שרי האוצר והביטחון מתעמתים סביב החתימה על רכש מטוסי קרב F-15 IA ו-F-35
בארה"ב ממתינים לחתימה הישראלית, ולשם כך צריכה להתכנס וועדת השרים להצטיידות
בעוד צה"ל מרחיב פעילות מבצעית בכיוון רפיח, התגלה עימות בין שרי הביטחון והאוצר בנושא הזמנת מטוסי קרב חדישים לחיל האוויר.
תוך כמה שבועות, פחות מחודש, חייבת ישראל לחתום עם האמריקנים על LETTERS OF ACCEPTANCE, מסמכי הסכמה, שמסכמים את עסקות 25 עד 50 מטוסי קרב מתקדמים F-15 IA תוצרת בואינג ומטוסי 'אדיר' חמקנים F -35.
אולם אם משרד האוצר לא מאשר למשהב"ט את התקציב לרכש, אין אפשרות לחתום על מכתבי ההסכמה לשני סוגי המטוסים, ואז, כפי שאמר שר הביטחון גלנט, העסקה עלולה להתעכב בכמה שנים בגלל אי-הקצאת SLOTS לייצור המטוסים עבור ישראל בבואינג ובלוקהיד מרטין.
במערכת הביטחונית הגדירו אתמול את דברי גלנט כ"תיאור המצב האמיתי והנכון" לגבי מטוסי הקרב והתקציב שנדרש לרכישתם.
לגבי מטוסי החמקן F-35 כל פרטי בעסקה סגורים, אך משרד הביטחון לא חתם עד כה על מסמך ההסכמה, תוך המתנה לכינוס וועדת השרים להצטיידות.
לדוגמה, יוון וצ'כיה הזמינו מטוסי F-35, היוונים יחתמו בקרוב על המסמכים והצ'כים כבר חתמו. אם הפרוצדורה הזאת לא תבוצע במהירות, חיל האוויר יקבל את מטוסי 'אדיר' של הטייסת השלישית אי שם בשנים 2026-2027.
בארה"ב ממתינים לחתימה הישראלית, ולשם כך צריכה להתכנס וועדת השרים להצטיידות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ מסרב לכנס את הוועדה, בעוד שר הביטחון יואב גלנט מזהיר שאם תוך חודש לא יינתנו כל האישורים לרכש שתי טייסות של מטוסי קרב, הגעת המטוסים תידחה בשלוש שנים לפחות, והמחיר יעלה במיליארדי דולרים.
לדברי גלנט, עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל "בשעה שאנו נלחמים במלחמה רב-זרועית, והמשמעות ברורה. יש סכנה של אובדן SLOTS בבואינג ובלוקהיד מרטין".
שר האוצר סמוטריץ אמר שיש להקים וועדה ציבורית לאישור הזמנת שתי הטייסות, והתבטא שאינו מוכן להיות חותמת גומי להוצאות כספיות של משרד הביטחון.