חיל האוויר במלחמה: שילוב מטוסי קרב ותדלוק מתקדמים מבית בואינג ולוקהיד מרטין
ישראל מצטיידת במטוסי F-15IA מתוצרת בואינג ובמטוסי F-35 “אדיר” מבית לוקהיד מרטין, לצד מטוסי תדלוק KC-46, לשדרוג יכולות התקיפה והמודיעין של חיל האוויר
חיל האוויר הישראלי ביצע לאחרונה תקיפה בתימן באמצעות שני סוגי מטוסים: מטוסי קרב F-15I "רעם" ומטוסי תדלוק "ראם". בשנים הקרובות, שניהם צפויים להיות מוחלפים במטוסים חדישים מתוצרת בואינג, מהלך שיעניק לחיל האוויר יתרון טכנולוגי משמעותי בזירה האזורית.
במסגרת תוכנית הרכש, ישראל הזמינה ארבעה מטוסי תדלוק KC-46 "פגזוס" עם אופציה לשניים נוספים, וכן טייסת בת 25 מטוסי קרב מדגם F-15IA, הנחשבים למטוסים מהמתקדמים בעולם. בשלב הבא, התכנית היא להצטייד בכ-75 מטוסי F-15IA בתוך ארבע שנים. לפי הדיווחים, מטוסי התדלוק החדשים צפויים להצטרף לחיל האוויר כבר בשנה הבאה, דבר שישפר משמעותית את יכולת התקיפה וההפצצה.
ביצועים מתקדמים אלו יתקבלו בזכות שילוב בין מטוסי F-15IA החדשים, הדומים במאפייניהם לדגם המתקדם ביותר של מטוסי F-15 שבידי חיל האוויר האמריקני, ובין יכולות התדלוק האווירי המתקדמות שמטוסי KC-46 של בואינג יאפשרו.
איסוף מודיעין ותפקידים מגוונים במלחמה הנוכחית
במקביל להתקדמות בהצטיידות במטוסים החדשים, מטוסי הקרב החמקניים מדגם F-35 "אדיר" ממשיכים לתפקד בצורה יוצאת דופן בשדה הקרב. המטוסים, המצויידים בטכנולוגיית חמקנות מתקדמת, רשמו זמינות גבוהה ביותר במהלך המלחמה ושימשו הן כאוספי מודיעין והן כמפציצים.
בין היתר, מטוסי ה-F-35 השתתפו בתקיפות בעזה ובלבנון כשהם מצוידים בפצצות JDAM תחת הכנפיים ובתוך גוף המטוס. יכולת החמקנות שלהם לא נפגעה גם בעת נשיאת חימוש חיצוני, כאשר לאחר שחרור הפצצות המטוס חוזר למצב חמקני.
לפי חיל האוויר, המכ"ם של ה-F-35 מאפשר לו לראות יותר מאשר מכ"מים של מטוסי קרב אחרים, מה שמעניק לו יתרון משמעותי כתחנת איסוף מוטסת וכמפציץ. נכון להיום, ברשות חיל האוויר הישראלי 39 מטוסי F-35 "אדיר".
המהלכים האלו הם חלק מתוכנית ארוכת טווח שמטרתה לחזק את יכולות התקיפה וההגנה של ישראל, ולוודא שחיל האוויר ממשיך להחזיק במובילות טכנולוגית באזור.