שירות האוויר המשטרתי הלאומי בבריטניה בוחן שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת שיבל
הניסוי, שאושר על ידי רשות התעופה האזרחית, יבחן את השילוב של כלי טיס בלתי מאוישים בפעילות משטרתית שוטפת, ויסייע לבחון את האפשרות להטמעת טכנולוגיות מתקדמות במרחב האווירי
השירות האווירי המשטרתי הלאומי (NPAS) בחר ביצרנית העולמית שיבל (Schiebel) לתמיכה בניסוי שאפתני במיוחד של הפעלת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) מעבר לקו הראייה (BVLOS).
הניסוי, שאושר בהצלחה על ידי רשות התעופה האזרחית (CAA) במסגרת תוכנית שילוב BVLOS לשנת 2024, יבחן את היתכנות השימוש במערכות אוויריות בלתי מאוישות (UAS) לצד מסוקי משטרה מאוישים ומטוסי משטרה, לתמיכה בפעילות משטרתית ברחבי אנגליה וויילס.
על פי דיווח של HeliHub.com, מטרת הניסוי היא לבחון האם התקדמות בטכנולוגיית התעופה יכולה להביא תועלת עתידית לפעילות המשטרה, ואם כן, כיצד ניתן לשלב טכנולוגיות אלה במרחב האווירי של בריטניה בצורה בטוחה.
דיוויד וולטרס, ראש מחלקת עתידנות וחדשנות ב-NPAS, ציין כי הם יעריכו כיצד ניתן לשלב כלי טיס בלתי מאוישים במודל התפעולי הקיים של NPAS, תחת הניהול הנוכחי של מנהל האחריות המאושר על ידי רשות התעופה האזרחית. לדבריו, הגורמים המוסמכים אחראים לאספקת פעולות אוויריות משטרתיות בטוחות מעל אנגליה וויילס.
שיבל תטיס את ה-CAMCOPTER S-100 בסביבה מבוקרת בקפידה כדי להעריך את יכולות ה-UAS, כחלק מהתפיסה של צי משולב עתידי, שיופעל על ידי NPAS. ניל האנטר, ראש מחלקת מכירות גלובליות בשיבל, ציין כי ה-CAMCOPTER S-100 מופעל ברחבי העולם עם למעלה מ-40 לקוחות עד כה, כולל הצי המלכותי הבריטי. הוא ציין כי החברה זכתה בחוזים במערב אירופה עם הסוכנות האירופית לבטיחות ימית ועם קבוצת בריסטו לתמיכה בפעולות החיפוש וההצלה שלה בבריטניה.
שיבל תצטרף לשירות הלאומי לבקרת תנועה אווירית (NATS) כחלק מהצוות התומך בצוות העתיד והחדשנות של NPAS בניסוי, הממומן על ידי משרד הפנים ומתוכנן לראות את טיסת המבחן הראשונה שלו בקיץ 2025. לאחר התייעצות מקיפה, אזור בשפך נהר הסוורן, בדרום מערב אנגליה, נבחר לטיסות הניסוי, הרחק מכל סביבה בנויה.
במשך 24 החודשים האחרונים, NPAS בנתה תיק בטיחות אמין, שכלל בדיקת פתרון 'גילוי והימנעות', כדי להבטיח שהניסוי יוכל לפעול בבטחה ובמינימום הפרעה לציבור ולמשתמשי מרחב אווירי אחרים. בנוסף ליכולות הפוטנציאליות לפעילות משטרתית, הניסוי יעריך גם את האפקטיביות של פתרון 'גילוי והימנעות'.
וולטרס הוסיף כי הם אינם יכולים לחזות את תוצאות הניסוי, אך חיוני שהם יספקו את אותה יכולת, או יכולת משופרת, שיש להם היום עם כלי הטיס המאוישים שלהם. התוצאה הרצויה היא להיות מסוגלים להציע לכוחות המשטרה באנגליה וויילס דרך לתמוך בפעילותם בצורה גמישה עוד יותר, תוך המשך הדגש על בטיחות הציבור.
השירות האווירי המשטרתי הלאומי הוקם בשנת 2012 כחלק משיתוף פעולה בין כל כוחות המשטרה באנגליה וויילס כדי לספק תמיכה אווירית יעילה וחוצת גבולות. עם צי קיים של 19 מסוקים וארבעה מטוסים, הפועלים מ-15 בסיסים אזוריים, השירות מגיב לכ-100 קריאות שירות בכל יום.
פריסות תמיכה אווירית נעות בדרך כלל בין נעדרים בסיכון גבוה ומרדפי כלי רכב ועד למצבי ירי, סדר ציבורי ושליטה בהמונים, איסוף מודיעין, לוחמה בטרור, אירועים גדולים וחיפושים אוויריים.