה חסכה עלויות משמעותיות בהשוואה להתקנת רפיטרים, שדורשים תחזוקה יקרה. 

בגרמניה, דו"ח של DB Regio (2024) תיעד שיפור של כ-33% בקליטה ברכבות באזור ברלין וברנדנבורג, עם תמיכה בתקני 5G. באוסטריה, ניסויים של Siemens ברכבות Railjet (2016) הראו תוצאות דומות, עם עלויות נמוכות יותר מפתרונות מסורתיים.

בישראל, יעילות הפתרון תלויה בתשתית הסלולרית לאורך המסילה. באזורים מרוחקים עם כיסוי חלש, השיפור עשוי להיות מוגבל. בנוסף, תהליך החריטה בלייזר, שדורש כ-15 דקות לחלון, עשוי להאריך את זמן היישום על כל צי הרכבות. עם זאת, היתרונות ברורים: עלות נמוכה, תחזוקה מינימלית ותמיכה בתקני תקשורת עתידיים.

משרד התקשורת ממשיך לבחון פתרונות משלימים, כמו מקלטי Wi-Fi ומגברי אותות, כדי להבטיח חוויית נסיעה משופרת. השילוב של טכנולוגיית הלייזר עם פתרונות אלה עשוי להפוך את הנסיעה ברכבת לקשורה ונוחה יותר עבור הנוסעים.