האיחוד האירופי מקיים הליך התייעצות עם הציבור בנושא חומרי נפץ אזרחיים

הנציבות האירופית פרסמה לאחרונה באתר האינטרנט שלה שאלון התייעצות ציבורית להערכת חקיקת חומרי הנפץ האזרחיים. מדובר בדירקטיבה 2014/28/EU, שעניינה הבטיחות והפיקוח על חומרי נפץ אזרחיים המשמשים באיחוד האירופי המשותף, בהוראת הנציבות האירופית 2008/43/EC ובהחלטת הנציבות האירופית 2004/388/EC המסדירה את נושא הובלת חומרי נפץ.

חומרי נפץ לשימושים אזרחיים הם חומרים ופריטים הנחשבים לחומרי נפץ בהתאם להמלצות האו"ם על הובלת חומרים מסוכנים הנכללים בקבוצת סיווג סיכון 1. יודגש שחוקי האיחוד האירופי לחומרי נפץ אזרחיים אינם מתייחסים לחומרי נפץ (כולל תחמושת) המיועדים לשימוש על ידי כוחות הביטחון.

התייעצות ציבורית זו נועדה לאסוף תובנות מיחידים ומארגונים, האם כללי האיחוד האירופי לחומרי נפץ אזרחיים ממשיכים להיות מתאימים למטרה, לזהות תחומים הדורשים שיפור, ולהבין טוב יותר האם ההיקף הנוכחי עדיין רלוונטי להתמודדות עם אתגרים חדשים. השאלון בנוי ברובו משאלות סגורות, אם כי ניתן גם להוסיף מלל חופשי.

תקופת ההתייעצות החלה בראשית חודש אפריל 2024, והמועד האחרון למשלוח השאלון לאחר מילוי בחזרה לנציבות היה ה-1 ביולי 2024. משחלף מועד זה התקבלו בחזרה בסך הכול 9 שאלונים ממולאים שנבדקו ושנמצאו תקפים. בפילוח 9 שאלונים אלו נמצא, ש-6 נשלחו מרשויות ציבוריות, 1 מארגון במגזר השלישי, 1 מאזרח, ו-1 מארגון עסקי.

בפילוח השאלונים לפי מדינת השולח: 3 היו מאוסטריה, ו-1 מכל אחת מהמדינות הבאות: שוודיה, הולנד, צרפת וצ'כיה.

להלן מספר שאלות מתוך שאלון ההתייעצות הציבורית להערכת חקיקת חומרי הנפץ האזרחיים (ושוב מודגש, שבכל מקום בו מופיע להלן המונח "חומר/י נפץ" הכוונה היא לחומר/י נפץ אזרחיים בלבד):

הקשר כלכלי ושוק:
מהי מידת שביעות הרצון שלך מהכללים שנקבעו בהנחיה עבור מגזר חומרי הנפץ?

ביצוע ותחולה:
באיזו מידה המטרות הבאות של ההוראה הקיימת עדיין רלוונטיות (מבטיחות את הבריאות ואת הבטיחות של בני אדם; ומבטיחות את שלום הציבור)?

באיזו מידה ההנחיות תרמו (להשגת יעדים ספציפיים; ליצירה של כללים אחידים במדינות האיחוד; ליכולת מעקב משופרת על חומרי נפץ והובלתם; לקיומם של כללים ברורים על הובלת חומרי נפץ; לציות גבוה יותר לדרישות הבטיחות המחייבות; לבטיחות המוצר; ולהגברת האפקטיביות של הרגולציה)?

באיזו מידה מתייחסת ההוראה (לבריאות ולבטיחות; לשימוש לא-בטוח בחומרי הנפץ; לנושאי ביטחון; לגניבת חומרי נפץ; לשימוש פח"עי או פלילי בחומרי נפץ; לסחר לא-חוקי ולסיכון לשימוש לרעה במלחמה/באזורי עימות; לאכיפה מידתית ולעונשים על החזקה בלתי חוקית, שימוש לרעה וגניבות של חומרי נפץ; לנושאים סביבתיים; לנושא קיימות וטיפול בפסולת חומרי נפץ; ולהתפתחויות טכנולוגיות)?

האם יש היבטים של מטרות ההנחיה שאינם זוכים להתייחסות מספקת בהנחיה?

באיזו מידה ההנחיה עדיין רלוונטית (לחובות יצרנים; לחובות יבואנים; לחובות מפיצים; לשליטה בהעברת חומרי נפץ באיחוד האירופי; לסימון ותווי; לתיעוד; לרישיונות והרשאות; לחילוט; לעונשים; ולשיתוף מידע עם רשויות ומפעילים)?

האם ישנם מוצרים או כל היבט שאינו נכלל כרגע בהנחיה ושראוי להכללה (סיכונים הקשורים למוצרים הקשורים אליהם; מרחקי בטיחות; אחסון; הובלות; מעברים; ומודעות לצרכן)?

באיזו מידה החובות והפעולות הקשורות לציות להוראה מייצגות נטל מידתי (משימות אדמיניסטרטיביות ומשרדיות; תיק טכני משוכלל עבור בקשה להערכת התאמה; הודעה על הובלה; הודעה על תאונה או אירוע מסוכן; הגשת דוחות ונתונים סטטיסטיים לרשויות המוסמכות; תיוג מידע; אספקת מידע טכני של חומר הנפץ האזרחי למעקב הרשויות וגורמים כלכליים; הגשת בקשות להרשאות להסמכות ולאישורים; שמירת תיעוד; משימות אופרטיביות; 

עיצוב וייצור לפי דרישות הבטיחות; אדמיניסטרציה נדרשת בהעברת חומרי נפץ; בקרה על העברת חומרי נפץ; ביצוע הליכי הסמכה; הטמעת מערכות מעקב ופעולות לרבות מספר רישום שהוקצה על ידי הגוף המודיע; וכן לפי השיטה האחידה שנקבעה על ידי הוועדה; תיוג סימון CE ותיאום בין גופים מודיעים על אישור להדביק מספר רישום; ביצוע פעולות מתקנות לגבי פריטים שאינם עומדים בדרישות; שיתוף פעולה עם ביקורת ובדיקות; וביצוע חקירות בתגובה לבקשות של רשויות ציבוריות)?

התערבות הנציבות האירופית:
באיזו מידה בהיעדר ההנחיה והתערבות האיחוד האירופי, מדינות חברות שהיו פועלות לבדן היו יכולות להשיג (רמה גבוהה של הגנה על בריאות ובטיחות; תיאום בכל הקשור להובלות חוצות גבולות של חומרי נפץ; רמה גבוהה של אמון המשתמשים; הרמוניה של כללים זמינים בנושאי פיקוח על חומרי נפץ; הפחתת חסמי הסחר ועלויות השוק; יכולת מעקב משופרת של מכירות ועסקאות; הכרה הדדית בחומרי נפץ זמינים באיחוד האירופי למרות דרישות מוצר שונות)?

כיצד יושפע מגזר חומרי הנפץ אם ההנחיה תבוטל?

באיזו מידה הוראת חומרי הנפץ עולה בקנה אחד עם חקיקה אחרת של האיחוד האירופי ו/או מדיניות אחרת של האיחוד האירופי בכלל?

מהי מידת הקוהרנטיות עם ההנחיות הספציפיות המפורטות של האיחוד האירופי (תקנה (EU) 2019/1148 בנושא קודמני (Precursors) חומרי נפץ; מסגרת החקיקה החדשה - תקנה (EC) מס' 65/2008 החלטה מס' 768/2008/EC; חקיקת הכימיקלים של האיחוד האירופי - REACH ותקנון ה-CLP; הוראת נשק חם של האיחוד האירופי 2021/555; הנחיה לפיקוח על גורמי סיכון בתאונות גדולות הכרוכים בחומרים מסוכנים - הנחיה 2012/18/EU)?

המידע מסתמך על פרסומים שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn שאני מנהל: Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH ו-Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית