ארה"ב מטילה סנקציות חדשות על איראן ורוסיה בשל העברת טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים
משרד האוצר האמריקאי מסמן עשרה אנשים ושש ישויות מאיראן ורוסיה, וחוסם ארבע ספינות שהעבירו רכיבי נשק לרוסיה; איראן אייר מסומנת כיעד מרכזי בסנקציות החדשות
בתגובה לתמיכה הצבאית המתמשכת של איראן ברוסיה, כולל משלוחי טילים בליסטיים לאחרונה, משרד האוצר של ארצות הברית, באמצעות המשרד לבקרת נכסים זרים (OFAC), מסמן עשרה אנשים ושש ישויות שממוקמות באיראן ורוסיה ומזהה ארבע ספינות שמאפשרות לאיראן להעביר רכיבי נשק ומערכות נשק, כולל כלי טיס בלתי מאוישים (UAVs) וטילים בליסטיים לטווח קצר (CRBMs), לרוסיה.
בסוף 2023, איראן ורוסיה חתמו על חוזה לאספקת מאות טילים. בקיץ 2024, אנשי צבא רוסים קיבלו הכשרה על השימוש בטילים בליסטיים לטווח קצר מסוג Project 360 של איראן (Fath-360 | BM-120), ובתחילת ספטמבר 2024, רוסיה קיבלה את המשלוח הראשון של הטילים האלה מאיראן.
במקביל לפעולה זו, שותפים בינלאומיים מכריזים על צעדים שלא יאפשרו לאיראן אייר לפעול בשטחם בעתיד וממשיכים במהלכים נוספים לסימון אנשים, ישויות וספינות שממוקמות באיראן וברוסיה ומעורבות בהעברת סיוע קטלני מאיראן לרוסיה. משרד החוץ של ארצות הברית מסמן במקביל שלוש ישויות, כולל איראן אייר, ומזהה חמש ספינות מעורבות בהפצת מערכות נשק איראניות לרוסיה.
"היום, ארצות הברית ובעלות בריתנו נוקטים פעולה משותפת בתגובה להחלטה הפזיזה של איראן להפיץ טילים בליסטיים לרוסיה לשימוש במלחמתה נגד אוקראינה, למרות הגינוי מהקהילה הבינלאומית", אמר סגן מזכיר האוצר, וולי אדיימו. "איראן בחרה להעצים את מעורבותה במלחמה הבלתי חוקית של רוסיה, וארצות הברית, יחד עם שותפינו, ימשיכו לעמוד לצד אוקראינה".
איראן אייר
איראן אייר, שממוקמת בטהראן, היא חברת התעופה הראשית של איראן ומבצעת טיסות נוסעים ומטען. איראן אייר העבירה בעבר סחורות עבור משמרות המהפכה האיראניות (IRGC) ומשרד ההגנה והלוגיסטיקה של הכוחות המזוינים של איראן (MODAFL). איראן גם סיפקה שירותי הובלה לרוסיה, כולל משלוחי אלקטרוניקה וחלקי מטוסים.
איראן אייר נכנסה בעבר תחת סנקציות בשל היותה בבעלות או בשליטה של ממשלת איראן. במקביל, משרד האוצר גם זיהה 67 מטוסים שבשליטת איראן אייר והכניס אותם לרשימת האנשים והישויות המיוחדים (SDN List). היום, איראן אייר מסומנת שוב בשל מעורבתה באספקת נשק לרוסיה.
אישים של IRGC ו-MODAFL
רוחוללה קטבי המבוסס ברוסיה, הוא איש הקשר של ממשלת רוסיה למשרד ההגנה הלוגיסטיקה של הכוחות המזוינים של איראן (MODAFL) במוסקבה. בתפקידו זה כפקיד MODAFL, קטבי תרם להכנות של רוסיה לקבל את טילי ה-CRBMs מסוג פתח-360 של MODAFL.
אבראהים בהרמי, אזרח איראני, הוא עובד של מפעלי שהיד חרראזי, ארגון משני של קבוצת התעשייה שהיד באקרי (SBIG) של איראן, והוא היה איש קשר באיראן לממשלת רוסיה ולהכשרת אנשי הצבא הרוסים באיראן.
עלי ג'עפרבאדי (ג'עפרבאדי), מפקד איראני, הוא מפקד פיקוד החלל סלמן פרסי של חיל האוויר IRGC. כמפקד פיקוד החלל סלמן פרסי של חיל האוויר IRGC, ג'עפרבאדי פיקח על שיגורי לוויינים באיראן.
עדכון TRANSMORFLOT וספינות MG-FLOT
ב-8 במאי 2022, משרד החוץ סימן את TransMorFlot LLC שממוקמת ברוסיה עבור פעולה במגזר הימי של הפדרציה הרוסית. בעת הסימון, ספינות שבבעלות וניהול TransMorFlot LLC הובילו נשק עבור ממשלת רוסיה. במקביל, משרד החוץ זיהה את הספינה הרוסית ETIM כנכס שבו יש ל-TransMorFlot LLC עניין. ב-27 ביוני 2022, TransMorFlot LLC שינתה את שמה ל-MG-FLOT Limited Liability Company. ביולי 2022, MG-FLOT שינתה את שמה של ETIM EMIN ל-SAPFIR. ספינה זו חוצה באופן קבוע את הים הכספי, ומעבירה מטען בין איראן לרוסיה.
דז'מאלדין אמירמאגומדוביץ' פשייב, הוא הבעלים או שולט ברשת חברות ספנות רוסיות שפועלות בנמל אוליה ברוסיה. מפעליו של פשייב מעורבים ביצוא צבאי רוסי מאז 2021, והשלימו מעל 200 הסכמים הקשורים להובלת סחורות צבאיות ברחבי העולם. פשייב וחברותיו היו חלק בלתי נפרד מהעברת הסיוע הקטלני המתמשך לחברת המניות המיוחדת של הפדרציה הרוסית (SEZ Alabuga), שהיא אחד המפעלים הראשיים להרכבת כלי טיס בלתי מאוישים עבור משרד ההגנה הרוסי, בתמיכת איראן. פשייב הוא כיום יו"ר הדירקטוריון של MG-FLOT.
הספינות הרוסיות BORIS KUSTODIEV, PORT OLYA-3, PORT OLYA-4, ו-KOMPOZITOR RAKHMANINOV, הן ספינות שבבעלות וניהול MG-FLOT. הספינות BORIS KUSTODIEV, PORT OLYA-3, PORT OLYA-4 ו-KOMPOZITOR RAKHMANINOV חוצות באופן קבוע את הים הכספי, ומעבירות מטען בין איראן לרוסיה. משרד ההגנה הרוסי השתמש בספינה PORT OLYA-3 להובלת טילים בליסטיים לטווח קצר מאיראן לרוסיה.
רשת חברת ההובלה אזדגן
חברת ההובלה אזדגן שממוקמת באיראן היא חברה הקשורה ל-IRGC, והיא קריטית לפעולות הלוגיסטיקה של IRGC. נכון ל-2018, חברת ההובלה אזדגן הייתה חלק מתיק החברות שבבעלות, שליטה או ניהול של קרן ספה, הידועה גם כקרן שיתוף הפעולה של IRGC. חברת ההובלה אזדגן מבצעת פעולות הובלת מטען קרקעיות עבור IRGC, כולל הובלת סיוע קטלני במזרח התיכון והענקת שירותי לוגיסטיקה הקשורים לתחמושת עבור מתקני IRGC.
חברת ההנדסה עמאד בהינה סאז שממוקמת באיראן (עמאד בהינה סאז), חברת הנדסה ובקרת איכות סנג'ש גוסטאר דנה (סנג'ש גוסטאר דנה), וקבוצת טליה סבז ג'יהאן (טליה סבז ג'יהאן) הן ישויות משפטיות החברות במועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן. חברת עמאד בהינה סאז היא חברה הקשורה ל-IRGC ואחראית על עיצוב וייצור חלקים מכניים ואלקטרוניים ומיוצגת במועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן על ידי עלי זרה, שגם משמש כיו"ר מועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן.
חברת סנג'ש גוסטאר דנה היא חברה הקשורה ל-IRGC ואחראית על בקרת איכות ופיקוח ומיוצגת במועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן על ידי גולמרזה אייני סרקאלה, שגם משמש כסגן יו"ר מועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן. קבוצת טליה סבז ג'יהאן היא חברה הקשורה ל-IRGC ואחראית על עיצוב והנחיית ניהול פרויקטים ומיוצגת במועצת המנהלים של חברת ההובלה אזדגן על ידי מסעוד נורהמדי, שגם משמש כמנהל הכללי של חברת ההובלה אזדגן.