טיסת הבכורה של מטוס הקרב המתקדם J-36: פריצת דרך בתעשייה האווירית הסינית
מטוס הקרב החדש, שמוגדר על ידי הסינים כמתקדם מסוגו בעולם, מייצג את דור 6 בתחום כלי הטיס הצבאיים, עם תכונות חדשניות וביצועים ייחודיים
מטוס הקרב החדש, שמוגדר על ידי הסינים כמתקדם מסוגו בעולם, מייצג את דור 6 בתחום כלי הטיס הצבאיים, עם תכונות חדשניות וביצועים ייחודיים.
תושבים במחוז סצ’ואן שבסין היו עדים לטיסת הבכורה של מטוס הקרב הסיני החמקני החדש J-36, הנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים בתעשייה האווירית הסינית (CAIC). המטוס, שמתואר על ידי סין כמטוס קרב דור 6, מביא עמו עיצוב ותכונות שטרם נראו בעולם התעופה הצבאית.
עיצוב מתקדם וביצועים יוצאי דופן
ה-J-36 מתאפיין בעיצוב דלתה ייחודי, נטול זנב אחורי, החורג מהמוסכמות של מטוסי הקרב המודרניים. מבנה זה, בשילוב טכנולוגיית ניהוג אל-חוטי (Fly-by-Wire), מעניק לו חתימת מכ”ם נמוכה במיוחד, יציבות גבוהה, ויכולות תמרון מתקדמות. על פי הערכות מומחים במערב, מבנה כנפי הדלתה תורם ליכולת תמרון גבוהה במהירויות גבוהות, תכונה חשובה להשגת עליונות אווירית ולביצוע תקיפות מדויקות.
בנוסף, המטוס מצויד בשליטה ממוחשבת במשטחי ההיגוי ובגרר מופחת, מה שמבטיח חיסכון בדלק וטווח פעולה מוגדל. על פי מקורות שונים, מדובר במטוס קרב גדול במיוחד, עם אורך של 22.5 מטרים ומוטת כנפיים של 24 מטרים.
יכולות על-קוליות ויתרונות מבצעיים
ה-J-36 הוא כנראה תלת-מנועי רב-עוצמה ומהירותו המרבית מוערכת בכ-2.5 מאך. יכולת זו מספקת יתרון משמעותי ברכישת עליונות אווירית ומאפשרת דיוק רב בתקיפות קרקע. השילוב של מהירות גבוהה, יציבות, ויכולות חמקניות מתקדמות ממקם את המטוס כאחד מכלי הטיס המבטיחים ביותר במערך הצבאי של סין.
התפתחות בתחום התעופה הצבאית בסין
עם כניסתו האפשרית של ה-J-36 לשירות מבצעי בעתיד הקרוב, מתברר כי סין ממשיכה לבסס את מעמדה כשחקנית מרכזית בתחום התעופה הצבאית. ההשקעה בטכנולוגיה מתקדמת ובעיצוב חדשני ניכרת בכל פרט במטוס זה, שמסמן את כיוונה של התעשייה האווירית הסינית לעבר חזית החדשנות העולמית.
לפי דיווחי WORLD DEFENSE NEWS, המומחים במערב עוקבים בעניין רב אחר ההתפתחויות בפרויקט זה, שצפוי להשפיע לא רק על מאזן הכוחות האזורי, אלא גם על התעשייה האווירית העולמית כולה.