תם עידן המיג-21 באירופה: קרואטיה נפרדת מהמטוס הוותיק
המטוס הסובייטי ששירת 12 חילות אוויר באירופה יוחלף במטוסי קרב מערביים חדישים. קרואטיה סוגרת פרק ומעבירה את האחריות להגנת שמיה לחילות האוויר של איטליה והונגריה
מטוסי הקרב הרוסיים מסוג מיג-21, שמהווים סמל לעידן המלחמה הקרה, סיימו את תפקידם באירופה. קרואטיה, המפעילה האחרונה של הדגם ביבשת, הודיעה השבוע על סגירת הטייסת האחרונה של המטוס האגדי. המיגים, שזכו לכינוי “פישבד” בנאט”ו, יוחלפו במטוסי ‘ראפאל’ מתקדמים תוצרת חברת דאסו הצרפתית.
בהודעה מטעם משרד ההגנה הקרואטי נמסר כי עד שיגיעו מטוסי הקרב החדשים, המרחב האווירי של המדינה יוגן בשיתוף פעולה עם חילות האוויר של איטליה והונגריה. שני השותפים יפעילו מטוסי ‘יורופייטר טייפון’ ו’גריפן’ כחלק מהסדרי נאט”ו, כדי להבטיח את ביטחון המדינה בתקופת הביניים.
מורשת המיג-21 באירופה
המיג-21, שטס לראשונה בשנות ה-50, היה במשך עשורים מטוס הקרב הנפוץ ביותר בעולם. המטוס, שתוכנן בברית המועצות, היה פשוט יחסית לתחזוקה ולשימוש, אך עיצובו היעיל הפך אותו לנשק משמעותי בזירות שונות. בקרואטיה, כמו במדינות אחרות, המיג-21 שימש בעיקר למשימות הגנה אווירית, כשהוא חמוש בטילי אוויר-אוויר מסוג R-60MK ובתותחי 23 מ”מ.
קרואטיה אינה המדינה הראשונה באירופה שנפרדת מהמיג-21. רומניה סיימה את השימוש במטוס לפני כשנתיים, וכיום יש מי שמציע להותיר מספר דגמים לצורכי הדרכה בלבד.
מורשת גלובלית והקשר הישראלי
למרות סיום דרכו באירופה, המיג-21 ממשיך לטוס בחילות האוויר של הודו וצפון קוריאה. במשך השנים, הוא היה מוכר היטב גם לטייסי חיל האוויר הישראלי, בעיקר בזירות הלחימה מול צבאות ערב. בישראל, המיג-21 זכה למוניטין כיריב מאיים אך בר-כיבוש, לאחר שטייסים ישראלים הפילו רבים ממטוסי הדגם בקרבות אוויר היסטוריים.
סגירת הטייסת בקרואטיה מסמלת לא רק את סוף דרכו של כלי טיס ותיק, אלא גם את המעבר ההדרגתי של מדינות נאט”ו למטוסי קרב מערביים מתקדמים. המיג-21 יישאר חקוק בזיכרון ההיסטורי כעדות לעידן שחלף, אך גם כסמל לחדשנות הטכנולוגית של זמנו.