פרשנות | SpaceX מאיימת (גם) על עתיד התקשורת הסלולרית בישראל

טכנולוגיית הלוויין של Starlink צומחת במהירות עם 4.6 מליוני מנויים, ועלולה לייתר תשתיות סלולריות קרקעיות, תוך שינוי פני שוק התקשורת

 

פרשנות | SpaceX מאיימת (גם) על עתיד התקשורת הסלולרית בישראל

REUTERS/Mike Segar

SpaceX, באמצעות מיזם Starlink, מתגלה ככוח משמעותי בשוק התקשורת העולמי, ומהווה איום ממשי על ספקי התקשורת, כולל בישראל. הצמיחה המטאורית של Starlink, כפי שמשתקפת בדו"ח של חברת הייעוץ Quilty Space (פרסום של satellitetoday), מצביעה על שינוי דרמטי בשוק זה. 

ההכנסות של Starlink הכפילו את עצמן בשנת 2024 והגיעו ל-7.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 2.9 מיליארד דולר בלבד בשנת 2023. גם מספר המנויים גדל בצורה משמעותית, מ-2 מיליון בספטמבר 2023 ל-4.6 מיליון בסוף 2024. נתונים אלה מדגישים את הביקוש הגובר לטכנולוגיית התקשורת הלוויינית של Starlink, ומאותתים על שינוי אפשרי במאזן הכוחות בשוק התקשורת.

Starlink לא רק גדלה בקצב מסחרר, אלא גם מרחיבה את טווח ההגעה שלה גלובלית. בניגוד למערכות תקשורת לוויינית מסורתיות, שכיסו חלקים מצומצמים בעולם, Starlink בונה רשת גלובלית המגיעה למקומות מרוחקים שבהם קשה או יקר להקים תשתית קרקעית. הדו״ח מדגיש את ההצלחה של Starlink בשווקים מתפתחים כמו אפריקה ואסיה, דבר המצביע על הפוטנציאל של המערכת להגיע לכל פינה בעולם. פריסה גלובלית זו מקנה ל-Starlink יתרון תחרותי עצום, וחושפת את ספקי התקשורת, כולל בישראל, לתחרות שלא הייתה קיימת בעבר.

מעבר לכך, Starlink חודרת לשווקים חדשים כמו ימי ותעופה, ומצליחה לגרוף נתח שוק משמעותי מספקי הלוויין המסורתיים. התקשורת הימית, לדוגמה, הפכה לשוק צומח עבור Starlink, שגרפה לקוחות רבים בתחום זה. גם בתחום התעופה, Starlink מתקדמת במהירות ומושכת אליה חברות תעופה מובילות. חדירה זו לשווקים מגוונים מעידה על יכולתה של Starlink להציע שירותים משופרים ובעלויות תחרותיות, לא רק בשוק האינטרנט הביתי אלא גם בשווקים אחרים וקיימים.

ההצלחה של Starlink אינה מוגבלת לשוק הפרטי בלבד. גם השוק הממשלתי מהווה נתח משמעותי בהכנסות של החברה, והוא צפוי לגדול עוד יותר בשנים הקרובות. חוזים עם גופים ממשלתיים, כמו החוזה עם חיל החלל האמריקאי, מצביעים על האמון שרוכשים גופים אלה בטכנולוגיה של Starlink. האמון הזה, והשימוש הגובר בטכנולוגיה על ידי גופים ממשלתיים, עשוי להוביל להרחבת השימוש בטכנולוגיה גם במגזר הפרטי, ולחזק עוד יותר את מעמדה של Starlink בשוק התקשורת.

הטכנולוגיה של Starlink, המבוססת על קונסטלציה של מאות לווינים, מאפשרת אספקת תקשורת מהירה באיכות גבוהה, בפריסה גלובלית, תוך מענה גם לאזורים מרוחקים שבהם אין תשתית תקשורת קרקעית. בנוסף, הירידה בעלויות הייצור והשיגור של לווינים, מאפשרת ל-Starlink להציע שירותים תחרותיים יותר בהשוואה לשירותי תקשורת סלולרית מסורתיים. השילוב של טכנולוגיה מתקדמת, פריסה גלובלית ועלויות נמוכות, מעניקים ל-Starlink יתרון תחרותי עצום, שעשוי להוביל לשינוי דרמטי בשוק התקשורת.

אף על פי שהדו״ח מתמקד בהצלחה של Starlink, הוא גם מציין שהחברה לא עמדה בציפיות המוקדמות שלה, לפיהן היו אמורים להיות לה 20 מיליון מנויים עד 2022. עם זאת, קצב הצמיחה הנוכחי של Starlink מדאיג מאוד את ספקי התקשורת המסורתיים, כולל בישראל. אם Starlink תמשיך לצמוח בקצב הנוכחי, ולהרחיב את השימוש בטכנולוגיה גם לתקשורת סלולרית, היא עלולה לייתר את הצורך בתשתיות סלולריות קרקעיות, ולשנות את פני שוק התקשורת כפי שאנו מכירים אותו. ספקי התקשורת בישראל צריכים להפנים את השינוי הזה, ולהתחיל להתכונן לעידן שבו טכנולוגיית הלוויין הופכת לשחקנית מרכזית בשוק התקשורת.

בסיכומו של דבר, הנתונים והמגמות המוצגים במאמר מצביעים על כך ש-SpaceX, באמצעות Starlink, מהווה איום ממשי על ספקי התקשורת בישראל. הטכנולוגיה המתקדמת, הפריסה הגלובלית והעלויות התחרותיות של Starlink מאפשרות לה להתחרות בהצלחה בשוק הקיים, ולשנות את כללי המשחק בתחום התקשורת. עתיד שוק התקשורת עשוי להיות תלוי ביכולתם של ספקי התקשורת המסורתיים להסתגל לשינויים אלו ולהתחרות עם Starlink.