איטליה בוחנת רכש מטוסי סיור ימי יפניים: האם תישבר המסורת האמריקאית?
שיתוף הפעולה הביטחוני ההדוק עם יפן עשוי להוביל לעסקת רכש חריגה של מטוסי סיור ימי P-1, תוצרת קווסאקי, במקום מטוסים אמריקאיים
איטליה שוקלת לרכוש מטוסי סיור ימי P-1 מתוצרת יפן, במטרה להתמודד עם צוללות עוינות בים התיכון. עסקה זו, אם תצא לפועל, תהווה תקדים משמעותי לאחר שנים של רכש מטוסי קרב אמריקאיים.
מפקד חיל האוויר האיטלקי, גנרל לוקה גורטי, ציין כי המטוס היפני מהווה אופציה ריאלית, לאור היחסים ההדוקים בין איטליה ליפן. על פי דיווח של "דפנס ניוז", גנרל גורטי אף הציע עסקת חליפין, במסגרתה איטליה תספק ליפן מטוסי אימון והדרכה, בתמורה למטוסי הסיור הימי.
עסקה דומה בוצעה בעבר עם ישראל, כאשר איטליה מכרה מטוסי אימון M-346 ("לביא" בחיל האוויר) בשנת 2012, ובתמורה קיבלה מטוס אלקטרוניקה, חיישנים מתוצרת גאלפסטרים ולוויין ישראלי.
מטוס הסיור הימי היפני P-1 הוא מטוס ארבעה מנועי, המשרת בחיל האוויר היפני משנת 2013, ועד כה סופקו ליפן 33 מטוסים מסוג זה. חיל האוויר האיטלקי הפעיל בעבר מטוסי סיור ימי מסוג "אטלנטיק", אשר הוחלפו באופן זמני במטוסי ATR-72 מתוצרת איירבוס וליאונרדו. מטוסים אלו נחשבים לפיתרון זמני, מאחר ואינם מצוידים במכ"ם אלקטרוני מתקדם וביכולות לוחמה נגד צוללות (נצ"ל).
העדפת המטוס היפני על פני מטוס הסיור הימי האמריקני P-8 תהווה שבירת מסורת, לאור העובדה שאיטליה מצוידת במגוון כלי טיס אמריקאיים, הכוללים מטוסי תדלוק B767, מטוסי תובלה C-130, מטוסי אלקטרוניקה גאלפסטרים, מטוסי F-35 וכלי טיס בלתי מאוישים מסוג REAPER.
שיתוף הפעולה הביטחוני בין רומא לטוקיו התהדק לאחרונה, כאשר שתי המדינות הצטרפו לבריטניה במיזם GLAP, לפיתוח מטוס קרב עתידי בן דור שישי. עסקה פוטנציאלית זו מעידה על מגמה של גיוון מקורות הרכש הצבאי באיטליה, וחיזוק הקשרים עם שותפות אסטרטגיות חדשות.