חיל האוויר האמריקני חושף את מטוס הקרב העתידי: F-47 מבית בואינג

הפנטגון הכריז על תוכנית שאפתנית לפיתוח מטוס קרב מהדור הבא, שיכלול טכנולוגיות חמקנות מתקדמות ויכולת הובלת כטב"מים

הנשיא טראמפ הודיע כי חברת בואינג זכתה במכרז היוקרתי לייצור מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר האמריקני, במסגרת פרויקט NGAD (Next Generation Air Dominance). המטוס, שיסומן F-47, צפוי להיות מטוס קרב חמקני בעל יכולות חדירה משופרות משמעותית, המיועד להתמודדות עם איומים פוטנציאליים, בדגש על סין.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP, החוזה הראשוני לפיתוח המטוס נאמד בכ-20 מיליארד דולר. המטוס המאויש יוביל מערך כטב"מים, שיאפשרו חדירה למרחבים אוויריים עוינים. בהכרזה שנערכה בנוכחות מזכיר ההגנה פיט האגסת' ובכירי חיל האוויר, ציין הנשיא את הסימון F-47. 

ראש מטה חיל האוויר, גנרל דיוויד אלווין, הדגיש כי הפרויקט "יכתוב את הדור הבא של לוחמת האוויר המודרנית". מזכיר ההגנה האגסת' הוסיף כי "צי המטוסים העתידי שולח מסר ברור לבעלות בריתנו שאנו נשארים מחויבים".

עם זאת, הפרויקט מעורר מחלוקת בשל עלויותיו הצפויות הגבוהות, במיוחד על רקע המשך ייצור מטוסי ה-F-35, שעלותו הכוללת מוערכת ב-1.7 טריליון דולר. מתנגדי התוכנית מצביעים גם על פרויקט המפציץ B-21 Raider, הכולל טכנולוגיות מתקדמות דומות, כגון חומרים מרוכבים, בינה מלאכותית וחמקנות, וייתכן שמייתר את הצורך במטוס קרב חדש נוסף.

פרטים טכניים מעטים פורסמו על ה-F-47, אך ידוע כי בואינג ולוקהיד מרטין הגישו הצעות למטוס בעל חרטום חד ומבנה ללא כנפיים. בואינג נבחרה לאחר בחינה של חיל האוויר. מספר המטוסים המתוכנן אינו ידוע, אך גנרל אלווין ציין כי חיל האוויר יחזיק ביותר מטוסי F-47 מאשר מטוסי F-22 (כיום כ-180 מטוסים).

הסימון 47 נבחר, לדברי חיל האוויר, כמחווה למטוס ה-P-47 מתקופת מלחמת העולם השנייה, לציון שנת הקמת החיל וכהוקרה לנשיא ה-47, התומך בפרויקט. גרסה של המטוס עבור הצי האמריקני תיבחר בתחרות נפרדת. 

בממשל מציינים כי ל-F-47 יהיה טווח טיסה גדול יותר מזה של ה-F-35, וכי מתוכננת גם גרסה בלתי מאוישת שתפותח בהמשך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית