סוף עידן: חיל הנחתים האמריקני נפרד ממטוס ההרייר

לאחר כ-40 שנות שירות, מטוס הקרב הראשון בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיות מפנה את מקומו לחמקן המתקדם F-35B

סוף עידן: חיל הנחתים האמריקני נפרד ממטוס ההרייר

U.S. 6TH FLEET AREA OF RESPONSIBILITY
Photo by Sgt. Armando Elizalde
22nd Marine Expeditionary Unit

בבסיס חיל הנחתים בצפון קרוליינה התקיימה השבוע טיסת פרידה חגיגית לציון סיום שירותו של מטוס ההרייר (Harrier), מטוס הקרב הראשון שידע להמריא ולנחות אנכית. ההרייר שירת במשך כמעט ארבעה עשורים בטייסת התקיפה 231 של זרוע האוויר של המרינס והיווה חלק בלתי נפרד מהכוח האווירי של החיל.

על פי דיווח של אתר “ברייקינג דיפנס”, מטוסי ההרייר היוו מהפכה של ממש ביכולות הסיוע האווירי של המרינס, בזכות היכולת להמריא כמעט מכל מקום ללא תלות במסלולי המראה. יכולת זו אפשרה סיוע מיידי לכוחות היבשה בשדה הקרב, ונחשבה לפורצת דרך בשעתה.

משרד ההגנה האמריקני הודיע כי מטוסי ההרייר יוחלפו בדגם F-35B המתקדם מתוצרת לוקהיד מרטין, חמקן רב-משימתי עם יכולת המראה ונחיתה אנכיות, המותאם במיוחד לדרישות המבצעיות של חיל הנחתים והצי האמריקני. לדברי הפנטגון, “זה גם סיום תקופה וגם צעד קדימה להתקדמות טקטית ואסטרטגית של הכוח האווירי של המרינס”.

מטוסי ה-F-35B צפויים לשדרג משמעותית את יכולות חיל הנחתים בתחומים של איסוף והפצת מודיעין, לוחמה אלקטרונית, דיכוי מערכות נ”מ של האויב ותקיפת מטרות איכות. יכולות ההתחמקות שלהם ממערכות מכ”ם מעניקות יתרון טקטי ברור בעת לחימה מול אויב מתוחכם.

הדגם החדש משתלב עם יתר גרסאות ה-F-35 – A ו-C – ומותאם גם לפעולה יחד עם חילות האוויר של מדינות נאט”ו, מה שמקנה לחיל הנחתים יתרון נוסף בשיתופי פעולה בינלאומיים ובמוכנות ללחימה רב-זירתית.

המעבר מההרייר ל-F-35B מהווה לא רק שינוי טכנולוגי אלא גם שינוי תפיסתי בעבודת הכוחות האוויריים של המרינס, שממשיכים להיערך לאיומים העתידיים באמצעות ציוד מתקדם ויכולות משופרות.