מטוסי קרב אירופיים מצוידים במכ”ם חדש: איירבוס מסבה A320 לניסוי
הסבה ייחודית של מטוס נוסעים A320 למטוס ניסוי לצורך בדיקות מכ”ם, צעד חשוב בדרך לפיתוח המערכת האירופית המאוחדת
פרויקט ECRS (European Common Radar System) מתקרב לשלב חדש ומתקדם עם השדרוג המעניין שביצעה חברת איירבוס במטוס הנוסעים A320 של מרכז התעופה והחלל של גרמניה. מערכת המכ”ם החדשה, שעתידה לשרת את מטוסי הקרב האירופיים, הותקנה בחרטום המטוס המוסב, במטרה לבצע ניסויים רחבי היקף ולבדוק את יכולות הציוד החדש.
לפי דיווח של אתר THE AVIATIONIST, המערכת האירופית החדשה נועדה לשרת בראש ובראשונה את מטוסי הקרב ‘יורופייטר טייפון’ של גרמניה ושל ספרד, אך צפויה גם לשמש את יתר מדינות אירופה המעוניינות במערכת מכ”ם מתקדמת. מדובר בצעד חשוב שיביא לפיתוח מערכת מכ”ם אירופית מאוחדת, שתשפר את היכולת המבצעית של מטוסי הקרב האירופיים, תוך תיאום ושיתוף פעולה עם צבאות נוספים.
התקנת מערכת המכ”ם בחרטום המטוס הייתה אתגר טכנולוגי הנדרש לצורך התאמת הציוד למטוס ניסוי ולא למטוס קרב. העבודה בוצעה ידנית על ידי צוות מומחים, שכן מדובר במערכת מכ”ם רגישה שדרשה התקנה מדויקת ואחידה עם החרטום של המטוס.
מערכת המכ”ם מיוצרת בשיתוף פעולה עם תאגיד ליאונרדו האיטלקי ו-HENSOLDT הגרמנית, שתיים מהחברות המובילות בעולם בתחום מערכות המכ”ם. חלקים מהמערכת כבר הורכבו על מטוסי יורופייטר טייפון של חיל האוויר המלכותי הבריטי, ומערכת המכ”ם צפויה להשתלב גם במטוסי קרב נוספים בעתיד הקרוב.
בדיקות מכ”ם על מטוסי נוסעים מוסבים אינן תופעה חדשה בתעשיית התעופה והצבא. גם בשרשרת הפיתוח של מטוסים אחרים הוסבו מטוסי נוסעים לניסוי של מכשירי מכ”ם ומערכות נוספות. לדוגמה, המטוס המתקדם F-22 של ארה”ב עשה שימוש במטוס ניסוי בואינג 757 שנשכר לצורך ניסויים במערכת מכ”ם. בנוסף, מנועים מתוצרת הודו נבדקו במטוס איליושין IL-76 הרוסי, בהנחה כי מדובר בצעד חיוני לפיתוח טכנולוגיות צבאיות מתקדמות.
הסבת מטוסי נוסעים למטוסי ניסוי נחשבת לצעד קריטי בהבאת טכנולוגיות חדשות לשדה הקרב, ומערכת המכ”ם האירופית החדשה, עם התקנתה ב-A320, צפויה להיות אבן דרך חשובה עבור מערך המטוסים הקרביים של אירופה בעשור הקרוב.