כטב"מים מתאבדים במסוקי NH90: שיתוף פעולה בין איירבוס וארקימאה

איירבוס מציגה יכולות חדשות למסוקי NH90 בתערוכת הביטחון במדריד

כטב"מים מתאבדים במסוקי NH90: שיתוף פעולה בין איירבוס וארקימאה

Picture source: Spanish Air Force

חברת איירבוס הציגה מספר חידושים משמעותיים בתערוכת הביטחון והאבטחה FEINDEF 2025 במדריד, וחשפה שיתופי פעולה אסטרטגיים ופיתוחים טכנולוגיים מתקדמים. בין ההכרזות הבולטות, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין איירבוס בספרד לחברת ארקימאה (Arquimea) לשילוב חימוש משוטט מסוג Q-SLAM-40 במסוקי ה-NH90 הרב-משימתיים.

שילוב זה נועד לשפר את יכולות מסוקי ה-NH90 בתחומי המודיעין, מעקב וסיור (ISR), פעולות תקיפה, משימות נגד כלי טיס בלתי מאוישים (C-UAV) ושיגור מתואם של להקות כטב"מים. על פי דיווח של armyrecognition, ה-Q-SLAM-40, שפותח על ידי ארקימאה, הוא כטב"ם בעל כנף רוטורית המונע חשמלית, עם שהות באוויר של 25 דקות וטווח של 25 קילומטרים. 

הוא מסוגל להיות משוגר ממסוקים ורכבים קרקעיים, תומך במטע"דים מתחלפים ומשתמש בבינה מלאכותית לשיפור המודעות המצבית ותיאום להקות. חברת ארקימאה מרחיבה את הייצור ליותר מ-1,000 יחידות בחודש, והציגה גם את ה-Q-SLAM-100, גרסה משופרת של הכטב"ם.

בנוסף, הדגימה ארקימאה את שילוב ה-Q-SLAM-40 עם רכבים בלתי מאוישים קרקעיים (UGV) מסוג Duma UGV Spectre ורכב קל מסוג Einsa Falcata, מה שמצביע על גמישות הפריסה של הכטב"ם בפלטפורמות שונות. שילוב זה משקף מגמה רחבה יותר של יכולות שיתוף פעולה בין מערכות מאוישות לבלתי מאוישות, תוך ציפייה להתפתחויות מעבר לגרסת ה-NH90 Block 2 המתוכננת לשנת 2040.

איירבוס הציגה גם את גרסת ה-NH90 הימית, המכונה "סאבל" (Sable), אשר מיועדת להימסר לצי האווירי של הצי הספרדי. ה"סאבל" הוא מסוק תובלה המסוגל לתצורות משימה מרובות, כולל לוחמה נגד צוללות (ASW), מעקב ימי ותובלה כללית. הוא מצויד במערכות מתקדמות כמו סונאר טובל בתדר נמוך, מצופים סונאריים וחימושים שונים.

עוד בתצוגה, הוצגו דגמי H135 המופעלים על ידי חיל האוויר של המשטרה הלאומית הספרדית ושירות האוויר של המשמר האזרחי (SAER). מסוקים אלו הם חלק מחוזה לאספקת עד 36 מסוקי H135, והם כוללים מערכות אוויוניקה מעודכנות, לרבות חבילת Helionix עם ניווט בסיוע בינה מלאכותית.

לבסוף, איירבוס סיפקה השוואה מפורטת בין ה-NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) לבין ה-MH-60R Seahawk, תוך הדגשת הבדלים בקיבולת, מידות, מערכות משימה וגורמים רגולטוריים. 

ה-NH90 מציע תא נוסעים גדול יותר, כושר נשיאה גבוה יותר וטווח ארוך יותר, בעוד שהוא נבדל במערכות אקוסטיות ולוחמה אלקטרונית. כמו כן, ה-NH90 נהנה ממשטר בקרת הייצוא של האיחוד האירופי ויוזמת ה-Future Vertical Lift.