בקשה לדיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא שריפות סוללות ליתיום-יון
נכון להיום אין לשירותי הכבאות פתרונות בנמצא ומדינת ישראל צריכה לחשוב כיצד מתמודדים עם הנושא
חודש אוגוסט השנה היה חם באופן מיוחד: מזג האוויר לוהט, המצב הביטחוני על סף רתיחה, והעיסוק בנושא הסיכונים הכרוכים בשריפת סוללות ליתיום-יון עלה לכותרות.
בראשית החודש פורסם כאן מאמרו של ידידי, המהנדס דני קרוננברג, שבו צוין שרשות הכבאות מודה שאין לה יכולת לכבות סוללות ליתיום-יון. במאמר צוטטו ידידיי, הדר' ורד קויפמן ועו"ד רוני שדה, שהתייחסו לנושא.
כמה ימים לאחר מכן פורסמה ב"כלכליסט" כתבתו של תומר הדר, שבה שירותי הכבאות מתריעים כי שריפה של רכב חשמלי בחניון תת-קרקעי עלולה להיות קטלנית.
קצת אחר כך שלחה לשכת ממוני הבטיחות בישראל לנציב כבאות והצלה נייר עמדה בנושא בטיחות בעבודה עם סוללות ליתיום-יון.
וב"זמן ישראל" פורסמה כתבתו של עומר שרביט, שבה רשות הכבאות מודה שאין אפשרות לכבות סוללות ליתיום.
מקריאת המאמר, הכתבות ונייר העמדה הנ"ל עולה בבירור הצורך שרשות הכבאות תוציא הנחיות לציבור כיצד לפעול כאשר מתרחשת דליקה של רכב חשמלי עם סוללת ליתיום-יון בחניון תת-קרקעי של מבנה מאוכלס.
נכון יהיה לקיים דיון של גורמי מקצוע בנושאי הבעיה ואפשרויות ההתמודדות איתה במרחבים הפרטי והציבורי.
על רקע זה פנה השבוע (26/08/2024) ח"כ אריאל קלנר ליו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, בבקשה לכנס את הוועדה לדיון דחוף בנושא הסיכונים הכרוכים בשריפת סוללות ליתיום-יון כדי לוודא שמדינת ישראל נערכת בצורה נאותה לכל תרחיש.
בהקשר זה ראוי להזכיר שבעקבות הפיצוץ האדיר שאירע בנמל ביירות (04/08/2020), ח"כ אריאל קלנר הגיש (12/08/2020) שאילתה דחופה מס' 53 בנושא היערכות ישראל לאירוע כמו זה שאירע בנמל ביירות.
הוא גם הפנה (25/08/2020) שאלה בכתב לכל אחד מן השרים הנוגעים בדבר.