בטיחות בייבוא, בטיפול ובאחסון של אמוניום חנקתי בהודו
כדאי שהודו תאכוף הגבלות אחסון אמוניום חנקתי גם בנמלים כדי למנוע אסון בדומה לפיצוץ בנמל ביירות
אתר manufacturingtodayindia.com פרסם (29/01/2025) מאמר דעה, שכתב יו"ר התאחדות יצרני האמוניום החנקתי ההודית, בנושא חששות בטיחות הקשורים לייבוא, לטיפול ולאחסון של אמוניום חנקתי.
אמוניום חנקתי הוא כימיקל והמרכיב העיקרי ברוב חומרי הנפץ המסחריים, הדרושים לפיצוץ מינרלים וסלעים במכרות, במחצבות אבן ובפרויקטי תשתית.
עם הגידול בייצור פחם, מינרלים/מתכות אחרות ותשתיות בהודו, הביקוש לאמוניום חנקתי צפוי לגדול בקצב צמיחה שנתי של 6-8 אחוזים.
לאור תחזית זו ובעקבות בקשת משרד הפחם והמחלקה לקידום התעשייה והסחר הפנימי, יצרני האמוניום החנקתי המקומיים התחייבו להרחבת קיבולת במהלך שנות הכספים 2022-2023 ו-2023-2024.
ההרחבה כוללת השקעות הון משמעותיות לפרויקטים של Greenfield במהלך 2-3 השנים הבאות. מאמצים אלה צפויים להכפיל את הקיבולת הקיימת בשנת הכספים 2022-2023 עד שנת הכספים 2027-2028, מה שיהפוך את הודו לעצמאית באמוניום חנקתי.
מהלך זה ומחויבות של יצרנים מקומיים להגיע להסתמכות על ייצור עצמי של אמוניום חנקתי יתרמו באופן משמעותי לפיתוח התשתיות של הודו. אמוניום חנקתי הוא חומר מסוכן. ייצורו, אחסונו, הובלתו והשימוש בו כפופים בהודו לדבר החקיקה "כללי אמוניום חנקתי, 2012".
נכון לימים אלה דרישות החקיקה בהודו נותנות עדיפות לבטיחות על ידי הגבלת האחסון של אמוניום חנקתי למקסימום של 5,000 טון בכל מחסן יבשתי. עם זאת, פער משמעותי בכללים אלה פוטר את נמלי הודו מאמצעי בטיחות קריטי זה ומאפשר לייבא כמויות גדולות יותר, הנעות בין 12,000 ל-20,000 טון בכל אוניה בודדת.
הפיצוץ הטרגי של 2,750 טון אמוניום חנקתי בנמל ביירות ב-4 באוגוסט 2020 משמש תזכורת קשה לסיכונים הפוטנציאליים. ההרס פגע קשות בכלכלה הלבנונית ובחיים הציבוריים. הפיצוץ, שנשמע במרחק של יותר מקילומטר, גבה את חייהם של 218 בני אדם, פצע יותר מ-6,500 בני אדם, הרס אלפי דירות והותיר רבים ללא קורת גג.
הנמלים ההודיים מאכלסים תשתיות קריטיות ומוקפים בקהילות צפופות, מה שמציב אותם בסיכון משמעותי לתקריות קטסטרופליות דומות הקשורות לאמוניום חנקתי.
בתעשיית הכרייה במדינות מפותחות כמו אוסטרליה, דרישות החקיקה מגבילות את הכמות המקסימלית של אמוניום חנקתי שניתן לייבא בנמלים. הגבלות אלה נעות בין 1,000 ל-6,000 טון למשלוח כדי למזער סיכונים.
כדאי, שהודו תאמץ הנחיות ברורות ואחידות דומות לטיפול בכימיקל מסוכן זה בנמליה. צעד חיוני אחד הוא להתאים את הכמות המרבית המותרת של אמוניום חנקתי מיובא למגבלת האחסון היבשתית הקיימת של 5,000 טון, כמפורט בדבר החקיקה האמור. אכיפת הגבלה זו בכל נמלי הודו תגביר את הבטיחות, תמנע ריכוז של כמויות מופרזות בכל מקום בודד ותפחית את הסיכונים לתקריות קטסטרופליות.
על ידי יישום אמצעים כאלה, הודו תוכל לשפר באופן משמעותי את הטיפול הבטוח באמוניום חנקתי, את השמירה על בטיחות הציבור ואת ההגנה על תשתיות קריטיות בקרבת נמליה.
המידע מסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn שאני מנהל: Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.