פרשנות | מערכת הביטחון הישראלית חייבת להיגמל מרחפנים סיניים
רחפנים סיניים שירתו את מערכת הביטחון היטב בעת חירום. אבל הם אינם פתרון קבע. ההסתמכות עליהם היא טעות אסטרטגית
מלחמת חרבות ברזל חשפה לא רק את עוצמתו של צה”ל ואת עמידת הלוחמים בחזית, אלא גם את חולשות העורף הטכנולוגי של מערכת הביטחון – ובראשן התלות ההולכת וגדלה ברחפנים מסחריים מתוצרת סין.
במהלך הלחימה, הדרישה המיידית ליכולות רחפניות זמינות – לתצפית, סריקה, ניווט בשטח אויב ואף לפעולה התקפית – הובילה למצב שבו חיילים וקצינים רכשו רחפנים באופן עצמאי, משפחות שלחו ציוד מהמדף, ועמותות ונדבנים מישראל ומחו”ל סיפקו אלפי רחפנים – רובם תוצרת חברות סיניות כמו DJI ו-Autel Robotics.
על פניו, הרחפנים הללו נתנו מענה מיידי בשטח: הם זמינים, מוכחים מבצעית וזולים משמעותית מהאלטרנטיבות. אך היתרונות הקצרי-טווח מסתירים סיכון אסטרטגי ארוך טווח – ביטחוני, כלכלי ותעשייתי. ראשית, מדובר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים שמחוברים לרשת, ל-GPS ולמערכות שליטה ותקשורת – ובמקרים רבים כוללים קוד סגור. כשלוקחים בחשבון שהחברות המייצרות נתונות לבעלות או פיקוח של ממשלת סין, מדובר בסכנה ממשית לאבטחת מידע – לא רק ברמה הטקטית, אלא גם ברמה הלאומית.
התלות ברחפנים מיובאים פוגעת ישירות ביכולת של ישראל לבנות תעשייה עצמאית בתחום. בניגוד להשקעה רבת-שנים בכטב”מים, דווקא בתחום הרחפנים – הפשוטים יותר לייצור והכרחיים לא פחות בזירה המבצעית – המדינה לא פעלה ליצירת תשתית מקומית. אין בישראל קווי ייצור ייעודיים, אין מדיניות רכש מועדפת, ואין תמריצים לפיתוח טכנולוגיה מקומית. ללא השקעה ממשלתית והכוונה מערכתית – לא תקום בישראל תעשיית רחפנים עצמאית.
ולבסוף, ישנה ההשפעה הבינלאומית. שווקים אסטרטגיים כארה”ב, הודו ואירופה מצמצמים דרמטית את השימוש ברחפנים סיניים ודורשים פתרונות חלופיים. מי שרוצה למכור לעולם – חייב לפתח מוצר שאינו נשען על סין.
רחפנים סיניים שירתו את מערכת הביטחון היטב בעת חירום. אבל הם אינם פתרון קבע. ההסתמכות עליהם היא טעות אסטרטגית. ישראל חייבת להחליט – האם היא בוחרת להשקיע בעתיד טכנולוגי עצמאי, בטוח וחדשני, או ממשיכה להסתמך על תעשייה זרה שמנוהלת על ידי מדינה יריבה. הבחירה בידינו – וצריך לקבל אותה עכשיו.
נכתב על ידי רותם מי-טל, מנכ"ל אסגארד מערכות ובעלים של רובל חדשנות