שיא של 20 שנה בתאונות הדרכים: מדוע ח”כ טופורובסקי התפטר מועדת המשנה לבטיחות בדרכים?

גילוי נאות: אינני מכיר את חבר הכנסת טופורובסקי ומעולם לא פגשתי אותו. אך אתמול נפל דבר. וכמו כל דבר שנוגע למחדל תאונות הדרכים, גם התפטרותו לא זכתה לכיסוי תקשורתי

אתמול (א'), התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, לדיון מיוחד שעסק בשיא בכמות הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים. ח"כ טופורובסקי, שיזם את הדיון, אמר כי 255 בני אדם נהרגו מתחילת השנה וזה שיא של 20 שנה.

הוא הוסיף כי כולם יודעים מה צריך לעשות, אבל חוסר המעש גורם לכך שאנשים שיכולנו להציל נהרגים. על רקע זה הודיע, כי "כיושב ראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים אני קובע שאין קיום לוועדה הזו – ועדה שמפקחת ואף אחד לא מתייחס אליה. אני לא יכול להמשיך להיות חלק מההצגה הזו ולכן אני מודיע ליו"ר ועדת הכלכלה שאני מתפטר מראשות ועדת המשנה". היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי הוא לא מקבל את ההתפטרות והוסיף: "חשוב שח"כ טופורובסקי ימשיך בעבודה ונדאג לטפל בבעיה מול משרדי הממשלה".

גילוי נאות: אינני מכיר את חבר הכנסת טופורובסקי ומעולם לא פגשתי אותו. אך אתמול נפל דבר. וכמו כל דבר שנוגע למחדל תאונות הדרכים, גם התפטרותו לא זכתה לכיסוי תקשורתי.

נתחיל בהתחלה, ללא פוליטיקה, כי כולם אשמים, מימין ומשמאל. הנה קצת נתונים: 16 מיליארד ₪ עלות תאונות הדרכים, 34 מיליארד סך מיסוי על ענף הרכב (מינהל הכנסות המדינה "דו"ח תקופתי" 2019-2020).

בעשור האחרון (2013-2023) היו 4,019 הרוגים, עפ"י הרלב"ד, ובהחלט אפשר להוסיף עוד כ-100 הרוגים כל שנה אחרי שמנקים את "משחקי הסטטיסטיקה".

אחרי כל זה, אנחנו עדיין מדינה ללא תכנית לאומית למלחמה בתאונות הדרכים. אין מודעות ציבורית ומשפחות הקורבנות והפצועים ה"שקופים" עסוקים באבל ובהישרדות.

בדומה לאווירה הכללית סביב העדר הטיפול בתאונות דרכים בשנת 2024, כמה שנים קודם לכן, ב-2016, השתתפתי בשימוע ציבורי שקיים ח"כ לשעבר איתן כבל. גם אז, כולם התייצבו ונכתבו מסקנות. גם אז, אלו נקברו בשגרת היומיום הישראלית.

חזרה לימינו. ח"כ בועז טופורובסקי פועל כבר שנים בתחום ההתמודדות עם תאונות דרכים. אני מניח שהוא לא הופתע שהוועדה לא ממש עניינה את האחראים. הוא עשה מעשה והתפטר.

אנחנו האזרחים מקבלים מחדל שנתי הגובה מאות הרוגים בשנה ואלפי פצועים. לקוראי המאמר אכתוב רק זאת: האם מדינת ישראל הייתה מתייחסת בשוויון נפש וכמעט באפס מעשה למאות הרוגים מטרור כל שנה?

ח"כ טופורובסקי עשה מעשה אצילי ואנחנו נותרנו שוב ללא קול, ללא יד שתצביע על המחדל וללא מחוקק שהנושא בנפשו.

הברירה נשארה שוב בידנו, האזרחים. רק לחץ ציבורי יעשה שינוי. השנה הזו נראית נוראית עפ"י תחזית הרלב"ד. היא צפויה להסתיים עם כ-450 הרוגים. תנו לזה לשקוע.

אם אכפת לכם כאזרחים מתאונות דרכים, בואו ננסה עצומה.

ניצב משנה (בדימוס) אילן מור, מפקד משטרת התנועה לשעבר, הוא שותף במיזם מערכת In Car Eye - מערכת שעשויה להציל חיים של עשרות בני אדם ומאות פצועים בתאונות דרכים בישראל עקב היסח הדעת של נהגים. מנכ"ל המיזם הוא שלומי אופיר.