פרסום: פרויקט מסוקי התקיפה המתקדמים של צבא דרום קוריאה בסכנת ביטול

התייקרות בעלויות הרכש ולקחי מלחמת אוקראינה מעלים ספקות לגבי כדאיות המשך הפרויקט; חלופה אפשרית: השקעה בכלי טיס בלתי מאוישים
 

פרסום: פרויקט מסוקי התקיפה המתקדמים של צבא דרום קוריאה בסכנת ביטול

U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Matthew Williams

פרויקט רכש מסוקי התקיפה המתקדמים השני של צבא דרום קוריאה נמצא על סף ביטול, כך עולה מדיווחים בתקשורת הקוריאנית. ההחלטה נובעת משילוב של מספר גורמים, ביניהם עלייה משמעותית בעלויות הרכש ושינויים בתפיסת הלחימה המודרנית.

הפרויקט, שאושר בנובמבר 2022, נועד להוסיף 36 מסוקי תקיפה מתקדמים, ככל הנראה מדגם "אפאצ'י", לצי המסוקים הקיים של צבא דרום קוריאה, בעלות כוללת של כ-3.3 טריליון וון דרום קוריאני. 

המסוקים אמורים היו לשמש לתקיפות עומק בשטח אויב, השתלטות על נקודות מפתח ופגיעה ביחידות חיוניות. אולם, באוגוסט האחרון פורסם כי מחלקת המדינה האמריקנית אישרה מכירה של מסוקי "אפאצ'י" לדרום קוריאה בעלות של כ-4.6 טריליון וון דרום קוריאני – סכום הגבוה ביותר מ-1.3 טריליון וון דרום קוריאני מהתקציב המקורי.

בעוד מנהל הרכש הצבאי בוחן מחדש את הצורך ברכש נוסף של מסוקי תקיפה מדגם "אפאצ'י" (AH-64), הגיע בכיר מיצרנית המסוקים, בואינג, לדרום קוריאה כדי להפריך את הטענות בדבר "חוסר התועלת במסוקי תקיפה".

בואינג ערכה מסיבת עיתונאים לתקשורת המקומית בסיאול תחת הכותרת "עתיד האפאצ'י". בין הנוכחים היו בכירים בבואינג, כולל סגנית הנשיא כריסטינה יופה (ראש מחלקת מסוקי התקיפה), שהגיעה במיוחד לדרום קוריאה. 

"האפאצ'י הוא מסוק התקיפה והסיור החזק ביותר הקיים, עם הרמה הגבוהה ביותר של ביצועים ואמינות", אמרה סגנית הנשיא יופה. "אף פלטפורמה בלתי מאוישת, כולל מל"טים, לא יכולה להחליף את האפאצ'י". היא הוסיפה כי "האפאצ'י ימשיך להיות כוח מוביל בשדות הקרב של היום ושל המחר".

האפאצ'י נחשב למסוק התקיפה המסוגל ביותר הקיים, והוא מכונה "קוטל טנקים" מכיוון שהוא יכול לנטרל יחידות טנקים של האויב באמצעות טילי הלפייר. צבא דרום קוריאה רכש 36 מסוקי אפאצ'י מארצות הברית בינואר 2017 ומפעיל אותם כיום.

גורם נוסף המשפיע על ההחלטה הוא לקחי מלחמת רוסיה-אוקראינה. במלחמה זו, מסוקי תקיפה רוסיים מתקדמים נפגעו שוב ושוב על ידי מל"טים זולים יחסית, מה שהעלה שאלות לגבי יעילותם של מסוקים יקרים בשדה הקרב המודרני. תיעודים של מסוקי תקיפה רוסיים מדגם Mi-28 שהופלו על ידי מל"טים אוקראיניים עוררו ספקות לגבי יכולת השרידות של המסוקים בשדה הקרב.

בבואינג הדגישו כי למרות שמטוסים בלתי מאוישים כמו מל"טים מושכים תשומת לב בלוחמה המודרנית, מטוסים בלתי מאוישים אינם יכולים להחליף לחלוטין מסוקים מאוישים. "האפאצ'י תוכנן במיוחד ללחימה משוריינת, והוא ממשיך להוכיח את עצמו", אמר טי ג'יי ג'יימיסון, מנהל פיתוח תוכנית מסוקי התקיפה וטייס אפאצ'י לשעבר. 

הוא הדגיש כי "המפתח ללחימה עתידית הוא שותפויות בין פלטפורמות מאוישות ובלתי מאוישות", וכי "אנו מפתחים טכנולוגיה שתאפשר לאפאצ'י להפעיל ולשלוט ישירות על כלי טיס בלתי מאוישים המשוגרים מבחוץ, מה שישפר מאוד את המודעות המצבית, יכולת השרידות והקטלניות של האפאצ'י".

לגבי העובדה שמחיר המכירה של האפאצ'י שאושר על ידי מחלקת המדינה האמריקנית באוגוסט אשתקד נקבע על 3.5 מיליארד דולר (כ-5 טריליון וון דרום קוריאני), הוא הסביר כי "זה נובע מכך שאם יימכר בשיטת המכירות הצבאיות הזרות (FMS), לא רק המטוס אלא גם חינוך והכשרה, מערכות נשק וכו' נארזים יחד".

הביקורת על הפרויקט גוברת גם בתוך הצבא הדרום קוריאני. גורמים צבאיים מציינים כי העלויות הגבוהות של רכש, תפעול ותחזוקה של מסוקים הופכות אותם לפחות כדאיים, וכי ייתכן שעדיף להשקיע בשיפור היכולות של מל"טים זולים ויעילים יותר. קיימת גם קריאה להתאים את מערכות הלחימה לעידן המודרני, על ידי שילוב מערכות מאוישות ובלתי מאוישות להגברת יכולת השרידות של המסוקים.

מנהל הרכש הצבאי הודיע כי "יבצע הליכי מעקב לרכש הנוסף של מסוקי אפאצ'י תוך התחשבות בשינויים בסביבת שדה הקרב, במצב הכלכלי ובתוצאות הבדיקה של ארגונים רלוונטיים".

לאור השינויים בשדה הקרב והתייקרות העלויות, ייתכן שצבא דרום קוריאה יבחן חלופות אחרות לרכש מסוקי תקיפה, כגון הגדלת ההשקעה בכלי טיס בלתי מאוישים או שילוב טכנולוגיות חדשות במסוקים הקיימים. 

גורל הפרויקטים האחרים של תעשיית התעופה המקומית, כמו פרויקט המסוקים המיוחדים הגדולים ופרויקט שיפור ביצועי ה-UH-60, עשוי להיות מושפע גם הוא מההחלטה הסופית.