הובלת כמויות קטנות או מזעריות של חומרי נפץ

הקלות אפשריות בהובלת כמויות קטנות של חומרי נפץ בארה”ב וישראל: השוואה בין הרגולציות

מינהל בטיחות חומרים מסוכנים וצינורות נפט (Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration – PHMSA) במשרד התחבורה (DOT) של ארה"ב פרסם (28/06/2024) במרשם הפדרלי בקשה לקבלת מידע על כמויות מזעריות של חומרי נפץ.  

הבקשה מופנית למשלחים (Shippers) של חומרים מסוכנים (HAZMAT) בנוגע לכמויות קטנות או לריכוזים נמוכים של חומרי נפץ, שהם מובילים ושמהווים סיכון נמוך לחיים, לרכוש ולסביבה.  

המטרה היא לקבוע, בהתבסס על ניסיונם של המשלחים, אילו כמויות קטנות או ריכוזים נמוכים של חומרי נפץ הם מציעים להובלה, שנראה שהם מהווים סיכון נמוך (למשל: חומרה זניחה או הסתברות זניחה) לחיים, לרכוש ולסביבה.  

המידע ישמש להגדרת המיקוד של פרויקט מחקר בנושא הסיכון של כמויות קטנות ו/או מזעריות של חומרים נפיצים, ובבחירת דגימות בדיקה עבור המחקר, שיוזמת PHMSA.  

הגדרות (מתוך הבקשה לקבלת מידע) 
חומרים מסוכנים - חומרים שעלולים להוות סיכון בלתי סביר לחיים, לרכוש ולסביבה בעת הובלה במסחר בהם. PHMSA מפרסמת את תקנות החומרים המסוכנים (Hazardous Materials Regulations - HMR), הכלולות בכותרת 49 של קוד התקנות הפדרליות (Code of Federal Regulations - CFR) חלקים 171-180, להובלה בטוחה ומאובטחת של חומרים מסוכנים.  

סיכון נמוך לחיים, לרכוש ולסביבה - סיכון, המורכב מחומרה זניחה ומהסתברות נדירה לתרחיש הגרוע ביותר הקשור להובלה, לרבות הכנה להובלה, אחסון ו/או טיפול אגב תנועה.  

חומרה זניחה - עלולה לגרום לאחד או יותר מהבאים: פציעה או מחלת מקצוע שאינה גורמת לאובדן יום עבודה, השפעה מינימלית על הסביבה (פליטת מזהמי אוויר/מים/פסולת מוצקה, שחרור מסוכן בשוגג או שינוי לרעה במשאבים/מערכות אקולוגיות), או הפסד כספי הנמוך מ-100,000 דולר.  

הסתברות נדירה - לא סבירה, אך אפשרית לאירוע שיתרחש בחיי הפריט.  

המצב כיום בארה"ב  
נכון לעכשיו, ה-HMR דורש שכל שינוי בניסוח, בעיצוב או בתהליך המשנה כל אחת מתכונותיו של חומר נפץ מדרגה 1 ייחשב ל"חומר נפץ חדש", ויש לבחון, לסווג ולאשר אותו להובלה.  

קבלת אישור מ-PHMSA להובלת חומרי נפץ דורשת התחייבויות משמעותיות של זמן, מאמץ ומשאבים כספיים מצד המשלח הפוטנציאלי, הסוכן הבוחן ו-PHMSA.  

אין חריגים עבור חומרי נפץ מדרגה 1 בכמות קטנה, שניתן להחיל על קטגוריות רחבות של חומרי נפץ בכמות קטנה או בריכוז נמוך. קיימים כמה חריגים המוגדרים באופן צר, המתירים הובלה של חומרי נפץ ספציפיים שעברו מבחני רגישות למכה, לחיכוך או לחום, שניתן לשנע באריזות פנימיות המכילות עד 30 גרם או עד 1 גרם (בהתאם לתקנה הרלוונטית).  

חריגים אלו מתירים הובלה של כמויות קטנות של חומרי נפץ אדישים ספציפיים ומוגדרים באופן צר. החריגים אינם כוללים היתרים לקטגוריות רחבות יותר של חומרי נפץ בכמות קטנה או בריכוז נמוך המוגדרות בריכוז נמוך יותר ללא בדיקה פרטנית, וגם לא מגדירים מתי חומר נפץ מדולל עשוי להיות מוחרג מדרישות HMR III.  

קביעת חריגים של כמות קטנה ו/או זניחה לחומרי נפץ המהווים סיכון נמוך בהובלתם, תפחית את הזמן, המאמץ וההשקעות הכספיות הנדרשים מכל הצדדים המעורבים לצורך אישור ההובלה, תוך שמירה על בטיחות מערכת ההובלה.  

הבקשה של PHMSA לקבלת מידע כוללת שאלות שעליהן מתבקשים משלחי החומרים המסוכנים להשיב.  

ומה המצב בישראל?  
תקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001, מגדירות: הובלת חומר מסוכן - הובלת חומר מסוכן ברכב מסחרי, בין בהובלה עצמית ובין בהובלה בשכר.  
חומר מסוכן - כהגדרתו בחוק, שהוא חומר מן החומרים המפורטים בספר הכתום ובהתאם להוראותיו ולמעט פסולת רגילה כהגדרתה בתקנות בריאות העם (טיפול בפסולת במוסדות רפואיים), תשנ"ז-1997.  

קבוצת סיווג - קבוצת סיווג מתוך 9 קבוצות של חומרים מסוכנים המסווגים לפי הספר הכתום לפי הסיכון שלהם או הסיכון השולט מתוך כמה סיכונים הגלומים בהם.  

תקנות שירותי הובלה מפרטות דרישות, סייגים ותנאים להובלת חומרים מסוכנים ואינן מחריגות כמויות קטנות ו/או מזעריות של חומרים מקבוצת סיווג 1.  

תקנות מסילות הברזל (שינוע חומרים מסוכנים), תשנ"ט-1999, מגדירות: חומר מסוכן - חומר מן החומרים המוגדרים על פי התנאים שבספר הכתום כחומרים מסוכנים, או חומר בעל תכונה דומה, בכמות העולה על המינימום המפורט בתוספת הראשונה לצו הפיקוח. תקנות אלו מגדירות גם חומר מסוכן ארוז וחומר מסוכן בצובר.  

קבוצת אריזה - קבוצת אריזה לפי רמת הסיכון של חומר מסוכן (Packaging Group), לפי הסיווג שנקבע בספר הכתום.  

קבוצת סיכון (UN Class) - מספר המורכב מספרה אחת או שתיים לציון סוג הסיכון של החומר המסוכן, שקבעה ועדת המומחים והמספר פורסם בספר הכתום.  

גם תקנות מסילות הברזל מפרטות דרישות, סייגים ותנאים להובלת חומרים מסוכנים ואינן מחריגות כמויות קטנות ו/או מזעריות של חומרים מקבוצת סיווג 1.  

בנוסף לתקנות כאמור, קיימים 2 נהלי מפע"ר בנושא: הראשון - נוהל דרישות מחייבות למבנה רכב המוביל חומרי נפץ, 2001, שגם הוא אינו מחריג כמויות קטנות או זניחות.  

השני - ריכוז דרישות הנוגעות להובלת ואחסון חנ"פ לצורך אילוף כלבים, 2004. נוהל זה מחריג הובלה, העברה ואחסון חנ"פ במשקל כולל ומירבי של עד 200 גרם לצורך אילוף כלבים לגילוי חנ"פ. במקרים אלו ניתן להוביל גם ברכב פרטי המצויד בארגז אחסון נייד לחומרי נפץ, שמאפייניו לפי מיפרט E.M.I. #22 .  

הערה: באיו"ש המינהל האזרחי הוא הגוף הרגולטורי, וקיים נוהל בנושא.  

המידע מסתמך על פרסומים שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn שאני מנהל: Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית