חברת ג’נרל אטומיקס חשפה מטוס קרב בלתי מאויש שישולב כלוחם מלווה למטוסים מאוישים

כלי הטיס YFQ-42A צפוי להתחיל בניסויי טיסה בחודשים הקרובים במסגרת פרויקט CCA של חיל האוויר האמריקאי

חברת ג’נרל אטומיקס חשפה מטוס קרב בלתי מאויש שישולב כלוחם מלווה למטוסים מאוישים

USAF

חברת ג’נרל אטומיקס האמריקאית חשפה את מטוס הקרב הבלתי מאויש החדש שלה, YFQ-42A, שיועד לפעול כלוחם מלווה למטוסי קרב מאוישים בלחימה אווירית מתקדמת. המטוס, שמיועד להשתלב במערך העתידי של חיל האוויר של ארצות הברית, מהווה חלק מפרויקט רחב היקף לשילוב כלי טיס בלתי מאוישים בלחימה מבצעית משותפת.

על פי דיווח של אתר The Aviationist, מדובר בגרסה משודרגת של דגם קודם, XQ-67, אשר עוצב מחדש עם שיפורים מבניים, ביניהם כונסי אוויר מעוגלים ומבנה המפחית את חתימת המכ”ם. השדרוגים נועדו לאפשר לכלי הטיס לפעול בצורה אפקטיבית יותר כחלק ממבנה קרב הכולל מטוס מאויש ובלתי מאויש, במסגרת פרויקט ה-CCA (Collaborative Combat Aircraft) של חיל האוויר האמריקאי.

החשיפה בוצעה על ידי מפקד חיל האוויר האמריקאי, גנרל דיוויד אלווין, אשר הגדיר את כלי הטיס של ג’נרל אטומיקס ואת הדגם המתחרה של חברת אנדוריל – FURY YFQ-44A – כ”קטלניים אמיתיים” והוסיף כי מדובר במטוסי קרב לכל דבר, על אף שאינם מאוישים.

על פי ג’נרל אטומיקס, ניסויי הטיסה של ה-YFQ-42A יחלו כבר בחודשים הקרובים. באותו פרק זמן צפוי גם להתחיל הניסוי המבצעי של מטוס הקרב של אנדוריל, שנחשף רשמית בתחילת חודש מאי.

מבחינת חמקנות, מעריכים מומחים כי ה-YFQ-42A לא ישווה את רמות ההתחמקות מהמכ”ם של מטוסי העתיד מדגם F-47 או מטוס הקרב F-22, אך צפוי להציע רמת חמקנות דומה לזו של מטוסי ה-F-35, הנחשבים לבעלי יכולת הישרדות גבוהה בשדה הקרב המודרני.

המטוסים החדשים מתוכננים לפעול ברדיוס של עד 700 מייל ימי, והיעד הוא לשלבם בכוחות האוויר המבצעיים בין השנים 2025 ל-2029. על פי הערכות, ייוצרו בסך הכול כאלף יחידות. השילוב בין מטוסים מאוישים לשותפים בלתי מאוישים צפוי להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחיי אדם בקרב, תוך שימור עליונות אווירית וטקטית.