סינגפור מרחיבה את השימוש בספינות בלתי מאוישות בסיוע רפאל
הספינות, המכונות MARSEC USVs, מצוידות במערכות מתקדמות המאפשרות להן לנווט ולפעול באופן אוטונומי בסביבות ימיות צפופות
סינגפור ממשיכה לחזק את הביטחון הימי שלה, בין היתר הודות לניסיון רב שנים בתחום הספינות הבלתי מאוישות (USV). הצי הסינגפורי כבר ניסה בעבר משימות מעקב באמצעות כלי שיט בלתי מאוישים: לפני כ-20 שנה, נפרסה ספינת ENDURANCE class LPD של הצי הסינגפורי במפרץ הפרסי (הידועה יותר בכינוי PROTECTOR מתוצרת רפאל). דיווח של fw-mag.
כעת, סינגפור עושה צעד משמעותי נוסף עם פריסת ספינות בלתי מאוישות (Unmanned Surface Vessels - USV) למשימות ביטחון ימי (Maritime Security - MARSEC). הספינות החדשות יבצעו סיורים אוטונומיים במצרי סינגפור, נתיב ימי עמוס במיוחד. היוזמה, שנכנסה לפעולה בינואר 2025, מדגישה את מחויבותה של סינגפור למינוף טכנולוגיות מתקדמות כדי להתמודד עם איומים ימיים מתפתחים ולייעל את הפעילות הימית.
הספינות, המכונות MARSEC USVs, מצוידות במערכות מתקדמות המאפשרות להן לנווט ולפעול באופן אוטונומי בסביבות ימיות צפופות. המערכות כוללות מכ"ם ניווט, חיישני סטריאו-ויז'ן ומצלמת Rafael Toplite אלקטרו-אופטית המשולבת עם מד טווח לייזר. מערכות אלו נתמכות על ידי אלגוריתם Collision Detection and Collision Avoidance שפותח באופן מקומי, המבטיח עמידה בתקנות בטיחות ימיות בינלאומיות תוך התאמה לתנאי תנועה בזמן אמת.
אורכן של הספינות הוא 16.9 מטר ומשקלן 30 טון. הן מונעות על ידי שני מנועי דיזל המחוברים למערכות סילון מים, המאפשרים להן להגיע למהירויות של מעל 25 קשרים ומשך פעולה של יותר מ-36 שעות. תכנונן בוצע על ידי מספנת Lung Teh הטייוואנית, ואינטגרציית המערכות נעשתה על ידי ST Engineering Electronics. הספינות חמושות במערכת נשק תוצרת רפאל בקליבר 12.7 מ"מ וסנוור לייזר להרתעה, המספקות יכולות מעקב והגנה.
ה-MARSEC USVs משפרות את יכולת הצי הסינגפורי לנטר ולהגיב לאירועי ביטחון ימי. הן מבצעות סיורים, בודקות כלי שיט חשודים ומסכלות איומים פוטנציאליים באופן אוטונומי או בשליטה מרחוק על ידי כוח המשימה לביטחון ימי (MSTF). במהלך הדגמה שנערכה ב-4 בפברואר 2025, ספינת MARSEC USV יירטה בהצלחה כלי שיט חשוד, והדגימה את יכולתה לפרסם אזהרות ולעסוק באיומים ביעילות.
ספינות בלתי מאוישות אלו מציעות גם יתרונות משמעותיים ביעילות כוח האדם. בעוד שספינות משימה חופיות (LMVs) מסורתיות דורשות צוות של 23 אנשי צוות למשימות דומות, MARSEC USVs יכולות לפעול עם שני מפעילים בלבד בחוף. זה משחרר ספינות מאוישות למשימות מורכבות יותר במים מרוחקים, וממקסם את הקצאת המשאבים.
מיקומה האסטרטגי של סינגפור כמרכז ימי גלובלי מחייב אמצעי אבטחה חזקים כדי להגן על נתיבי המים שלה, אשר רואים מעבר של למעלה מ-1,000 כלי שיט מסחריים מדי יום. פריסת MARSEC USVs מוסיפה נדבך נוסף של מעקב ותגובה מבצעית, המשלימה חיישנים יבשתיים קיימים וספינות מאוישות. יוזמה זו משקפת גם את מאמציה הרחבים יותר של סינגפור לשלב מערכות אוטונומיות בתשתית ההגנה שלה.
עם שלוש יחידות שכבר פעילות ורביעית צפויה בקרוב, הצי הסינגפורי מתכנן להרחיב עוד יותר את היקף המשימות של MARSEC USV. תפקידים עתידיים עשויים לכלול אמצעי נגד מוקשים ושדרוגים מודולריים למשימות. על ידי אימוץ גישה מונעת טכנולוגיה זו, סינגפור מחזקת את הביטחון הימי שלה תוך אופטימיזציה של יעילות הצי באחד מנתיבי המים העמוסים בעולם.