הפוד המשותף של נורת’רופ גראמן ורפאל בדרך למבצעיות בצי האמריקני: טיסות הניסוי של לייטנינג הסתיימו בהצלחה
פוד לייטנינג של נורת’רופ גראמן, שתוכנן בשיתוף רפאל, סיים שלב קריטי של טיסות ניסוי וצפוי להיכנס לשימוש מלא במטוסי ה-F-18 של הצי האמריקני באביב 2025
הצי האמריקני השלים בהצלחה את טיסות הניסוי הראשונות של פוד לייטנינג (LITENING) - מערכת מתקדמת לניווט, איתור מטרות והכוונת חימוש, פרי פיתוח משותף של נורת’רופ גראמן האמריקנית ורפאל הישראלית. פרסום של janes.
המערכת, אשר מותקנת כעת על מטוסי F-18 סופר הורנט של הצי, עברה 30 טיסות ניסוי מתוך סדרת בדיקות מקיפה שמטרתה לאמת את יכולותיה לעמוד בתנאים הקשים שמכתיבות ההמראות והנחיתות על נושאות מטוסים.
לדברי סגן נשיא נורת’רופ גראמן, ג’יימס קונרוי, הטיסות החלו ביולי 2022, ובוצעו במסגרתן ניסויים שונים להערכת ביצועי הפוד תחת עומסים שונים. בעוד שבדיקות ההתחלה הראו עמידות גבוהה של המערכת, נותרו עוד שלוש טיסות מבחן בלבד כדי להשלים את סדרת הניסויים.
כעת, לאחר סיום טיסות הניסוי, נורת’רופ גראמן מתכננת להמשיך בשלב הבא של הפרויקט – שילוב מערכת לייטנינג במערכות הפנימיות של מטוסי F-18, מהלך שמטרתו להבטיח פעולה חלקה ותיאום מלא בין הפוד לבין יתר מערכות המטוס הקרבי. לשם כך, הפודים נשלחו לשני הבסיסים המרכזיים של מטוסי הקרב F-18 סופר הורנט של הצי האמריקני: בסיס הצי אושיאנה שבווירג’יניה ובסיס לה-מור שבקליפורניה.
הפוד לייטנינג, מלבד היותו כלי עזר לתמרון ואיתור מטרות, מהווה רכיב קריטי למערך הלחימה האמריקני. השימוש בפוד זה מאפשר לטייסים לבצע משימות בדיוק גבוה ולהתמודד עם מגוון רחב של איומים בשדה הקרב המודרני. ייחודו של הפוד טמון ביכולתו להשתלב עם מערכות מתקדמות נוספות, ולשדרג את היכולות המבצעיות של המטוסים הן בזירות אוויריות והן בזירות קרקעיות.