הרשויות בארה”ב מזהירות: כלי רכב חשמליים עלולים להתלקח אם יוצפו במי מלח בעקבות סופת ההוריקן “הלן”

אזהרות לבעלי רכבים וציוד המופעל על ידי סוללות ליתיום-יון מפני הסיכון להצתות ספונטניות ושריפות בעקבות הצפות מי ים באזורי החוף

הרשויות בארה”ב מזהירות: כלי רכב חשמליים עלולים להתלקח אם יוצפו במי מלח בעקבות סופת ההוריקן “הלן”

Maxar Technologies/Handout via REUTERS

גורמי ממשל בפלורידה שבארה”ב מזהירים כי כלי רכב חשמליים (EV) עלולים לעלות באש אם יוצפו במי מלח (מי הים) כתוצאה מהוריקן הלן. אזהרה יצאה לבעלי מכוניות ולמחזיקי ציוד המופעל באמצעות סוללות ליתיום-יון, בשל חשש מהצתה של סוללות ליתיום-יון וגרימת שריפה.

בעלי כלי רכב חשמליים הנמצאים בנתיב ההוריקן הלן צריכים להיזהר מהסיכון של הצפת המכוניות במי מלח, דבר שעלול לגרום להתלקחות ספונטנית של המכוניות. אף שהתופעה אינה שכיחה במיוחד, בימים האחרונים מספר רב של כלי רכב חשמליים שעלו באש הוצפו במי מלח שהציפו אזורים נרחבים לאורך החוף בעקבות סופת ההוריקן.

הצפה במים מתוקים עדיין מהווה בעיה, אך אינה גורמת לאותה תופעה חמורה הנגרמת מהצפה במי מלח, שהם מוליכים חשמליים ועלולים להוביל לקצר בסוללת ליתיום-יון, לבריחה תרמית, להצתה ולשריפה. אמנם סוללות ליתיום-יון מוגנות מפני חדירת מים ומי ים, אך כאשר הסוללות טבולות במים עומדים, ייתכן חדירה של מים דרך האטמים, אשר בדרך כלל מונעים חדירת לחות לסוללה, וכך עלולים להוביל לאירוע הצתה.

יצרנית המכוניות החשמליות “טסלה” גם מתריעה מפני מצבים שבהם כלי הרכב יהיה שקוע במי מלח. במצב כזה, יש לגרור את כלי הרכב לפחות למרחק של כ-15 מטרים (כ-50 רגל) ממבנים או מכל חומר דליק, ולבצע בדיקה על ידי מכונאי לפני טעינה או נסיעה.

לאחר הוריקן “איאן” בספטמבר 2022, נפגעו כ-5,000 סוללות של כלי רכב חשמליים, ו-36 מהם עלו באש. עדיין אין נתונים לגבי סופת הלן, אך מספר כלי הרכב החשמליים עלה, וסביר להניח שגם מספר האירועים עלה בהתאם. עד כה דווח על מספר רב של אירועים שבהם כלי רכב נפגעו מהצפות, ואלה כוללים הן כלי רכב מונעים בדלק והן כלי רכב חשמליים.

כלי הרכב המונעים בדלק פונו על ידי חברות גרירה למגרשים, שם הם חונים זה לצד זה. לעומת זאת, כלי רכב חשמליים פונו למגרשים נפרדים, ובהם הם חונים במרחק של לפחות 15 מטרים (כ-50 רגל) זה מזה, מחשש להתלקחות חוזרת.

בעיה נוספת שעלתה היא שחלק מחברות הגרירה מסרבות לפנות כלי רכב חשמליים, מחשש שיתלקחו במהלך הפינוי ויסכנו את רכב הפינוי ואת הנהג. אנשי הכיבוי מוסיפים שכיבוי שריפה של כלי רכב מונע בנזין מצריך בין 3 ל-4 קוב מים, בעוד שכיבוי כלי רכב חשמלי מצריך כ-30 קוב מים, ואף לאחר הכיבוי קיים חשש להתלקחות חוזרת.

הרשויות באזורים שנפגעו מההוריקן מבקשות הנחיות מהרשות הפדרלית לגבי אופן הטיפול באירועים אלו, וקוראות ליצרני כלי הרכב לעבוד יחד כדי לפתח דרכים מתאימות לטיפול באירועי שריפה של כלי רכב חשמליים, תוך הגנה על לוחמי האש, מבנים והציבור.

חשוב להדגיש שכלי רכב המונעים על ידי סוללות ליתיום-יון תקינות אינם נוטים לשריפות יותר מאשר כלי רכב מונעים בנזין. עם זאת, אופי השריפה והטיפול בה שונים. לוחמי האש פנו לרשויות וליצרני כלי הרכב החשמליים לקבל הנחיות לגבי אופן הטיפול בשריפות במקרים אלה.


ד”ר ורד קויפמן היא כימאית, יועצת לבטיחות בעבודה, לשימוש בחומרים מסוכנים ולבטיחות בתעסוקה, ומרצה במגוון נושאים של בטיחות וחומרים מסוכנים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית