נורבגיה: משבר ספינת האמוניום חנקתי נמשך
משרד המסחר, התעשייה והדיג של נורבגיה אמר ל-Newsweek כי החלטה בנושא עתיד הספינה אמורה להתקבל בימים הקרובים
בשבוע שעבר פורסם כאן המאמר שלי ספינת משא עם מטען מסוכן פי 7 מהפיצוץ בנמל ביירות עוגנת בנורבגיה.
הספינה Ruby, שאספה את המטען מהנמל הצפוני של רוסיה Kandalaksha ב-22 באוגוסט, הייתה בדרכה ל- Las Palmas שבאיים הקנריים באוקיינוס האטלנטי. הספינה חיפשה מקלט מסערה ארקטית במים המוגנים של נורבגיה, וב-3 בספטמבר הורשתה לעגון בנמל Tromsø.
נקודת העגינה הראשונית של הספינה הייתה ליד קמפוס אוניברסיטאי, בית חולים אוניברסיטאי ומאות בתי מגורים. הרשויות הנורבגיות טענו, שלא היו מודעות לנזקים לספינה או לאופי המטען, אך כאשר דווח על הסכנות בתקשורת, גבר החשש לביטחונם של התושבים הסמוכים ונורבגיה הורתה לספינה לעזוב את נמל Tromsø.
אתר Splash247 דיווח (13/09/2024), שהספינה פנתה בבקשה לנמל Klaipeda שבליטא כדי לעגון בו, לפרוק את המטען בן 20,000 הטונות של אמוניום חנקתי ולבצע את התיקונים הנדרשים.
ראש ממשלת ליטא הודיעה ביום חמישי האחרון בדיון בפרלמנט, שלספינה הנושאת מטען שעלול להיות נפיץ תמנע הגישה ושהמטען לא יורשה להיכנס לנמל. לפי דיווח זה ונכון למועד פרסומו הספינה עגנה כ-100 מיילים ימיים דרומית-מערבית ל- Tromsø.
אתר Safety4Sea דייק, שהרשויות בליטא שחששו מהפוטנציאל הנפיץ של אמוניום חנקתי, דחו את הבקשה לפרוק את המטען, אך הביעו נכונות לאפשר לספינה לעגון לצורך תיקונים אם החומר המסוכן ייפרק במקום אחר.
אתר Msn דיווח, שהספינה אותרה ליד בסיס צבאי בנורבגיה החברה בנאט"ו, ימים ספורים לאחר שקיבלה הוראה לעזוב את נמל Tromsø על רקע חששות גוברים לביטחונם של התושבים הסמוכים לנמל.
הרובי יצאה מנמל Tromsø ב-4 בספטמבר לפי Marine Traffic, אתר למעקב עולמי אחר כלי שיט, ועגנה ב- Andenes שב-Andøy בצפון נורבגיה, שם נמצא בסיס צבאי.
Auonsson, חשבון מודיעין בקוד פתוח ב-X (לשעבר טוויטר) דיווח ביום חמישי, ש"ספינת דשן פגועה/פצצה צפה (בהתאם לכוונות) בשם Ruby, שסולקה מנמל Tromsø שבוע קודם לכן: נמצאת בכיוון בסיס חיל האוויר/החלל הצבאי ETA 5h, שב- Andøya. הספינה ביקשה רשות לעגון בנמל Klaipeda, שבליטא, לצורך ביצוע תיקונים.
אתר Maritime-Executive דיווח, שמרגע שהספינה עזבה את נמל Tromsø שבנורבגיה ונדחתה גם בנמל Klaipeda שבליטא, מלטה היא מדינת הנמל שלה ו-DNV היא המחלקה שלה, שבוחנת את הפתרונות החלופיים.
צוין, שהספינה הובאה לפני כשבוע למעגן כשלושה קילומטרים דרומית-מזרחית לוונוי שבנורבגיה, ושאזור בטיחות של 500 מטר (1,600 רגל) נקבע סביבה. הרשויות הנורבגיות אמרו, ש"המרחק נחשב מספיק" לביטחון האוכלוסייה.
לעניין אזור הבטיחות: מדובר במטען אמוניום חנקתי בכמות (20,000 טון), הגדולה פי 7 מהכמות המרבית, שדווחה בכלי התקשורת שאוחסנה בנמל ביירות (2,750 טון, ועל פי כל ההערכות שפורסמו לאחר הפיצוץ כמות האמוניום החנקתי שהתפוצץ היתה קטנה ממנה).
לאור כמות ההרוגים והפצועים ולאור ממדי ההרס, שנגרמו מהפיצוץ בנמל ביירות (04/08/2020), רדיוס בטיחות בן 500 מטרים במקרה של פיצוץ אפילו רק של חלק ממטען האמוניום החנקתי שנושאת הספינה יהיה טוב לכפרות. או במלים אחרות: "אוסלו, זה יתפוצץ לכם בפנים!".
חזרה לדיווח מ-Maritime-Executive. הרשויות הדגישו, שהן סבורות שהספינה לאחר שהוצבה מחדש לא היוותה סכנה גדולה יותר מאשר בפעילות רגילה. עם זאת, הם ממשיכות לעקוב אחר המצב, נמצאות בקשר עם הרשויות במלטה ו-DNV ובוחנות כל פתרון או חלופה למצב.
אות ה-AIS (מערכת מעקב אוטומטית, המשתמשת במקלטי משדר על ספינות ומשמשת את שירותי תעבורת כלי שיט) של הספינה הראה, שהיא בדרכה ליישוב הנורווגי המרוחק Andenes (כ-2,500 תושבים) בצפון המדינה.
דיווח נוסף של ה-Newsweek (13/09/2024) פורסם תחת הכותרת "ספינה הקשורה לרוסיה נושאת כוח נפץ הדומה לפצצת האטום בהירושימה".
בדיווח נכתב, שלפי מומחה - שלא צוין מיהו - פיצוץ על סיפון הספינה עלול לגרום לפיצוץ חזק כמו פצצת האטום ששימשה את ארה"ב בהירושימה, יפן, במהלך מלחמת העולם השנייה.
הדיווח הוסיף, שרוסיה היא אחת היצואניות הגדולות בעולם של אמוניום חנקתי, ואחראית לכשני שלישים מהייצור השנתי העולמי של 20 מיליון טון.
ה-Newsweek יצר קשר עם שר החוץ של נורבגיה לקבלת תגובה בדוא"ל. משרד המסחר, התעשייה והדיג של נורבגיה אמר ל-Newsweek ביום שישי, שינסה להגיב עד השבוע הבא.
המידע מסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.