אירופה מתחזקת: מרכזי תחזוקה ושדרוג למטוסי F-35 נפתחים באיטליה ובנורווגיה
עצמאות תחזוקתית למטוסי החמקן המתקדמים ביבשת
נורווגיה, המדינה הראשונה שהשלימה את תכנית הרכש שלה למטוסי F-35, קיבלה לאחרונה את שני המטוסים האחרונים מתוך 52 שהוזמנו עבור חיל האוויר הנורווגי. צעד זה מסמן סיום שלב משמעותי בהצטיידות המדינה במטוסי הקרב החמקניים המתקדמים.
במקביל, נחנך השבוע ב-RYGGE שבנורווגיה מרכז תחזוקה חדש למטוסי F-35. במרכז זה, המופעל על ידי תאגיד קונגסברג אוויישן בשיתוף עם סוכנות הציוד הביטחוני של ממשלת נורווגיה, יבוצעו עבודות תחזוקה ושדרוגים של המטוסים הנורווגיים. על פי דיווח של "דפנס ניוז", כל מדינה המפעילה מטוסי F-35 מחזיקה בכמות חלפים המיועדת לתחזוקה שוטפת ולשמירה על כוננות, כך שתוכל להפעיל את החמקנים שלה באופן עצמאי, ללא תלות ביצרנית בשעת חירום או משבר.
עד כה, מטוסי ה-F-35 הנורווגיים טופלו בבסיס התחזוקה בקאמרי, איטליה. בבסיס זה נחת לאחרונה מטוס F-35 ראשון של חיל האוויר האמריקני, שמיועד לעבור שיפוצים ושדרוגים. בסיס התחזוקה בקאמרי מנוהל על ידי תאגיד ליאונרדו בשיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין ואנשי תכנית המטוסים בארה"ב. כיום מתוחזקים בבסיס זה מטוסים של איטליה, הולנד, ומעתה גם של נורווגיה.
בנוסף, בבסיס באיטליה פועל פס הרכבה שבו מורכבים מטוסי F-35 של איטליה ושל הולנד. אנשי לוקהיד מרטין מבצעים שם פעולות טכניות ייחודיות, כגון שכבות הצבע המיוחדות לגוף המטוסים, שמטרתן לשמור על תכונת החמקנות של המטוסים מפני קרני מכ"ם.
יש לציין כי בהולנד פועל מרכז הפצה של חלקי מטוסים, המספק חלקי F-35 ומערכות שלו להולנד ולישראל, עבור מטוסי ה'אדיר'.
מטוסי ה'אדיר' של חיל האוויר הישראלי, הממוקמים בבסיס נבטים, עצמאיים מבחינת תחזוקה ואינם משתמשים בבסיסי התחזוקה האירופיים. הדרישה הישראלית, מתחילת פרויקט החמקנים, היא שהתחזוקה תתבצע בישראל, זאת בשל ריבוי המערכות תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות הפועלות במטוסי ה-F-35, שחלק ניכר מהן מסווגות.