דיווח: צה״ל בוחן רכב אוטונומי תוצרת פלסן להובלת ציוד בשדה הקרב בלבנון
כלי רכב חשמלי ובלתי מאויש מבית פלסן מסוגל לעבור שטח קשה בהנעה עצמאית, יכול לשמש את צה”ל בדרום לבנון להובלת ציוד, וצפוי להפחית את הסיכון לחיי הלוחמים במערך הלוגיסטי
צה”ל פועל לצמצום סיכוני הלוחמים בשדה הקרב בדרום לבנון, במיוחד עבור כוחות הלוגיסטיקה המספקים ציוד ותחמושת ליחידות הלוחמות בקו הקדמי.
על פי דיווח של קינן כהן מאתר וואלה, הצבא החל לבחון שימוש ברכב אוטונומי בלתי מאויש מתוצרת פלסן, מסוג ATEMM, שמיועד להתמודד עם תוואי קרקע מורכבים באופן עצמאי. כלי רכב זה, המונע במלואו על ידי מנוע חשמלי, מאפשר לצה”ל להעביר ציוד חיוני לשטח תוך הפחתת הצורך בנוכחות נהגים חשופים לסכנות.
הרכב האוטונומי החשמלי מצויד בהנעה נפרדת לכל גלגל ומנוע בעוצמה של 268 כוחות סוס, ומסוגל להגיע לטווח נסיעה של כ-200 ק”מ בטעינה אחת. בשונה מרכבי תובלה רגילים, ATEMM פועל ללא נהג ומנווט בעצמו בין מחסומים ומכשולים. הפלטפורמה האוטונומית מסייעת בכך לשמירה על בטיחות הלוחמים, לאחר ששלושה לוחמי יחידות לוגיסטיות של צה”ל נפלו באחרונה בקרבות בדרום לבנון, במהלך משימות להעברת ציוד לקו הלחימה.
על פי הדיווח, יכולת הניהוג האוטונומית של הרכב מאפשרת לו לבצע את משימותיו בצורה אופטימלית, כשהוא חוסך באנרגיה תוך כדי נסיעה ומותאם לשטחים קשים ומורכבים. מהירותו המרבית של הרכב היא 18 קמ”ש, אם כי בעת הניסויים נבדקה גם אפשרות לנהיגה ידנית, במידת הצורך, על ידי מפעיל אנושי. החברה מסרה שמחיר כל יחידה עומד על כ-100 אלף דולר, וכי שלבי הניסוי והפיתוח נמשכים על מנת לוודא התאמה מלאה של הכלי לדרישות ולצרכים המבצעיים של צה”ל.
בפלסן ציינו כי ה-ATEMM מוגדר “רכב חשמלי לכל תוואי קרקע” וביכולתו להתמודד עם אתגרים בשטח הררי, מה שהופך אותו לפתרון לוגיסטי אידיאלי עבור צה”ל בדרום לבנון. הרכב האוטונומי לא רק מספק מענה לצרכים הלוגיסטיים הקריטיים בשדה הקרב, אלא גם מגן על חיי הלוחמים, על ידי החלפתם במשימות המסוכנות של הובלת ציוד ונשק.