חיל האוויר האיטלקי משלים סדרת ניסויי ירי שנייה של טילי אוויר-אוויר מטאור בבריטניה

שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין מטוסי טייפון ו-F-35A של איטליה בתרגיל משותף

חיל האוויר האיטלקי משלים סדרת ניסויי ירי שנייה של טילי אוויר-אוויר מטאור בבריטניה

Image credit: Italian Air Force

חיל האוויר האיטלקי הודיע על סיום השלב השני של הערכה ובדיקה מבצעית (OT&E) של מטוס הקרב יורופייטר טייפון לקליטת טיל האוויר-אוויר ארוך הטווח מטאור (BVRAAM). בדומה לשלב הראשון, סדרת ניסויי הירי החיים התקיימה במטווח הניסויים ההיברידיים בבריטניה.

על פי דיווח של סטפנו ד'אורסו (theaviationist), הפעילות בוצעה מבסיסי חיל האוויר המלכותי לאוכהארס ולוסימאות' בשבוע הראשון של מרץ 2025. מטוסי הטייפון השתמשו הן בטיל המטאור והן בטיל ה-AIM-120C-5 אמראם (Advanced Medium Range Air to Air Missile). 

באופן מעניין, גם מטוסי ה-F-35A האיטלקיים השתתפו בקמפיין וביצעו ירי של טילי אמראם. בחיל האוויר האיטלקי ציינו כי מטוסי ה-F-2000 (כך מכונה מטוס היורופייטר החד-מושבי באיטליה) פעלו לראשונה במהלך פעילות מסוג זה באופן משולב עם מטוסי ה-F-35. למרות שמספר כלי הטיס שהשתתפו לא נחשף, ההערכה היא שלפחות שני מטוסי TF-2000 (גרסת שני המושבים של היורופייטר), אחד מהם שיגר את הטיל והשני שימש כלי טיס בטיחות, ושני מטוסי F-35 נפרסו לבריטניה.

סדרת ניסויי הירי האחרונה היא חלק מפעילויות אימות מבצעיות מתוכננות של מערכת הנשק F-2000A, במטרה להעריך סוגי חימוש שונים, חיישנים ותוכנות פיתוח יכולות הנדרשות לביצוע מגוון רחב של משימות המוטלות על המטוס. זה היה קמפיין השיגור השני עם טיל ה-BVRAAM החדש, ששילובו התאפשר הודות לשדרוג P2E(b) – Phase 2 Enhancement bravo – שעל פי הדיווח נכנס לשירות לאחרונה.

תצורת P2E(b), על פי מידע זמין ברשת, תואמת לחבילת שחרור השירות (SRP) 22, הכוללת את חבילת תוכנת הייצור (PSP) 5 ואת תצורת מערכת הייצור (PSC) 22. האחרונה מגדירה את השילוב של חומרה ותוכנה אלקטרוניות ומוגדרת כתיאור המדויק ביותר של היכולות בפועל. 

בדומה לקמפיין הראשון, מטרת הניסויים האחרונים הייתה להעריך את התנהגות הנשק בתנאים המייצגים תרחישים מבצעיים אפשריים, נגד מטרות אמיתיות הנשלטות מרחוק מהקרקע. הקמפיין כלל תרחישים ברמת קושי עולה, באחריות צוות הערכה מבצעית של הטייפון, שכלל אנשי צוות מיחידת ניסויי הטיסה, מדריכי נשק מיחידות מבצעיות ומומחי נתוני משימה מהיחידה לתמיכה טכנית מבצעית בלוחמה אלקטרונית.

במהלך הניסוי נעשה שימוש בטיל מטאור טלמטרי מבצעי (TOM) ובמטוסי טייפון המצוידים במכשור ניסויי טיסה (FTI). אלה אפשרו שליטה וניטור בזמן אמת של כל פרמטרי הטיסה, ובכך אפשרו פעילויות בטוחות ויעילות לאימות ההתנהגות האמיתית של הנשק. 

בעוד שמטוסי ה-F-35 שהשתתפו בקמפיין הניסוי לא שיגרו טילי מטאור, איטליה מקדמת את שילובו במטוסי ה-F-35A שלה. בריטניה מובילה כיום את קמפיין השילוב עבור מטוסי ה-F-35B בצוות הבדיקה המשולב של F-35 בפאטוקסנט ריבר, כאשר הטיסה הראשונה של מטוס הלייטנינג II המצויד במטאור התקיימה בפברואר 2025. 

חיל האוויר האיטלקי מפעיל הן את מטוסי ה-F-35A והן את מטוסי ה-F-35B, בעוד שהצי האיטלקי, חיל האוויר המלכותי והצי המלכותי מפעילים את מטוסי ה-F-35B בלבד. שתי המדינות החליטו לשלב במטוסי ה-F-35 שלהן את אותם כלי נשק אירופיים המשמשים במטוסי הטייפון.

טיל האוויר-אוויר מטאור ארוך הטווח פותח על ידי קבוצת שותפים אירופיים בהובלת MBDA כדי לענות על צורכיהן של בריטניה, גרמניה, איטליה, צרפת, ספרד ושוודיה. הוא נחשב לאחד מטילי ה-BVR הקטלניים ביותר הקיימים כיום, ומונע על ידי מערכת הנעה רקטית משולבת (Ramjet), רקטה דלק מוצק בעלת זרימה משתנה. 

היתרון על פני מנוע רקטי סטנדרטי, כמו זה המשמש בטיל ה-AIM-120 אמראם, הוא שמנוע הרמג'ט ניתן לוויסות, מה שאומר שהטיל יכול להנמיך את עוצמת המנוע בשלב השיוט ולאחר מכן להגביר אותה בקרבה למטרה כדי להשיג את מצב האנרגיה הגבוה ביותר האפשרי במהלך התקיפה הסופית. 

בדרך זו, המטאור יכול לספק אזור השמדה גדול יותר מבלי לאבד אנרגיה יקרה תוך כדי התמודדות עם תמרוני הגנה של המטרה. קישור נתונים מספק עדכונים באמצע הטווח על המטרה שנשלחים ממטוס השיגור כדי להגדיל את הסבירות לפגיעה. הטיל מצויד הן במרעום פגיעה והן במרעום קרבה ובראש נפץ רסיסי כדי למקסם את הקטלניות. 

המטאור כבר שולב במטוסי הטייפון, הגריפן והראפאל ונמצא בתהליך שילוב במטוסי ה-F-35 ובמטוס ה-KF-21 הדרום קוריאני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית