פרשנות | האם משרד התקשורת הפך לשותף סמוי של חברות הסלולר?
העלאת המחירים, שמתרחשת במקביל לביטול חבילות דור 4 הזולות, מציבה בפני הצרכנים ברירה כפויה: או לשלם יותר עבור דור 5, או להישאר מאחור עם טכנולוגיה מיושנת
ההכרזה על מהפכת דור 5, שהייתה אמורה להביא עידן חדש של מהירויות גלישה מסחררות, מתחילה להדהד כספין שיווקי. בחודשים האחרונים אנו עדים למגמה ברורה של עליית מחירים מצד חברות הסלולר, מגמה שמעוררת תהיות קשות לגבי תפקידו של משרד התקשורת כרגולטור שאמור להגן על הצרכן. נראה כי במקום להיות שומר הסף של הציבור, המשרד בוחר ליישר קו עם האינטרסים של חברות הסלולר, וזאת תחת מסווה של דאגה לפיתוח התשתיות.
העלאת המחירים, שמתרחשת במקביל לביטול חבילות דור 4 הזולות, מציבה בפני הצרכנים ברירה כפויה: או לשלם יותר עבור דור 5, או להישאר מאחור עם טכנולוגיה מיושנת. מה שמטריד במיוחד הוא שהמהלך הזה מגיע מבלי שהוצגה הוכחה חד משמעית לכך שפריסת דור 5 אכן מספקת את המהירויות המובטחות בכל רחבי הארץ. משרד התקשורת, שהבטיח מערכת מדידה אקטיבית ושקופה למהירויות הגלישה, טרם עמד בהבטחתו, ובינתיים הצרכנים נאלצים להסתמך על הבטחות החברות בלבד.
העניין אינו מסתכם רק בשאלה האם אנחנו באמת מקבלים את המהירויות שמובטחות לנו. החברות מציעות חבילות גלישה עצומות של מאות גיגות, אך נשאלת השאלה האם המשתמש הממוצע באמת צורך נפח כזה? החברות, מצידן, דואגות להציג את נתוני הצריכה באפליקציות ובחשבוניות, אך עושות זאת באופן מוצנע, שדורש מהמשתמש להתאמץ כדי להבין את נתוני הצריכה שלו בפועל. כך, הצרכן נשאר מבולבל ומתקשה לקבל החלטות מושכלות לגבי החבילה המתאימה לו.
משרד התקשורת, שאמור היה לטפל בפער המידע הזה, בוחר דווקא ליישר קו עם חברות הסלולר, בטענה כי הגדלת ההכנסות שלהן תוביל להשקעות בתשתיות. זוהי גישה בעייתית, שמעבירה את האחריות לשיפור התשתיות אל הצרכן, תוך שהיא מתעלמת מהתפקיד הרגולטורי של המשרד. במקום לפקח על החברות ולדרוש שקיפות ואמינות, המשרד נראה כמי שמוכן להקריב את טובת הצרכן על מזבח ההתפתחות הטכנולוגית.
הגישה הזו מעלה שאלות קשות לגבי תפקידו של משרד התקשורת בעידן הנוכחי. האם המשרד הפך לשותף סמוי של חברות הסלולר, שמקדם את האינטרסים שלהן על חשבון הצרכן? האם מטרת המשרד היא לעודד את פיתוח התשתיות בכל מחיר, גם אם זה אומר לפגוע בכיסם של האזרחים? ואולי השאלה החשובה מכל היא, האם הצרכנים צריכים להמשיך לסמוך על משרד שמפגין חוסר רצון להתעמת עם חברות הסלולר, ובוחר במקום זאת ליישר קו עם המדיניות שלהן?
על משרד התקשורת להפסיק את מדיניות "יישור הקו" עם החברות, ולשים את טובת הצרכן בראש סדר העדיפויות. על המשרד להאיץ את הקמת מערכת המדידה השקופה למהירויות הגלישה, להבטיח שקיפות מלאה בנוגע לנפח הצריכה של המנויים, ולעשות כל מה שנדרש כדי להבטיח שהצרכנים לא ייפגעו מהמרוץ הטכנולוגי, שהוא, לכאורה, אמור לשפר את חייהם. אחרת, נשאר עם מהפכה טכנולוגית שמונעת מאינטרסים כלכליים בלבד, ומשאירה את הצרכן מאחור.
התייחסות משרד התקשורת
״משרד התקשורת מבהיר כי כלל חברות הסלולר מחויבות להמשיך לספק שירותי דור 4 לכלל הלקוחות, לרבות לקוחות המחזיקים במכשירים התומכים דור 5. החברות מחויבות להציע חבילות דור 4 המשווקות על ידיהן גם לבעלי מכשירים התומכים בדור 5.
״אנו ממליצים לציבור הלקוחות להמשיך ולבחון היטב את התנאים המוצעים להם על ידי חברות הסלולר, ואת היקפי החבילות המוצעות אל מול צרכי הלקוחות. בשוק הסלולר פועלות חברות רבות, גדולות וקטנות, ובעת הצורך ניתן לבצע מעבר מחברה לחברה בקלות ובמהירות.״