לבנון מקדמת שוב הקמת נמל תעופה שני בצפון
הפרויקט שנועד להבטיח גישה לעולם במקרה חירום ביטחוני, צפוי לשמש גם כמנוף כלכלי לאזור הצפון, עם אופק תפעולי בתחילת השנה הבאה
לבנון מתקדמת בתוכניות להקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף בצפון המדינה, פרויקט שנועד להבטיח את המשך הגישה לעולם במקרה חירום ביטחוני שעלול לשבש את פעילות נמל התעופה הבינלאומי רפיק חרירי בביירות. פרסום של kataeb.org.
היוזמה, המכונה פרויקט קליעת, המדוברת כבר שנים, מגיעה על רקע חששות גוברים בנוגע לפגיעותו של נמל התעופה היחיד של לבנון בביירות, הממוקם באזור החשוף לאיומים ביטחוניים. גורמים רשמיים רואים בנמל התעופה הצפוני נכס בעל תכלית כפולה: תוכנית מגירה אסטרטגית וזרז כלכלי.
בהיעדר חלופות יציאה משמעותיות, למעט מעברי גבול יבשתיים דרך סוריה או נתיבי שיט לקפריסין – ששניהם עשויים להיות מוגבלים במהלך מאמצי פינוי – ממשלת לבנון זיהתה את נמל התעופה רנה מועווד בקליעת, עקאר, כמתקן הגיבוי המתאים ביותר.
פרויקט זה, שנדון זמן רב אך כעת צובר תאוצה ממשית, נתפס לא רק כתוכנית חירום אסטרטגית אלא גם כהצלה כלכלית פוטנציאלית עבור צפון לבנון. הוא נושא הבטחה ליצירת מקומות עבודה ולחיזוק ענפי התיירות והמסחר באזור.
התקווה להתקדמות ממשית גברה לאחר שראש הממשלה נוואף סלאם ושר העבודות הציבוריות פאיז רסאמני ביקרו לאחרונה במתקן בקליעת, איתות למחויבות לדחוף קדימה את שיקום נמל התעופה.
"הפרויקט מתקדם במלוא המהירות," מסר חבר הפרלמנט סאג'יח עטייה, ראש ועדת העבודות הציבוריות בפרלמנט, לסוכנות הידיעות סנטרל ניוז. "בעלי העניין מתמקדים כעת בסיום הלימודים הטכניים ותנאי ההתייחסות."
על פי עטייה, חברת הייעוץ "דאר אל-הנדסה" צפויה להשלים את המחקר שלה לא יאוחר מה-30 ביולי. עם סיום המחקר, המדינה תחל בתהליך המכרז והרכש.
"צעד אחד שנותר הוא הקמת המזכירות הכללית של המועצה העליונה להפרטה", הסביר עטייה. "גוף זה יפקח על הכנת תהליך המכרז, וחברות מתמחות יוזמנו להגיש הצעות על בסיס התיק הטכני הסופי."
עד אז, הוסיף עטייה, המדינה צפויה למנות את המזכירות הנדרשת לפיקוח על ההפרטה. לאחר מכן, הקבינט יתכנס כדי להעניק חוזים לחברות מוסמכות במסגרת מודל Build-Operate-Transfer (BOT), בהתאם למסמכי המכרז.