פיצוץ מבוקר של הריסות חלק הגשר על ספינת המכולות בבולטימור
המטרה היתה להגיע למצב, שקטע הגשר ייחתך ויפוצץ לחלקים קטנים יותר, מה שיאפשר את ציפת הספינה מחדש ופינויה מהתעלה הפדרלית
נמל Baltimore הוא אחד מ-20 הנמלים המובילים בארה"ב, והוא מדורג בראש הטבלה ביבוא כלי רכב.
גשר Francis Scott Key משמש כשער לא רשמי לנמל, שנוצר במקום שבו נהר Patapsco פוגש את מפרץ צ'ספיק. הגשר שימש למעבר של כ-34,000 כלי רכב ביום.
בשעה 1:28 לפנות בוקר ב-26 במרץ 2024 מרבית התנועה הימית לנמל שותקה, כאשר זמן קצר לאחר שהפליגה מהנמל ספינת המכולות MV Dali במשקל של כ-100,000 טון שנשאה את דגל סינגפור, איבדה את כוחה, סטתה ממסלולה, נסחפה לכיוון הגשר, התנגשה בעמוד שלו, גרמה לחלק גדול ממנו להתמוטט לתוך הנהר, ובכך לחסימת תנועת כלי השיט אל ומהנמל, וגרמה למותם של שישה בני אדם שהיו עליו.
מאז הפיקוד המאוחד (Unified Command), הכולל את חיל ההנדסה של הצבא, משמר החופים, משטרת מדינת מרילנד ורשויות אחרות, השתמש בעגורן הידראולי ענק ובכלי חיתוך מדויקים כדי לפנות כמה שיותר מהריסות הגשר, שקרסו ושנותרו תקועות על הספינה. במקביל יוצרו ערוצים חלופיים, דרכם הועברו בסך הכל 365 כלי שיט מסחריים במהלך שישה השבועות הבאים.
ב-30 באפריל פרסם נמל בולטימור הודעה לעיתונות, לפיה ה-10 במאי נקבע כתאריך היעד להסרת שאריות הריסות הגשר, כך שהספינה תוכל לצוף מחדש על פני המים, ועל כוונה לכרות תעלה בעומק 15 מטר לתנועת ספינות. עוד נמסר בהודעה על תכנית לכריית תעלה קבועה ברוחב 240 מטרים ובעומק 17 מטרים, שצפויה להיפתח עד סוף מאי השנה.
בראשית החודש (מאי 2024) החלו להניח מטעני נפץ קטנים לביצוע פיצוץ מבוקר והקרסת קטע הגשר, שנותר מונח על ספינת המכולות. תהליך הנחת חומר הנפץ נמשך מספר ימים. מהפיקוד המאוחד נמסר, שחיתוכים מדויקים כאמור בשילוב מטעני חומר נפץ קטנים בקטע הגשר הם השיטה הבטוחה והמהירה ביותר להסיר את קטע הגשר.
המטרה היתה להגיע למצב, שקטע הגשר ייחתך ויפוצץ לחלקים קטנים יותר, מה שיאפשר את ציפת הספינה מחדש ופינויה מהתעלה הפדרלית.
הפיקוד המאוחד קבע, ש-21 אנשי צוות הספינה יוכל להישאר על הספינה ולהסתתר במקום מחסה על הסיפון בזמן ביצוע פיצוץ חומרי הנפץ, שצפוי להפריד חלק גדול מגזע הגשר העשוי פלדה, שנמצא על גבי חרטום הספינה.
סוגי חומרי הנפץ דומים לאלה, ששימשו להריסת גשר המושל ההיסטורי הארי ניס במרץ 2023. הריסת גשר ניס היא בסיס טוב להשוואה, כיוון שהייתה מבצע מבוקר מאוד עם רדיוס פיצוץ מוגבל. כמו כן, חלקי הגשר אז קרסו אז ישר למטה ולא הועפו הלאה משם לכיוונים שונים.
היום והשעה של הפיצוץ נקבעו בהתאם למזג האוויר, לגאות ולשפל ולתנאי הבטיחות, ו-Controlled Demolition, Inc. ביצעה ביום שני בשבוע שעבר, שישה שבועות אחרי, את הפיצוץ המבוקר לניתוק מסבך הגשר כדי לשחרר את כלי השיט MV Dali לציפה מחדש.
הביצוע היה לפי התוכנית: חומר הנפץ הבהב בכתום ופלט עשן שחור עם פיצוץ מסבך קורות הפלדה של שאריות הגשר. הקורות הארוכות נפלו מספינת המכולות המקורקעת, החליקו מהחרטום שלה לתוך מי הנהר, ויצרו נד מים שניתז חזרה לכיוון הספינה.
קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן
המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.