ה-F-15 EX: מטוס הקרב המתקדם בניסויים לקראת שירות מבצעי בחיל האוויר האמריקני

רוב הניסויים מתבצעים בבסיס חיל האוויר אגלין שבפלורידה. הורכבו צוותים מיוחדים של מומחים למערכות השונות, והם פועלים במקביל כדי לזרז את התהליכים

ה-F-15 EX: מטוס הקרב המתקדם בניסויים לקראת שירות מבצעי בחיל האוויר האמריקני

תמונה: דובר צה״ל

מטוס הקרב המתקדם F-15 EX (בואינג) נמצא כעת בשלבי ניסויים ובדיקות, וחיל האוויר האמריקני מזרז את הניסויים כדי להגיע במהירות האפשרית לכניסת המטוסים לשירות מבצעי. 

רוב הניסויים מתבצעים בבסיס חיל האוויר אגלין שבפלורידה. הורכבו צוותים מיוחדים של מומחים למערכות השונות, והם פועלים במקביל כדי לזרז את התהליכים. חיל האוויר האמריקני רואה ב-F-15 EX מטוס עליונות אווירית, ובייצורו בבואינג הוכנסו מיטב המערכות המתקדמות ביותר. (מטוסי F-15 EX אמורים להגיע לחיל האוויר הישראלי בעוד כמה שנים בתצורת IA).

קולונל רוברט וולר, מפקד להק הניסויים, הסביר ל-WAR ZONE כי גוף מטוסי F-15 עבר שינויים קטנים מאז ראשוני המטוסים לפני כ-40 שנה. בשנות ה-80 נוספו למטוסים יכולות אוויר-קרקע, יכולות טיסה בגובה נמוך ושיפורים בתוכנות המטוס. 

לדבריו, משימת להקו היא לאפשר הצבת מטוסים בטייסות מהר ככל האפשר. מטוס EX מותאם לזירת הלוחמה האווירית של ימינו, נושא כמות גדולה מאוד של חימוש, דלק במכלים גדולים, חיישנים מודרניים ומערכת ל"א מהמתקדמות ביותר. "זו מכונה מרשימה מאוד," אמר הקולונל.

צוותים מטעם חברת בואינג משתתפים בשלבי הניסויים של מערכות המטוס. הם מתמקדים במערכת טוס-על-חוט (Fly-by-Wire) ובאחת המערכות המתקדמות ביותר של המטוס: תצוגה של נתוני טיסה הקבועה בתוך קסדת הטייס מול עיניו. 

שני אנשי הצוות במטוס יכולים לראות את אותה תצוגה הכוללת נתוני טיסה ומידע נוסף כמו מיקום פלטפורמות אחרות במרחב. אלו כמה מהמערכות בדגם EX של המטוס הוותיק F-15 המצויות כעת בבדיקות לקראת הצבתן בטייסות חיל האוויר האמריקני.

מערכת טוס-על-חוט (Fly-by-Wire) היא טכנולוגיה המחליפה את מערכת השליטה ההידראולית המסורתית במערכת אלקטרונית. במקום שהפקודות מהטייס יעברו באופן מכני ישירות להיגוי ולמנוע, המערכת האלקטרונית מעבירה את הפקודות בצורה דיגיטלית למחשבי הבקרה שמבצעים את הפעולות הנדרשות. 

המערכת מביאה לשיפור משמעותי בדיוק ובמהירות התגובה של המטוס, ומאפשרת שילוב של מערכות אוטונומיות מתקדמות. כמו כן, מערכת Fly-by-Wire מפחיתה את משקל המטוס ואת כמות הרכיבים המכניים הנדרשים, מה שתורם לאמינות ולתחזוקה קלה יותר של המטוס.