פריצת דרך באיסוף מודיעין: טיסת הבכורה של הכטמ”מ ההיברידי בפיתוח DARPA מתקרבת
כטמ”מ XRQ-73, שנבנה כחלק מתוכנית SHEPARD של DARPA, צפוי לבצע את טיסת הבכורה שלו עד סוף 2024
דן ארקין
|
ארגון המו"פ של משרד ההגנה האמריקני DARPA חשף פרטים על הכטמ"מ החדיש ביותר בפיתוח, שצפוי לבצע השנה את טיסת הבכורה שלו. מדובר בכטמ"מ XRQ-73, שהוא למעשה כנף מעופפת חמקנית בעלת הנעה אלקטרו-היברידית.
הכטמ"מ נועד למשימות איסוף מודיעין ותצפית, פותח בשיתוף פעולה בין DARPA וחיל האוויר האמריקני. אתר WAR ZONE דיווח כי סוכנות המו"פ מקווה שהכטמ"מ יטוס עוד השנה, וכי ניתן יהיה להעניק לו כשירות מבצעית במהירות, "נוכח צרכים מבצעיים דחופים".
פיתוח הכטמ"מ נעשה כחלק מתוכנית SHEPARD (Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration), הידועה גם בשם XRQ-73, שקיבלה את ייעודה הרשמי כ"מטוס X". התוכנית היא חלק מפרויקט "X-prime" שמנצל את הארכיטקטורה ההיברידית החשמלית הסדרתית ואת טכנולוגיות המרכיבים של פרויקט AFRL/IARPA Great Horned Owl.
"הרעיון מאחורי תוכנית X-prime של DARPA הוא לקחת טכנולוגיות מתקדמות ולצמצם את הסיכונים באינטגרציה מערכתית על מנת להביא במהירות לעיצוב כלי טיס חדש למשימות ארוכות טווח שניתן לשלב בשדה הקרב במהירות," אמר סטיב קומדינה, מנהל תוכנית SHEPARD. "תוכנית SHEPARD מפתחת ארכיטקטורת הנעה מסוימת ומחלקת כוח כדי להציג את היתרונות הפוטנציאליים עבור מחלקת ההגנה."
צוות DARPA כולל חברים ממעבדת המחקר של חיל האוויר (AFRL) והמשרד למחקר ימי (ONR).
הקבלן הראשי לתוכנית SHEPARD הוא מגזר המערכות האוויריות של חברת נורת'רות גרומן ברדונדו ביץ', קליפורניה. חברת Scaled Composites, LLC היא ספקית ראשית בתוכנית, יחד עם Cornerstone Research Group, Inc., Brayton Energy, LLC, PC Krause and Associates, ו-EaglePicher Technologies, LLC.
על פי הפרסומים עד כה, מדובר בפלטפורמה נטולת זנב, ודומה בצורתה לכטמ"מ הקודם, RQ-170 'סנטינל' מתוצרת לוקהיד מרטין. הכטמ"מ החדש עשוי ברובו מחומרים מרוכבים.
לא נמסרו פרטים על ביצועים מדויקים, אך נמסר כי משקל הכטמ"מ הוא 1,250 פאונד (כ-570 ק״ג), יכול לטוס בגבהים שבין 3,500 ל-18,000 רגל ומהירותו בין 100 ל-250 קשר. כלי הטיס יהיה מוגדר במשפחת Group 3 UAS.
מדגישים שהכטמ"מ בעל תכונות חמקנות ושקט, ולכן מתאים לאיסוף מודיעין מעל אזורים קריטיים. הכטמ"מ בעל חתימות אקוסטיות ואינפרה-אדום נמוכות, ומתאים לצרכי צבא ארה"ב לפעולות מבצעיות בסביבות רוויות הגנה אווירית.
כטמ”מ XRQ-73, שנבנה כחלק מתוכנית SHEPARD של DARPA, צפוי לבצע את טיסת הבכורה שלו עד סוף 2024
ארגון המו"פ של משרד ההגנה האמריקני DARPA חשף פרטים על הכטמ"מ החדיש ביותר בפיתוח, שצפוי לבצע השנה את טיסת הבכורה שלו. מדובר בכטמ"מ XRQ-73, שהוא למעשה כנף מעופפת חמקנית בעלת הנעה אלקטרו-היברידית.
הכטמ"מ נועד למשימות איסוף מודיעין ותצפית, פותח בשיתוף פעולה בין DARPA וחיל האוויר האמריקני. אתר WAR ZONE דיווח כי סוכנות המו"פ מקווה שהכטמ"מ יטוס עוד השנה, וכי ניתן יהיה להעניק לו כשירות מבצעית במהירות, "נוכח צרכים מבצעיים דחופים".
פיתוח הכטמ"מ נעשה כחלק מתוכנית SHEPARD (Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration), הידועה גם בשם XRQ-73, שקיבלה את ייעודה הרשמי כ"מטוס X". התוכנית היא חלק מפרויקט "X-prime" שמנצל את הארכיטקטורה ההיברידית החשמלית הסדרתית ואת טכנולוגיות המרכיבים של פרויקט AFRL/IARPA Great Horned Owl.
"הרעיון מאחורי תוכנית X-prime של DARPA הוא לקחת טכנולוגיות מתקדמות ולצמצם את הסיכונים באינטגרציה מערכתית על מנת להביא במהירות לעיצוב כלי טיס חדש למשימות ארוכות טווח שניתן לשלב בשדה הקרב במהירות," אמר סטיב קומדינה, מנהל תוכנית SHEPARD. "תוכנית SHEPARD מפתחת ארכיטקטורת הנעה מסוימת ומחלקת כוח כדי להציג את היתרונות הפוטנציאליים עבור מחלקת ההגנה."
צוות DARPA כולל חברים ממעבדת המחקר של חיל האוויר (AFRL) והמשרד למחקר ימי (ONR).
הקבלן הראשי לתוכנית SHEPARD הוא מגזר המערכות האוויריות של חברת נורת'רות גרומן ברדונדו ביץ', קליפורניה. חברת Scaled Composites, LLC היא ספקית ראשית בתוכנית, יחד עם Cornerstone Research Group, Inc., Brayton Energy, LLC, PC Krause and Associates, ו-EaglePicher Technologies, LLC.
על פי הפרסומים עד כה, מדובר בפלטפורמה נטולת זנב, ודומה בצורתה לכטמ"מ הקודם, RQ-170 'סנטינל' מתוצרת לוקהיד מרטין. הכטמ"מ החדש עשוי ברובו מחומרים מרוכבים.
לא נמסרו פרטים על ביצועים מדויקים, אך נמסר כי משקל הכטמ"מ הוא 1,250 פאונד (כ-570 ק״ג), יכול לטוס בגבהים שבין 3,500 ל-18,000 רגל ומהירותו בין 100 ל-250 קשר. כלי הטיס יהיה מוגדר במשפחת Group 3 UAS.
מדגישים שהכטמ"מ בעל תכונות חמקנות ושקט, ולכן מתאים לאיסוף מודיעין מעל אזורים קריטיים. הכטמ"מ בעל חתימות אקוסטיות ואינפרה-אדום נמוכות, ומתאים לצרכי צבא ארה"ב לפעולות מבצעיות בסביבות רוויות הגנה אווירית.