שמואל זכאי, ראש רת״א: “ניהול המרחב האווירי הוא קריטי לביטחון ישראל – מהשגרה ועד לחירום”

שמואל זכאי, ראש רת”א, הסביר במהלך כנס UVID2024 על מאמצי האבטחה בנתב”ג ועל מיזם הרחפנים הלאומי שמתקדם להובלת לוגיסטיקה – ומביט כבר לעבר שינוע בני אדם

שמואל זכאי, ראש רת״א: “ניהול המרחב האווירי הוא קריטי לביטחון ישראל – מהשגרה ועד לחירום”

צילם : גלעד קוולרצ’יק

נמל התעופה בן גוריון נחשב למתקן אסטרטגי במדינת ישראל ומוגן היטב במגוון מערכות אבטחה. שמואל זכאי, ראש רשות התעופה האזרחית (רת”א), מדגיש את החשיבות בשמירה על רציפות הקשר האווירי עם העולם, גם בתקופת לחימה, במקביל לתמיכה בפעילות חיל האוויר במרחב האווירי. לדבריו, יש חשיבות גבוהה לתיאום בין כל הגורמים בשטח כדי לאפשר רציפות טיסות תוך עמידה בצורכי ביטחון.

במסגרת רת”א פועל צוות לניהול משברים תעופתיים (צלמ”ת), שמנהלו זכאי, הכולל את נציגי חיל האוויר, רת”א ורשות שדות התעופה. הצוות פועל מאז 7 באוקטובר ומנהל באופן הדוק את המרחב האווירי במדינה. אחד מהישגי הרשות הוא קידום מיזם הרחפנים הלאומי, שמביא את החדשנות לא רק לפתרונות לוגיסטיים אלא גם לחזון עתידי שבו רחפנים יוכלו לשנע בני אדם.

“ניהול המרחב האווירי הוא אתגר מורכב, במיוחד כאשר קיים פוטנציאל לעומס בלתי נשלט של כלי טיס, ביניהם רחפנים מסחריים ואזרחיים,” מסביר זכאי. עד כה בוצעו בישראל כ-20 אלף טיסות רחפנים במסגרת המיזם, בשיתוף פעולה עם גופים ציבוריים כגון בתי חולים ורשויות מקומיות, וכן עם חברות לוגיסטיות. מדובר בצעד ראשון לקראת עתיד שבו יהיו רחפנים עירוניים, מטענים אוויריים ואולי גם “מוניות מעופפות” שיצטרכו לפעול במרחב האווירי הישראלי הצפוף.

האתגר המרכזי עבור רת”א הוא יצירת תשתית ורגולציה שיאפשרו את קידום הטכנולוגיה בצורה בטוחה. למשל, במצבים שבהם עלול להתקיים איום של רחפנים עוינים, יש צורך במערכות שיוכלו להבדיל בין כלי טיס אזרחיים וידידותיים לבין אלו המהווים איום. “הפרדת עמית-טורף היא אחד מתפקידי ניהול המרחב האווירי של מדינה,” מוסיף זכאי, ומציין את חשיבות השילוב בין כוחות הביטחון לבין הרשות כדי לשמר את בטיחות המרחב האווירי.

מיזם הרחפנים הלאומי, שמסובסד עד שנת 2025, מהווה חלק מהמאמץ להפוך את ישראל לשחקנית מרכזית בתחום השינוע האווירי באמצעות רחפנים. הרגולטור פועל להבטיח בטיחות מקסימלית של האופרציה האווירית, ובמקביל עוסק בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות להפרדת כלי טיס עמיתים מאויבים.