אוסטרליה: פיצוץ מכלית שהובילה אמולסיה ושהייתה מעורבת בתאונת דרכים

תקריות אלה מדגישות את הצורך לנקוט באמצעי בטיחות מחמירים, כדי להפחית סיכונים הקשורים להובלת חומרי נפץ

Resources Safety & Health Queensland (RSHQ) פרסם (10/10/2024) הודעת בטיחות אודות פיצוץ של מכלית, שהובילה תחליב אמוניום חנקתי (אמולסיה) (Ammonium Nitrate Emulsion – ANE).

כלי הרכב מסוג B-Double, שנסע בכביש המהיר Bruce התנגש בכלי רכב אחר ליד Bororen, סטה מהכביש, התנגש בעץ גדול, עלה באש ובער במשך כמה שעות ולבסוף התפוצץ.

בעקבות התאונה הוכרז אזור סכנה ברדיוס של 2.5 ק"מ על ידי שירותי החירום, והתושבים באזור פונו. הפיצוץ יצר מכתש בקוטר של כ-20 מטר ובעומק של כ-3 מטר. הכביש ניזוק, ונותר סגור במשך ארבעה ימים לצורך תיקונים נדרשים. לבתים בטווח של כמה קילומטרים מהפיצוץ נגרם נזק לדלתות, לחלונות ולגגות.

לפני הפיצוץ, חלקים מסוימים של החלקים העליון והתחתון של מכלית האלומיניום נמסו בשל החום העז, ותחליב האמוניום החנקתי נצפה בוער הן על הקרקע והן על המכלית עם להבות כתומות ואדים לבנים. מפיצוצים קודמים של מכליות, שהובילו אמולסיה ידוע, ששריפה שלו יכולה לעבור לפיצוץ בנסיבות מסוימות.

RSHQ פתחה בחקירת תקרית הובלה זו. החקירה תבחן, כיצד אירע הפיצוץ, ותמליץ על בקרות מונעות כדי למנוע הישנות האירוע. לשם כך בוצעה סקירה של המכתש ואספה פסולת מאתר התאונה. ההובלה של אמוניום חנקתי ושל אמולסיה בכבישי Queensland היא בהיקפים של כ-1.5 מיליון טון בשנה באמצעות כ-100 מטעני משאיות ביום.

תקריות הפיצוץ האחרונות – אחת במערב אוסטרליה באוקטובר 2022 שבה הייתה מעורבת מכלית שהובילה אמולסיה ואחת נוספת ב-Angellala Creek ב- Queenslandב-2014, שבה הייתה מעורבת משאית שהובילה פרילים (צורה גרגרית של אמוניום חנקתי) מדגישות את האופי המסוכן של חומרים אלה. גם פרילים של אמוניום חנקתי וגם אמולסיה יכולים להתפוצץ, כאשר הם נחשפים לחום עז ולאורך זמן בנסיבות מסוימות, כגון: במקרה של שריפות צמיגים, התנגשויות כלי רכב או סיבות אחרות כמו דליפות סולר או ניצוצות חשמליים.

תקריות אלה מדגישות את הצורך לנקוט באמצעי בטיחות מחמירים, כדי להפחית סיכונים הקשורים להובלת חומרי נפץ. הן גם מדגישות עד כמה חשוב לשפר את מערכות המניעה בכלי רכב המובילים חומרים מסוכנים כאלה, אם מערכות חזקות עדיין אינן במקום.

האירוע עדיין נמצא בחקירה, אבל מעבר למקרה הפרטי ישנם גורמים תורמים, שעלולים לגרום להתרחשות אירוע מסוג זה בהובלה בכבישים של חומרים מסוכנים מסוג אמוניום חנקתי ואמולסיה, הכוללים:תחזוקה שוטפת ובדיקות - כלי הרכב, המובילים חומרים מסוכנים, חייבים לעבור בדיקות שגרתיות כדי לוודא את תקינותם, לרבות: אימות תפקוד תקין של מערכות גילוי וכיבוי אש, פתחי אוורור ושסתומים, ומערכות התראה לשעת חירום.

טכנולוגיות לגילוי מוקדם - טכנולוגיות מתקדמות כמו חיישני טמפרטורה יכולות לנטר חלקים קריטיים (למשל, מסבי גלגלים, צמיגים ובלמים) לצורך גילוי סימנים מוקדמים של התחממות יתר, ובכך לסייע במניעת שריפות פוטנציאליות. אמצעי כיבוי אש - התקנת מערכות כיבוי אש, המסוגלות להגיב במהירות לשריפות, היא חיונית. יש להכשיר את הנהגים להשתמש במערכות אלה ביעילות כדי למזער את העיכוב במתן התגובה ואת הסיכון לאבד שליטה על האש.

הדרכת נהיגה ורישוי - נהגים חייבים להיות לא רק בעלי רישוי מתאים, אלא גם בעלי הכשרה ספציפית לטיפול במערכות כיבוי אש והודעות חירום, במיוחד כאשר מדובר בחומרים מסוכנים.

בחירת מסלול – חברות הובלה חייבות להוביל חומרי נפץ תחת קוד החומרים המסוכנים האוסטרלי, ולבחור נתיבים המהווים פחות סיכון לציבור הרחב.

סיווג מוצרי אמוניום חנקתי ואמולסיה - אמוניום חנקתי בפרילים ואמולסיה חייבים לעבור בדיקות התאמה לסיווג האו"ם כדי להבטיח שהם מסווגים כראוי להובלה תחת תקנות החומרים המסוכנים בסיווג 5.1.

מערכות אבטחת איכות - שימוש במערכות QA מבטיח, שחומרי נפץ וקודמניהם (precursors) עומדים במפרט הנדרש, ובכך מפחית את הסיכון להובלת חומרים לא יציבים או שמחוץ למפרט.

נקודות אלה עולות בקנה אחד עם שיטות עבודה מומלצות לבטיחות ולרגולציה של הובלת חומרים מסוכנים כמו חומרי נפץ.

המידע מסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית