ספינת משא עם מטען מסוכן פי 7 מהפיצוץ בנמל ביירות עוגנת בנורווגיה
ספינת משא נושאת 20,000 טונות אמוניום חנקתי – פי שבעה מהכמות שגרמה לפיצוץ בנמל ביירות – נגררה לנמל בנורווגיה לצורך תיקונים בעקבות נזקים שנגרמו לה במהלך סערה. הרשויות בנורווגיה הכריזו על מצב חירום בשל הסיכון הפוטנציאלי לאוכלוסייה המקומית
מספר רב של אתרים (MarineInsight, Safety4Sea, Maritime-Executive, GCaptain, NewsWeek) דיווחו בשבוע שעבר על מצב חירום שהוכרז בנמל Tromsø שבנורבגיה, בשל ספינת משא שהובילה מטען של 20,000 טונות של אמוניום חנקתי, שספגה נזקים וביקשה לעגון בנמל מקלט לצורך תיקון הנזקים.
הספינה Ruby, שמשקלה 37,000 טון ואורכה 183 מטרים (600 רגל), הרשומה במלטה ומנוהלת מאיחוד האמירויות, יצאה מנמל Kandalaksha שבצפון רוסיה ב-22 באוגוסט כשהיא עמוסה במטען לכיוון האיים הקנריים, ל-Las Palmas שבאוקיינוס האטלנטי.
ה-Ruby נכנסה לאזור המים הכלכליים של נורווגיה ב-25 באוגוסט 2024, והפליגה אל הגבול הטריטוריאלי של 12 הקילומטרים באזור Hammerfest. כאשר היא נתקלה בסערה, נגרמו נזקים לגוף הספינה, למדחף ולהגה, והיא חיפשה נמל מקלט מפני הסערה.
ב-26 באוגוסט, הספינה הפליגה לכיוון נמל Tromsø ועגנה מחוץ לנמל, בבקשה לאפשר לה נמל מקלט. צבא נורווגיה התייעץ והמליץ על מיקום העגינה לפני שהספינה נכנסה לנמל Tromsø ב-1 בספטמבר. מנהל התנועה האזורי מסר לתקשורת המקומית כי "לא ידענו שהספינה נפגעה כשנכנסה לאזור הכלכלי הנורווגי".
כל הספינות המפליגות במים בינלאומיים נדרשות לעמוד בדרישות קודים ואמנות בינלאומיות. כדי לוודא שמצבן של ספינות זרות עומד בדרישות אלו, נעשות בדיקות באניות בעת ביקורן בנמלים בינלאומיים. בדיקה זו של ספינות זרות ידועה בשם בקרת מדינת נמל (Port State Control - PSC).
בדיקות PSC ראשוניות של Ruby חשפו נזק לגוף הספינה, מה שהוביל להחלטה על עיכובה. הרשויות הנורווגיות התוודעו למטען האמוניום החנקתי שהספינה נשאה ולנזקיה רק לאחר שעגנה בנמל. הרשויות הורו כי עליה לעבור תיקונים זמניים לפני שיינתן לה היתר, וכי לאחר מכן יהיה עליה להגיע למספנה לצורך עבודה נוספת. על פי הדיווחים, יהיה צורך לגרור את הספינה.
ה-Ruby נשאה כמעט פי שבעה יותר אמוניום חנקתי מאשר 2,750 הטונות שהתפוצצו בנמל ביירות באוגוסט 2020. Tromsø היא עיר בצפון נורווגיה עם אוכלוסייה של כ-40,000 תושבים וכ-78,000 באזורים הסמוכים. זהו יעד תיירותי פופולרי, והיא נחשבת לעיר הצפונית ביותר בעולם. הנמל שבו עגנה הספינה ממוקם סמוך לקמפוס אוניברסיטאי, לבית חולים אוניברסיטאי ולמאות בתי מגורים.
בשל אופיו המסוכן של המטען והיקף הנזק לגוף הספינה, לא היה זה מעשי או בטיחותי לבצע את התיקונים הדרושים סמוך ל-Tromsø. לכן ניתן לספינה אישור זמני להיגרר למעגן מתאים יותר שבו ניתן יהיה לבצע את התיקונים בבטחה. סביר להניח שיהיה צורך לפרוק את המטען באופן זמני לצורך התיקונים.
מאמץ משולב של מספר סוכנויות נוהל כדי להתמודד עם המצב ביעילות ובבטחה. זה כלל את מנהל החופים הנורווגי, נמל Tromsø, המשטרה והמנהלת להגנה אזרחית ותכנון חירום (DSB). רשויות אלה פעלו יחד כדי להבטיח שהספינה תועבר בבטחה ושיוכלו לבצע את התיקונים הדרושים.
המצב תואר כמצב חירום בנמל בשל אופיו המסוכן של המטען, והרשויות הגיבו לחששות שהעלו זכרונות מהפיצוץ בנמל ביירות, שבו היה מעורב גם אמוניום חנקתי.
ה-Ruby קיבלה הוראה מהמשטרה לעזוב את האזורים המיושבים ולנוע ל-Vannøya, הממוקמת צפונית ל-Tromsø. התוכנית הייתה לגרור את ספינת המשא מנמל Tromsø למעגן בהקדם האפשרי.
על פי רשות הנמלים של Tromsø, פעולת גרירת הספינה תתבצע בהתאם לנהלים שגרתיים. קברניט הספינה, בשיתוף עם הנתב, יתכנן את היציאה מהרציף, כאשר סירות גרר יחזיקו את הספינה מאוזנת.
גוררות הגיעו ביום שלישי כדי לגרור את הספינה מנמל Tromsø למעגן, וה-Ruby יצאה ב-4 בספטמבר מנמל נאט"ו, מלווה בשתי סירות גרר, בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר ביום רביעי האחרון. בעדכון האחרון של Vessel Finder נכתב שהספינה יצאה ל-Vannøya והייתה צפויה להגיע עד 5 בבוקר יום רביעי.
המידע מסתמך על פרסומים שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.